قلاد

معنی کلمه قلاد در لغت نامه دهخدا

قلاد. [ ق ِ ] ( ع اِ ) تار رویین که بر حلقه گوشواره و حلقه بینی شتر پیچند. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ).
قلاد. [ ق َل ْ لا ] ( ع ص ، اِ ) آب بخش. ( مهذب الاسماء ) ( ملخص اللغات حسن خطیب ). میراب. آبیار. اویار.

معنی کلمه قلاد در فرهنگ معین

(قِ ) [ ع . ] (اِ. ) تار روبین که بر حلقة گوشواره و حلقة بینی شتر پیچند.

معنی کلمه قلاد در فرهنگ فارسی

( اسم ) تار رویین که بر حلقه گوشواره و حلقه بینی شتر پیچند .

معنی کلمه قلاد در ویکی واژه

تار روبین که بر حلقة گوشواره و حلقة بینی شتر پیچند.

جملاتی از کاربرد کلمه قلاد

دست سگبانت چون قلاده کشد شیر گردون سگ معلم باد
قلاده ای که ز منت به گردنش بندد هزار بار ز بار شتر فزون باشد
زآنکه این ریسمان ندارد دیر؟ مانده از رشته قلاده شیر
اسعد قلاده (عربی: أسعد قلادة؛ زادهٔ ۲۰ نوامبر ۱۹۴۲) کارگردان تلویزیونی اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۶۴ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است و کارگردان بسیاری از فیلم‌های کمدی موقعیت بوده‌است.
به یک فتراک صد ضحاک بسته به یک قلاده صد نوذر گرفته
قلاده ل آلی لاهوتی آورده ایم گردن حورا را
اسعد قلاده در قاهره، مصر متولد شد و در آنجا سبک درام را تحت نظر یوسف شاهین در دانشگاه آمریکایی قاهره تحصیل کرد. در سال ۱۹۶۱، او به ایالات متحده مهاجرت کرد و در مدرسه یام درام دوره کارگردانی را تحصیل کرد.
سگان صید ورا چون قلاده نو باید زیال شیر به روز شکار خام کند
پروفسور یوئن برای او قلاده ای ساخت که روی این قلاده عدد ۸ به ژاپنی نوشته شده بود. این عدد در زبان ژاپنی هاچی نامیده می‌شود. از آن جا بود که این سگ هاچی نام گرفت. آن‌ها هر روز صبح آماده می‌شدند و با هم تا ایستگاه قطار می‌رفتند. اما هاچی همراه با وفایی بود. هاچیکو در این سال‌ها متوجه شده بود که پروفسور راس ساعت ۴ به ایستگاه قطار می‌رسد. پس تصمیم می‌گیرد هر روز در این ساعت روبروی ایستگاه قطار منتظر صاحب و یارش باشد …
(و به تعداد ۶۱ قلاده سگ در کلاس یک وجود داشت که فقط سه قلاده سگ موفق به نجات توسط صاحبان خود شدند)
صائب نشد از توبه مرا نفس به فرمان گیرندگی سگ نشود کم به قلاده
ز دست منت دو نان بگیر واعظ را چرا سگ تو بود در قلاده دگران!
گفت: چه بودست؟ و دوست را چه رسیدست؟ که سلام میکنم و می‌پرسم و جواب نمیدهد.؟ هاتفی آواز داد که دوستت میگوید: چون جواب دهم، که مهر مرگ بر دهنم نهاده، در میان سنگ و خاک تنها بمانده، و از خویش و پیوند باز مانده، از من بتو درود باد. آن نظام دوستی و پیوستگی امروز میان ما از هم فرو ریختست. و قلاده آن از هم بگسستست.
تا چند روز بینی سگبانش برنهاده شیر مرا قلاده همچو سگ معلم
تعداد ۵۰۰۰ مأمور پلیس، امنیت مراسم را بر عهده گرفته بودند. از ساعت ۵ صبح ۲۹ آوریل ۲۰۱۱ خیابان‌های منتهی به کاخ و کلیسا همگی بسته بودند. مأموران لباس شخصی در میان جمعیت برای حفظ امنیت گشت می‌زدند. به منظور تأمین امنیت مراسم، تعدادی تک تیرانداز در بالای برخی ساختمان‌ها گماشته شده بودند. همچنین ۳۵ قلاده سگ و ۴۵ راس اسب به مأموران امنیتی در پاسبانی مراسم کمک کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران از کشته شدن پلنگی که در قائمشهر زنده‌گیری شده بود، خبر داد. عطاءالله کاویان با توضیحاتی در پیرامون مرگ پلنگ ایرانی دیده شده در قائمشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «یک قلاده پلنگ ۴ تا ۵ ساله حوالی ساعت پنج و نیم صبح امروز شنبه ۴ اردیبهشت وارد محدوده شهر شده و موجب اضطراب نگرانی مردم شد.»