قلای

معنی کلمه قلای در لغت نامه دهخدا

قلای. [ ق َ ] ( اِ ) نوعی از اسب ، مگر در کتابی معتبر یافته نشده ، ظاهراً همان است که در بیان لفظ قله گذشت. ( غیاث اللغات ).

معنی کلمه قلای در ویکی واژه

بد٬ بدجنس٬ نامرغوب به زبان فارسی٬ پیس به گویش بهاری. قلای‌بانو یعنی خانم بد اخلاق گاهی هم بدگل.

جملاتی از کاربرد کلمه قلای

ای شیر نر عشق‌، تقلای مو پوچه ای بوده مقدر که به چنگال تو بفتم
و بدانی که عالم و هرچه در عالم است بر وجهی آفریده است از کمال و جمال و لطف و حکمت که ورای این ممکن نبود. و بدانی که هیچ چیز از رحمت و لطف بازنگرفته است و هرچه آفریده است چنان می باید که آفریده است و اگر همه عقلای روی زمین جمع شوند و ایشان را به کمال عقل و زیرکی راه دهند، اندیشه کنند تا سر مویی یا پر پشه ای هست که نه چنان که می باید یا کمتر می باید یا مهر یا نیکوتر یا زشت تر، این نیابند و بدانند که همه چنان می باید که هست. و آنچه زشت است کمال در آن است که زشت بود و اگر نبودی ناقص بودی و حکمتی فوت شدی که اگر زشت نبودی مثلا کس خودی قدر نیکویی ندانستی و از آن راحت نیافتی و اگر ناقص نبودی خود کامل نبودی که کامل و ناقص به اضافت توان شناخت، چنان که چون پسر نبود پدر نبود و چون پدر نبود پسر نبود که این چیزها در مقابله یک دیگرند و مقابله میان دو چیز بود و چون دویی برخیزد یکی در مقابله نیاید و آنگاه مقابله باطل شود.
ز جود او وسایط در قلاید ز رزم او مشاعل در مشاعر
شُو تا سحر مُخُسبَه و از صُحب تا بِه شُو مشغول جنب وجوش و تقلایه پندری
ترا می صبر باید کرد حاصل که گفت الصبر مفتاح قلایل
وضع عقلای عصر دیدم دیوانهٔ ما مؤدب آمد
مثل: من اکل القلایا صبر علی البلایا
قلایدهای در دارد بناگوش ضمیر من از آن الفاظ وحی آسای شکربار شمس الدین
چه پی، فه تای، قلای، پشت پا، دوجار الپر، ژنانه و… که از این میان «فه تای» دارای حرکاتی سریع و زیباتر است و جوانان به آن علاقه‌مند هستند.
بعباد از او فواید برقاب از او قلاید علمش بجیش قاید قلمش بملک ناظم
از نعمت تست و منت تو در گردن آسمان قلاید
آبراهام مزلو، ایده سلسله مراتب نیازها را در کتاب خود به نام «انگیزه و شخصیت» در سال ۱۹۴۳ مطرح نمود. او هدف و آرمان اصلی انسان را و تربیت و تقلای او را دست یافتن به مرتبه والای انسانی و همانا تحقیق خویشتن یا خود شکوفایی می‌داند. وی مراتبی را برای دسترسی به این آرمان به صورت سلسله مراتب نیازها تدوین نموده‌است.