قط زن

معنی کلمه قط زن در لغت نامه دهخدا

قطزن. [ ق َ زَ ] ( نف مرکب ، اِ مرکب ) مَقَطّة. ( منتهی الارب ). معروف است ، و حقیقتاً این لفظ بر کاتب صادق می آید یا بر کار دیگر، چون بر مقط اطلاق کنند مجاز است :
زخمی که یار بر دل اغیار میزند
چون قطزن آید آن همه بر استخوان من.طاهر وحید ( از آنندراج ).نمی بینی که قطزن زیردست خامه می گردد
ز همواری مکن بر خود مسلط تیره مغزان را.محسن تأثیر ( از آنندراج ).

معنی کلمه قط زن در فرهنگ معین

( ~ . زَ ) [ ع - فا. ] (اِ. ) چوب باریکی که نوک قلم را هنگام بریدن روی آن می گذارند.

معنی کلمه قط زن در فرهنگ عمید

۱. در خوشنویسی، چاقوی کوچکی برای بریدن قلم نی.
۲. در خوشنویسی، تکۀ باریکی از چوب یا استخوان که سر قلم نی را روی آن می گذارند و با قلم تراش می برند.

معنی کلمه قط زن در ویکی واژه

چوب باریکی که نوک قلم را هنگام بریدن روی آن می‌گذارند.

جملاتی از کاربرد کلمه قط زن

این موضوع همچنان بین زنان ترنس و گروه‌های فمینیستی چالش‌برانگیز است. با وجود اینکه امروز بخش بزرگی از زنان فمینیست، زنان ترنس را بعنوان زن می‌شناسند اما همچنان برخی از فمینیست‌های رادیکال زنان تراجنسیتی را زن نمی‌دانند. شاید بارزترین مصادق این رویکرد، رفتار تبعیض‌آمیز فمینیست‌ها در برابر زن ترنس حاضر در جشنواره موسیقی زنان میشگان (یک جشنواره فمینیستی) باشد. در سال ۱۹۹۰ نانسی بورک‌هولدر که یک زن ترنس بود از از این جشنواره اخراج شد و پس از آن، این جشنواره در قوانین خود نوشت «زن فقط زن متولد می‌شوند». این اتفاق با اعتراض بخشی از فمینیست‌ها و زنان ترنس روبه‌رو شد
هرچند کان سقط به دمش زنده گشته بود چون دست یافت سوخت و را سقط زند او
مقامات شورای شهر ماریوپول اظهار داشتند که این تئاتر بزرگترین پناهگاه حمله هوایی در شهر بود و در زمان حمله فقط زنان و کودکان در آن بودند. دیده‌بان حقوق بشر با پناهندگان ماریوپل دیدار کرد و آنها گفتند که در روزهای پیش از ۱۶ مارس، حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر در این تئاتر پناه گرفته بودند. در ۱۰ مارس، بازیگر اوکراینی، دامیر سوهوف، از نیروهای روسی درخواست کرد تا محاصره را بشکنند و اجازه دهند زنان، کودکان و آسیب‌دیدگان بیرون بروند.[نیازمند منبع]
«اشتفانی دوتس»، کارشناس دیگری در زمینه مسائل مربوط به خاورمیانه می‌گوید: «بسیاری از زنان، خود خواهان تفکیک جنسیتی هستند. آن‌ها می‌گویند، در کنار مردان احساس راحتی نمی‌کنند و تنها حاضرند وارد محیط کاری شوند که در آن فقط زنان کار می‌کنند.» او زنانی که در عربستان چنین طرز تفکر محافظه‌کارانه‌ای دارند را همچنان در اکثریت می‌بیند.
در سال ۲۰۰۸ نیز تنها دانشکدهٔ تک‌جنسیتی آکسفورد به نام سنت هیلدا که جنسیت پذیرشش فقط زنان بود نیز شروع به پذیرش آقایان کرد که از این سال به بعد تمام کالج‌ها به شکل مختلط درآمد.