قشری

معنی کلمه قشری در لغت نامه دهخدا

قشری. [ ق ِ ] ( ع اِ ) پوست منجمد بالای شیر است که به فارسی سرشیر و چربه شیر نامند و به هندی ملایی. ( فهرست مخزن الادویه ).
قشری. [ ق ِ ] ( ص نسبی ) نسبت است به قشر. || آنکه تنها به ظواهر قرآن و حدیث و اوامر و نواهی گوش دارد و تأویل و قیاس و امثال آن را در امر دین روا ندارد. و از کلمه ظاهری گاه همین معنی اراده کنند. رجوع به قِشر شود.
قشری. [ ق ُ ش َ ری ی ] ( ص نسبی ) نسبت است به قشیر، چنانکه در کتاب دارقطنی آمده است. ( لباب الانساب ). رجوع به قشیر و قشر [ ق ُ ش َ ] شود.

معنی کلمه قشری در فرهنگ معین

( ~ . ) [ ع . ] (ص نسب . )سطحی ، ظاهری .

معنی کلمه قشری در فرهنگ عمید

۱. [مجاز] کسی که به ظاهر احکام دین توجه دارد، به باطن امر توجه نمی کند، و تٲویل و قیاس را در امر دین روا نمی دارد.
۲. بدون دقت و تٲمل، سطحی.

معنی کلمه قشری در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به قشر ۱ - مربوط به قشر پوستی ۲ - کسی که فقط به ظاهر احکام دین توجه دارد و از باطن آنها غافل است : ملای قشری جمع : قشریون .
نسبت است به قشیر چنانکه در کتاب دارقطنی آمده است .

معنی کلمه قشری در ویکی واژه

سطحی، ظاه

جملاتی از کاربرد کلمه قشری

از صوفی و قشری چه نشان است و چه نام است بی پا و سری را که نه نام و نه نشان است
بیماری پارکینسون عمدتاً به آسیب ساختارهای مغزی زیر قشری مربوط می‌شود و معمولاً علاوه بر مشکلات حرکتی، با مشکلات حافظه و تفکر همراه است. افراد مبتلا به پارکینسون اغلب در حافظه کاری - یکی از اجزای عملکرد اجرایی - دچار مشکل می‌شوند. اختلالات شناختی یافت‌شده در روند اولیه پارکینسون به نظر می‌رسد عمدتاً شامل عملکردهای اجرایی قدامی هستند. علاوه بر این، مطالعات در مورد نقش دوپامین در شناخت بیماران مبتلا به پارکینسون نشان داده‌اند که این بیماران با مکمل دوپامین نامناسب، عملکرد ضعیف‌تری در اندازه‌گیری عملکردهای اجرایی دارند. این نشان می‌دهد که دوپامین ممکن است در تسهیل فرآیندهای کنترل اجرایی کمک‌کننده باشد.
چو قشری بیش نیست این قال آخر طلب کن همچومردان حال آخر
ملاصدرا اگرچه به عرفان باور داشت، اما کوتاهی از احکام و واجبات دین را به بهانهٔ سیر و سلوک عرفانی رد می‌کرد. با دانشمندان قشری نیز به دلیل ستیز با عرفان شیعی مخالف بود. همچنین با برخی از صوفیان که عمل به واجبات دینی را ضروری نمی‌دانستند، مخالف بود.
افراد خلاق روش‌های گوناگون اغلب نامأنوسی را به کار می‌برند که معتقدند در خلاقیت بیش‌تر به آن‌ها کمک می‌کند. شاید رایج‌ترین روش، گوشه‌گیری باشد که نزدیک به محرومیت حسی است یعنی شرایطی که انگیختگی قشری را کاهش می‌دهد که این موضوع به علت حساسیت بیش از حد آن‌هاست. این افراد از نظر فیزیولوژیایی بیش‌واکنشی دارند.
هم‌اکنون در کشورهای پیشرفته کاربردی‌ترین نوع نظرسنجی، نظرسنجی اینترنتی است ولی در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان که امکانات نظرسنجی اینترنتی به صورت همگانی میسر نیست، اغلب از شیوه‌های کلاسیک نظر سنجی مانند پرسش و پاسخ یا مصاحبه استفاده می‌شود. در ایران نیز نظرسنجی‌هایی توسط موسسات تحقیقاتی و صدا و سیما در اغلب مشارکت‌های عمومی صورت می‌پذیرد و نظر قشری از جامعه را منعکس می‌سازد.
، از نظر ژیزمان آگرگاتهای خاکی و پودری - پوسته‌ای یا قشری تقریباْ کمیاب ; آلمان، یونان، اسپانیا، کانادا، فرانسه، آمریکا، شیلی، مکزیک یافت می‌شود.
در زمانِ تسلّطِ جنگلی‌ها پدربزرگش را یک اسلام‌گرای تندرو به تحریکِ ملّایانِ قشریِ حامیِ روس با داس کشت.
ملاصدرا پس از کسب درجهٔ اجتهاد، به تدریس در مدرسهٔ خواجه پرداخت، اما از آنجایی که نظریاتش در برخی مسائل فقهی با بیشتر دانشمندان قشری اصفهان متفاوت بود، او را به بدعت‌گذاری در دین متهم ساختند و خواهان اخراج او از مدرسه و در نهایت تبعید او از اصفهان شدند. بدین سان ملاصدرا از اصفهان تبعید شد. او راه مورچه خورت را در پیش گرفت و از آن‌جا راهی کهک قم گشت.
مزن بر قشریان خام تسخر که داری تو خزف ما راست گوهر
ما که قشریم در این باغ تویی لب لباب پوست از مغز برون آمده و مغز از پوست