ققنوس
معنی کلمه ققنوس در لغت نامه دهخدا

ققنوس

معنی کلمه ققنوس در لغت نامه دهخدا

ققنوس. [ ق َ ] ( معرب ،اِ ) به معنی ققنس است ، و آن مرغی باشد که هزار سال عمر کند و عاقبت بسوزد. ( برهان ). رجوع به ققنس شود.

معنی کلمه ققنوس در فرهنگ معین

(قُ )(اِ. ) = ققنس :مرغی است افسانه ای که منقارش سوراخ های فراوان دارد و آوازهای عجیب درمی آورد. هزار سال عمر می کند و چون مرگش فرا رسد هیزم بسیار جمع می کند و بر بالای آن می نشیند و آن قدر بال می زند تا هیزم آتش بگیرد و بسوزد و از خاکسترش ققنوس جدیدی ب

معنی کلمه ققنوس در فرهنگ عمید

در افسانه ها، پرنده ای با سوراخ های بسیار بر روی منقار و آوازهای عجیب که هزار سال عمر می کند و هنگامی که عمرش به آخر می رسد هیزم بسیار جمع می کند و بر بالای آن می نشیند و بال بر هم می زند تا هیزم آتش بگیرد و خود با آن بسوزد.

معنی کلمه ققنوس در فرهنگ فارسی

( اسم ) ( نوشته اند ) مرغی است بغایت خوش رنگ و خوش آواز . گویند منقار او ۳۶٠ سوراخ دارد و در کوه بلندی مقابل باد نشیند و صداهای عجیب و غریب از منقار او بر آید و بسبب آن مرغان بسیار جمع آیند . از آنها چندی را گرفته طعمه خود سازد . گویند هزار سال بگذرد و عمرش باخر آید هیزم بسیار جمع سازد و بر بالای آن نشیند و سرودن آغاز کند و مست گردد و بال بر هم زند چنانکه آتشی از بال او بجهد و در هیزم بسوزد و از خاکسترش بیضه ای پدید آید و او را جفت نباشد و گویند موسیقی را بشر از آواز او دریافته آتش زن . توضیح هر چند ققنس معرب کوکنوس یونانی است ولی تعریفی که برای آن در کتب اسلامی آمده با آن تطبیق می کند و ازاین رو بعضی ققنس را محرف فنیکس دانسته اند . در انگلیسی مثل این گونه ایست : هر آتشی ممکن است فنیکسی ( ققنسی ) در برداشته باشد ) .

معنی کلمه ققنوس در فرهنگستان زبان و ادب

{Phoenix , Phe} [نجوم] صورتی فلکی در آسمان جنوبی (southern sky ) در جنوب صورت های فلکی قیطُس و سنگ تراش

معنی کلمه ققنوس در دانشنامه عمومی

ققنوس (آلبوم ریتا اورا). ققنوس ( به انگلیسی: Phoenix ) دومین آلبوم استودیویی از هنرمند بریتانیایی ریتا اورا است. این آلبوم در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۸ از سوی آتلانتیک رکوردز منتشر شد.
ققنوس (شعر). ققنوس از مشهورترین اشعار نیما یوشیج است. این شعر بارها از سوی منتقدان مورد نقد و بررسی قرار گفته و بسیاری آن را انقلابی در شعر فارسی می دانند.
قُقنوس، مرغ خوشخوان، آوازهٔ جهان، آواره مانده از وزش بادهای سرد، بر شاخ خیزران، بنشسته است فرد. . . برگردِ او به هر سرِ شاخی پرندگان .
نیما یوشیج ( ۱۲۷۶–۱۳۳۸ ) شاعر معاصر ایرانی و بنیان گذار شعر نوی فارسی است. او با شعر افسانه ( ۱۳۰۱ ) نوعی جهان بینی نو را به ادبیات فارسی و حتی فرهنگ ایرانی وارد ساخت که تا پیش از آن سابقه نداشت. با این حال، عملاً با شعر ققنوس، شعر نوی فارسی متولد شد، زیرا اولین بار در این شعر، مدلولی جدید با دالی جدید پیوند خورد و پدیده ای نو شکل گرفت. نیما نخستین آثار خود را در اواخر دوران مشروطه و سال های آغازین حکومت رضاشاه سرود یا منتشر کرد. از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۵ هیچ شعری از او منتشر نشد تا اینکه در سال ۱۳۱۶ سرایش و چاپ آثارش را از سر گرفت و شعر مهم ققنوس را خلق کرد.
نیما در سال ۱۳۱۸ ( ۱۹۳۹ ) ، به همکاری با مجله موسیقی می پردازد و نظریات و شعرهای خود را در آن منتشر می کند. «غراب» که دومین شعر نوی نیماست، پیش از اولین شعر یعنی ققنوس در شماره نهمِ سال اولِ مجله موسیقی در آذر ۱۳۱۸ منتشر می شود و ققنوس مدتی بعد در شماره دوم سال دوم این مجله یعنی در اردیبهشت ۱۳۱۹ چاپ می شود.
احمد شاملو این شعر را در آلبوم های شعرهای نیما دکلمه کرده است.
↑ دربارهٔ تاریخ سرایش شعرهای نیما اختلاف نظر وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به مناقشه ها درباره نیما یوشیج.
ققنوس (فیلم ۱۹۹۸). ققنوس ( انگلیسی: Phoenix ) یک فیلم جنایی و نئو نوآر آمریکایی محصول سال ۱۹۹۸ به کارگردانی دنی کنن کارگردان بریتانیایی با بازی ری لیوتا است. لیوتا نقش پلیسی را بازی می کند که بدهی قمارش او را مدیون دنیای بزهکاران می کند و ناامید می شود تا راهی برای خروج بدون به خطر انداختن اصولش پیدا کند.
پلیسی که اعتیاد به قمار دارد یک دزدی از کسی که بهش بدهکار است و به او فشار می آورد که بدهی اش را بدهد طراحی می کند…
• ری لیوتا
• آنجلیکا هیوستون
• آنتونی لاپالیا
• بریتانی مورفی
• دانیل بالدوین
• جیانکارلو اسپوزیتو
• جووانی ریبیسی
• جرمی پیون
• کاری ورر
• رویس دی اپلگیت
• تام نونان
• زاندر برکلی
ققنوس (فیلم ۲۰۱۴). «ققنوس» ( انگلیسی: Phoenix ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به نینا هوس و کلاودیا گایزلر - بادینگ اشاره کرد.
ققنوس (نمایش نامه). ققنوس نام یک نمایش نامه به قلم محمود دولت آبادی است. این نمایش نامه در سال ۱۳۵۸ نوشته و در سال ۱۳۶۱ منتشر شده است.
معنی کلمه ققنوس در فرهنگ معین
معنی کلمه ققنوس در فرهنگ عمید
معنی کلمه ققنوس در فرهنگ فارسی

معنی کلمه ققنوس در دانشنامه آزاد فارسی

قُقْنوس (phoenix)
قُقْنوس
قُقْنوس
قُقْنوس
قُقْنوس
(یا: ققنس) مرغی افسانه ای و اسرارآمیز شبیه عنقا و فوینیکس. افسانه ها و داستان ها دربارۀ این مرغ متفاوت و فراوان است. گویند پرنده ای به غایت خوش رنگ و خوش آواز است که منقار درازش ۳۶۰ سوراخ دارد و در کوه بلندی مقابل باد می نشیند و از هر سوراخ منقارش صداهای شگفت انگیز برمی آید، و چون به سبب آن مرغان بسیار گِردَش می آیند، از آن ها چندی را طعمۀ خود می کند. عمرش ۱۰۰۰ سال است، جفت ندارد و چون عمرش به پایان می رسد، هیزم بسیار جمع می کند، بر بالای آن می نشیند، آواز می خواند و بال برهم می زند، چندان که آتشی از بالَش می جهد، در هیزم می افتد و خود در آتش هیزم می سوزد و از خاکسترش تخمی پدید می آید و از آن تخم ققنوسی دیگر. در اساطیر مصر و مشرق زمین، ققنوس پرنده ای مقدس و زادۀ خورشید است. در چین خوش یمن و حضورش نشانۀ رونق و آبادانی بوده و رفتنش بدبختی به دنبال داشته است. بنابه برخی روایات، هیچ گاه در یک زمان بیش از یک ققنوس نمی زیست.

معنی کلمه ققنوس در ویکی واژه

ققنس:مرغی است افسانه‌ای که منقارش سوراخ‌های فراوان دارد و آوازهای عجیب درمی آورد. هزار سال عمر می‌کند و چون مرگش فرا رسد هیزم بسیار جمع می‌کند و بر بالای آن می‌نشیند و آن قدر بال می‌زند تا هیزم آتش بگیرد و بسوزد و از خاکسترش ققنوس جدیدی به وجود می‌آید.

جملاتی از کاربرد کلمه ققنوس

نکته جالب دربارهٔ کتاب اراگون این است که در ژانویه سال ۲۰۰۴، رتبه اول بهترین رمان فانتزی را به دست آورد و هری پاتر و محفل ققنوس دوم شد.
ترا دنیا خوش آمد ای برادر چو ققنوس این زمان در سوی آذر
دریافت تندیسِ بهترین کارگردانی از نخستین جشنواره فیلم ققنوس.
دریافت تندیسِ بهترین فیلم از نخستین جشنواره فیلم ققنوس.
هری پاتر و جام آتش؛ هری پاتر و محفل ققنوس؛ هری پاتر و یادگاران مرگ
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به ۲۰۰۲، پلیس‌های جن-ایکس، پلیس‌های جن-وای، ققنوس وارد می‌شود، پادشاهان آسمانی، آشپزخانه جادویی و علائم خشم اشاره کرد.
او به دلیل بازی در مجموعه تلویزیونی ققنوس شناخته شد.
الهه بقراط روزنامه‌نگار آزاد، نویسنده و مترجم ایرانی است. وی هم‌اکنون ساکن شهر برلین در آلمان است و مدیریت نشریه هفتگی اینترنتی «ژورنالیست» را که متعلق به خودش است، به عهده دارد. او همچنین سردبیر کنونی کیهان لندن و سخنگوی پروژه ققنوس ایران است.
دریافت تندیسِ بهترین فیلمبرداری از نخستین جشنواره فیلم ققنوس.
نقش چو چانگ را در فیلم‌های هری پاتر کیتی لیونگ ایفا می‌کند. وی در فیلم‌های هری پاتر و جام آتش، هری پاتر و محفل ققنوس، هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت اول و هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت دوم ایفای نقش می‌کند.
آفتاب‌پرست نازنین نام کتاب رمانی است به قلم محمدرضا کاتب که در سال ۱۳۸۸ منتشر شده‌است. این کتاب تاکنون تنها به زبان فارسی چاپ شده و لقب یکی از محبوبترین کتابهای منتشره در سال ۱۳۸۸ در ایران را به خود اختصاص داده‌است. انتشارات هیلا و ققنوس ناشر این کتاب می‌باشد. کتاب دارای ۱۰ بخش با ۲ زاویه دیدگاه متفاوت است.