قصد داشتن

معنی کلمه قصد داشتن در لغت نامه دهخدا

قصد داشتن. [ ق َ ت َ ] ( مص مرکب ) آهنگ داشتن. عزم :
ولیکن ماه دارد قصد بالا
فروشُد آفتاب از کوه بابِل.منوچهری.قصد شکار داری با اتفاق بستان
عزمی درست باید تا میکشد عنانت.سعدی. || میل. تمایل. دلبستگی به :
هرکس که ز ما قصد جهان دارد از اوباش
بس زود بیاویزد در ننگ و نکالش.ناصرخسرو.

معنی کلمه قصد داشتن در فرهنگ فارسی

آهنگ داشتن عزم

معنی کلمه قصد داشتن در ویکی واژه

intendere

جملاتی از کاربرد کلمه قصد داشتن

برادران دافر گفته‌اند که شخصیت الون را بر پایه تجربیات بازماندگان پروژه ام‌کی‌اولترا طراحی کرده‌اند. این دو همچنین از آثاری مثل ئی.تی. موجود فرازمینی، ترانه پریان و آکیرا برای طراحی این شخصیت الهام گرفتند. برادران دافر گفتند که قصد داشتند تا گذشته الون رازآلود باشد. چیزهای عجیب ابتدا قرار بود که یک مینی‌سریال باشد و در پایان داستان الون جان خودش را برای حفظ دوستانش فدا کند اما وقتی سریال مورد استقبال قرار گرفت و نت‌فلیکس آن را برای فصل‌های بعد تمدید کرد، برادران دافر تصمیم گرفتند تا این شخصیت را دوباره وارد داستان کنند.
تعدادی از پرستاران شاغل در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اعتراض به مشکلات شغلی قصد جمع شدن مقابل دادگستری مشهد را داشتند. آنها قصد داشتند برای برگزاری یک تجمع صنفی آرام و مسالمت‌آمیز مقابل دادگستری مشهد تجمع کنند اما حدود ۱۰ نفر از آنها بازداشت شدند.
بازماندگان پس از راهپیمایی ۳۰۰ مایلی به سمت شمال و جنگ مسلحانه با بومیان آمریکایی، قایق‌هایی ساختند تا در امتداد خط ساحلی ساحل خلیجی به سمت غرب حرکت کنند. آنها قصد داشتند تا به پانوکو و ریودلاس پالماس برسند. زمانی که آنها در نزدیکی جزیره گالوستون تگزاس بودند، گرفتار طوفان شدند. تقریباً ۸۰ مرد از طوفان جان سالم به در بردند که در نتیجهٔ امواج، به جزیره گالوستون کشانده شدند. بعد از سال ۱۵۲۹، آزموری و دو بازمانده دیگر از یک قایق، به بردگی سرخ‌پوستان کواهوئیلتکان درآمدند. سه سال بعد در ۱۵۳۲، آنها یک بازمانده از قایقی دیگر به نام الوار نونیز کابزا د واکا را پیدا کرده و با یکدیگر همسفر شدند.
«گروهی قصد داشتند هنگام اقامت آقای احمدی‌نژاد در رُم، با استفاده از تابش مقادیر بسیار زیاد اشعهٔ ایکس، او را دچار مسمومیت کنند. وقتی رئیس‌جمهوری وارد محل شد، میزان اشعه دستگاه بیشتر شد و به بالای ۱۰۰۰ رسید، به‌طوری که آثار ناشی از شدت اشعه در محیط داخل ساختمان کاملاً احساس می‌شد.»
در تاریخ ۲۵ تیر ۱۴۰۲، همزمان با بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، در حالی که مأموران قصد داشتند سه زن را در شهر رشت به‌خاطر «بی‌حجابی» دستگیر کنند، مردم با آنها درگیر شده و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. همچنین وضعیت میدان شهرداری رشت ملتهب گزارش شد و اعلام شد مأموران قصد داشتند با گاز اشک‌آور جمعیت مردم را متفرق کنند.
با انتقال شوالیه‌ها به مالت آن‌ها تصمیم گرفتند از طریق مبارزه با دزدان دریایی بربر از کشتی‌های تجار اروپایی که از دریای مدیترانه به سرزمین شام می‌رفتند محافظت کنند. همچنین آن‌ها قصد داشتند مسیحیانی که توسط دزدان دریایی بربر به بردگی درآمده بودند را آزاد کنند.
گزارش‌ها از تهران حاکی از آن بود که نیروهای امنیتی با استقرار در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران از ساعات اولیه صبح، قصد داشتند تا مانع از خروج دانشجویان از محوطه این دانشگاه شوند. محاصره دانشگاه تهران توسط نیروهای حکومتی به منظور جلوگیری «مصادره راه‌پیمایی روز دانشجو در ایران توسط حامیان جنبش سبز» و در راس آن‌ها میرحسین موسوی و مهدی کروبی صورت گرفته بود.
هدف از این عملیات رسیدن به کانال مانش نبود بلکه آلمانی‌ها قصد داشتند با شکست خطوط متفقین و پیشروی در پشت خطوط انگلیسی‌ها آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی به بندرها کانال مانش بکنند یا اگر انگلیسی‌ها عقب‌نشینی نکردند آن‌ها را از بین ببرند. عملیات‌های دیگری که در این دوران با هدف پیشروی بیشتر به سمت شمال و اشغال بندرها موجود در فرانسه و بلژیک انجام شدند مانند عملیات جورجت تنها عملیات‌های فرعی در ادامه میشائیل بودند تا تمرکز متفقین را به هم بزنند.
در مه ۱۹۵۴، هاردی دچار حمله قلبی شد و تور هنری‌شان را لغو کردند. در سال ۱۹۵۵ آنها قصد داشتند یک مجموعه تلویزیونی به نام «افسانه‌های شگفت‌انگیز لورل و هاردی» بر اساس قصه‌های‌های کودکانه بسازند. پس از اینکه هاردی در ۲۵ آوریل ۱۹۵۵ دچار سکته مغزی شد، برنامه‌ریزی‌ها به تعویق افتادند. اما هنگامی که تیم در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت مجدد به کار بودند، هاردی دوباره در ۱۴ سپتامبر ۱۹۵۶ دچار سکته مغزی شد و دیگر نتوانست به حرفهٔ بازیگری بازگردد.
در سال ۲۰۱۸ اعلام شد این فیلم در دست توسعه قرار دارد و اقتباسی مستقیم از رمان گرافیکی چاپ سال ۲۰۱۴ است که برادران روسو قصد داشتند داستان آن را به روی پردهٔ سینما بیاورند. چند انحراف داستانی فیلم را از منبع اصلی رمان گرافیکی تفکیک می‌کند، با این حال داستان کلی تا حد زیادی حفظ شده‌است.