قرنطینه
معنی کلمه قرنطینه در لغت نامه دهخدا

قرنطینه

معنی کلمه قرنطینه در لغت نامه دهخدا

قرنطینه. [ ق َ رَ ن َ/ ن ِ ] ( معرب ، اِ ) قَرَنْطین. جایی که در آن مسافران و عابران را مورد بازرسی قرار میدهند و از ورود بیماران جلوگیری به عمل می آورند. این کلمه از کارانْتِن فرانسه گرفته شده است.

معنی کلمه قرنطینه در فرهنگ معین

(قَ رَ نِ ) [ فر. ] (اِ. ) جایی که به علت شیوع بیماری مورد محافظت قرار می گیرد و ورود و خروج افراد کنترل می شود.

معنی کلمه قرنطینه در فرهنگ عمید

۱. مکانی که در آن برای پیشگیری از شیوع بیماری های واگیردار، افراد مظنون به داشتن بیماری خاصی را برای مدتی معین نگهداری می کنند تا سلامت یا عدم سلامت آنان مشخص شود.
۲. نگه داشتن افراد مشکوک به بیماری در مکانی خاص.

معنی کلمه قرنطینه در فرهنگ فارسی

( اسم ) جایی که در آن مسافرانی را که از سر زمینی وارد می شوند که در آنجا بیماریی مانند ساری وبا و طاعون شیوع دارد مدت چند روز نگهداری می کنند .

معنی کلمه قرنطینه در دانشنامه عمومی

قرنطینه یا قَرَنطین به معنی محدود کردن اجباری به منظور جلوگیری از فراگیر شدن بیماری یا عامل خطرساز است. قرنطینه به طور معمول در مورد انسان ها انجام می شود، ولی در پاره ای موارد برخی جانوران نیز قرنطینه می شوند.
خاستگاه واژهٔ قرنطینه به ونیز بازمی گردد ریشۀ واژۀ قرنطینه از واژۀ ایتالیایی Quarantina یا Quaranta giorni گرفته شده و به معنی دورهٔ چهل روزه است. در زبان فارسی قرنطینه از واژهٔ زبان فرانسوی Quarantaine - که از همان ریشه است - وام گرفته شده است.
در میانۀ سدۀ ۱۴ ( میلادی ) کشتی هایی که به شهر دوبرونیک ( در کرواسی کنونی ) می رسیدند، به دلیل نگرانی از گسترش طاعون، ناچار بودند چهل روز پیش از پهلو گرفتن در اسکله در جایی مشخص توقف کنند.
نخستین اشاره به قرنطینه، به کتاب سفر لاویان مربوط به دوران شاهنشاهی هخامنشی است.
کنترل برخورد انسان ها برای جلوگیری از فراگیرشدن بیماری در جوامع بشری پیشینه ای کهن دارد. در عهد عتیق اشاراتی به این کنش شده است.
مرتضی مطهری در کتاب انسان و سرنوشت درباره رعایت قرنطینه اختیاری در گذشته، نوشته: پس از آنکه عمر بن خطاب اطلاع پیدا کرد که در شام طاعون آمده و تصمیم گرفته وارد شهر نشود ابوعبیده جراح به او اعتراض کرد که: آیا می خواهی از قضا و قدر الهی فرار کنی: عمر پاسخ داد: عبدالرحمن بن عوف روایت کرد که از رسول خدا شنیده است که اگر در شهری طاعون پیدا شد و شما در آن شهر بودید از آن شهر خارج نشوید. ولی اگر در شهری پیدا شد و شما در خارج آن شهر بودید داخل آن شهر نشوید. مطهری سپس توضیح داده که چون در آن هنگام، قرنطینه وجود نداشت برای جلوگیری از همه گیری بیماری طاعون ، مردم مبتلا به طاعون، رعایت حال مردم جاهای دیگر را بکنند و از شهر خارج نشوند و به جای دیگر نروند.
قرنطینه، امروز نیز از مهمترین راه های پیشگیری از همه گیری بیماری های واگیردار است.
مدت قرنطینه، به نوع بیماری عفونی، دوره نهفتگی، و مدت زمانی که فرد آلوده یا مبتلا می تواند دیگران را مبتلا کند بستگی دارد.
ایزوله ( جداسازی بیمار ) به معنای جداسازی مبتلایان قطعی به یک بیماری عفونی از دیگر افراد است. اما قرنطینه به معنی محدودکردن رفت وآمد افرادی است که در معرض یا در تماس با مبتلایان بوده اند. افراد درون یک قرنطینه ممکن است سالم باشند یا خود ندانند که آلوده شده اند یا اینکه نشانه های نداشته باشند.
قرنطینه (فیلم ۲۰۰۰). قرنطینه ( انگلیسی: Quarantine ) یک فیلم تلویزیونی آمریکایی در سبک مهیج محصول سال ۲۰۰۰ است.
قرنطینه (فیلم ۲۰۰۸). قرنطینه ( انگلیسی: Quarantine ) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.
• جنیفر کارپنتر
• کلمبوس شورت
• جی هرناندس
• مارین هینکل
• راده سربزیا
• دنی اوهر
• دانیا رامیرز
• استیو هریس
قرنطینه (فیلم ۲۰۲۱). قرنطینه یا خانه نشینی ( انگلیسی: Lockdown ) یک فیلم کمدی رمانتیک و سرقتی به کارگردانی داگ لیمان که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است.
داستان در دوران همه گیری کرونا اتفاق می افتد جایی که دو نفر تلاش دارند تا دست به یک سرقت پر خطر اما پر سود از یک فروشگاه بزرگ جواهرات بزنند…
معنی کلمه قرنطینه در فرهنگ معین
معنی کلمه قرنطینه در فرهنگ عمید

معنی کلمه قرنطینه در دانشنامه آزاد فارسی

قَرَنْطینه (isolation)
در پزشکی، جداکردن بیماران برای جلوگیری از گسترش بیماری های واگیردار. امروزه غالباً بیمارانی را قرنطینه می کنند که در معرض خطرهای غیرطبیعی اند و دستگاه ایمنی بدنشان براثر بیماری، داروهای ضد رد پیوند یا داروهای یاخته کُش تضعیف شده است. جداسازی کامل برای جلوگیری از انتشار عفونت های ناشی از میکروب های مقاوم به پادزیها نیز صورت می گیرد. افراد، جانوران و گیاهان مبتلا یا مشکوک به ابتلا به بیماری های مسری را نیز قرنطینه می کنند.

معنی کلمه قرنطینه در ویکی واژه

quarantena
جایی که به علت شیوع بیماری مورد محافظت قرار می‌گیرد و ورود و خروج افراد کنترل می‌شود.
حجرٌ صِحی

جملاتی از کاربرد کلمه قرنطینه

از اواخر فروردین ۱۳۹۹ (اواسط آوریل ۲۰۲۰)، در سراسر آمریکا گروهی از مردم علیه دستور محدودیت رفت‌وآمد و قرنطینه عمومی برای مقابله با گسترش کوید-۱۹ دست به تظاهرات زدند. این اعتراضات عمدتاً توسط فعالان محافظه کار، طرفدار ترامپ و حامیان حق حمل اسلحه برگزار شد. معترضین تأثیر اقتصادی و اجتماعی قرنطینه در خانه، تعطیلی برخی مشاغل و محدود کردن ارتباطات و حرکات شخصی را محکوم کردند و خواستار لغو محدودیت‌ها شدند؛ و خواستار بازگشایی مشاغل و لغو محدودیت‌ها در فعالیت‌های شخصی شدند.
بنابر گزارش اطلس زندان‌های ایران ساختار بندهای زندان اوین در طول زمان تغییر کرده‌است. در حال حاضر بندها ۳۲۵ (روحانیت)، ۴ (بدون حکم قطعی و قرنطینه)، ۶ (خدماتی)، ۷ (اغلب مالی)، ۸ (احکام قطعی)، ۲۴۰، ۲۴۱، ۲۰۹، ۲الف و بند نسوان در زندان اوین وجود دارند.
قرنطینه سراسری در ۲۷ آوریل، ۱۱ مه، ۲۵ مه، ۸ ژوئن، ۱ ژوئیه، ۱۸ ژوئیه، ۳ اوت، ۱۷ اوت، ۳۱ اوت و ۲۱ سپتامبر نیز تمدید شد و شامل تدابیر مختلفی از جمله محدودیت‌های سفر، حمل و نقل، تردد شهروندان، اقامت، تعطیلی فروشگاه‌ها و کاهش ساعات کاری بود.
پاندمی با ظهور فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه باعث کاهش شدت تظاهرات شد و در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ رهبر سابق دانشجویی گابریل بوریک ۳۵ ساله چپ‌گرا برنده انتخابات ریاست جمهوری شیلی شد. در دولت او همه‌پرسی برای تایید یا رد قانون اساسی جدید تهیه شده توسط کنوانسیون قانون اساسی برگزار شد که با ۶۲٪ مخالف در مقابل ۳۸٪ موافق رد شد و فرایند تغییر قانون اساسی را باز گذاشت که هنوز بحث‌و‌گفتگو بین دولت، مجلس سنا و نمایندگان در مورد آن ادامه دارد ولی به اصطلاح «اکتبریون» متوقف شدند.
در پی حملهٔ ناپلئون به مصر در ۱۷۹۸، قاهره را ترک کرد و آبیار رفت. پس از بنیان‌گذاری دیوان مصر، ناپلئون او را به عضویت این انجمن که ۹ تن از بزرگان مصر بودند، منصوب کرد؛ اما جبرتی در این مقام به مخالفت با برخی رفتار فرانسویان مانند نوع پوشش زنان فرانسوی، بی‌اعتنایی آنان به مقدسات دینی مسلمانان، اهانت به مسجد جامع الازهر و از همه مهم‌تر منع سفر حج، برخاست و حتی یک بار برخی نظامیان فرانسوی را «کافر» خواند. با این همه، گاه از برخی اقدامات مثبت آنان همچون بنیان‌گذاری کتابخانه‌ها، انجمن‌ها، کارخانه‌ها و نیز جلب دانشمندان و فعالیتهای علمی آنان، نظم بخشیدن به امور اداری و قضایی و قرنطینهٔ مصر در هنگام شیوع طاعون از آنان تمجید می‌کرد.
یه گفته همسر او شرایط سلامتی خوب نیست و دچار حملات عصبی شده‌است. همسر او همچنین گفته‌است «در ماه‌های اخیر اما قرنطینه، خواه ناخواه تبدیل شده به بند سیاسی این زندان. اتاقی ۲۵ متری که در این ماه‌ها تا ۶۸ نفر را هم در خود جای داده‌است. اتاقی که امکانات بند عمومی مثل هواخوری و استفاده از تلفن در ساعات اداری و… را ندارد و زندانیان سیاسی از حداقل حقوق شهروندی خود در زندان محروم‌اند.»
در تاریخ ۶ سپتامبر، اتحاد اتحادیه اخطار داد که استیج کوچ در هر دو لنکاوی و لیورپول با اعتصاب های فرضی پیش رو می باشد و اعتراف داشت که این شرکت "۵۸.۴ میلیون پوند سود نموده و ۸۷۵ میلیون پوند نقدینگی در معرض دسترس است" در سال ۲۰۲۰، ولی راننده های اتوبوس دستمزد اندکی کسب نمودند و حمایت مطلوبی برای قرنطینه شدن در طول کرونا-۱۹ به آنان داده نگردید. یونیت همچنین نسبت به حجوم های محتملی در کنت و اسکاتلند اخطار داد.
در آن زمان، مثل دوره کنونی، چندان به محدودیت‌های قرنطینه توجه نمی‌شد و کسی از آن سخن نمی‌گفت. اساساً در اغلب موارد، همه‌گیری‌ها دیر تشخیص داده می‌شد و برای کنترل آن دیر اقدام می‌شد.
اگرچه اعلام قرنطینه سراسری مورد استقبال قرار گرفت، اما نگرانی‌هایی را در مورد تأثیرات اقتصادی آن در وضعیت حساس اقتصاد آرژانتین به وجود آورد، زیرا تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که تولید ناخالص داخلی آرژانتین حداقل ۳ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.
در طول دنیاگیری کووید-۱۹، دولت فرناندز ابتدا یک قرنطینه سراسری را از ۲۰ مارس تا ۳۱ مارس در آرژانتین اعلام کرد. این قرنطینه سراسری سپس تا ۱۲ آوریل تمدید شد.