قرقی

معنی کلمه قرقی در لغت نامه دهخدا

قرقی. [ ] ( اِ ) نوعی از کلاه که در سوالف زمان مخصوص پادشاهان بوده ، و در این زمان از ملبوسات عوام است. ( بهار عجم ) ( آنندراج ).
قرقی. [ ق ِ ] ( ترکی ، اِ ) پرنده ای است شکاری. قِرغوی. باز. بازی.
قرقی. [ ق ُ ] ( اِخ ) دهی از دهستان شاندیز بخش طرقبه شهرستان مشهد در 20 هزارگزی شمال خاوری طرقبه. موقع جغرافیایی آن دامنه و معتدل است. سکنه آن 410 تن. آب آن از قنات و محصول آن غلات ، بنشن ، تریاک و شغل اهالی زراعت و مالداری و قالیچه بافی است. راه اتومبیل رو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
قرقی. [ ق ُ] ( اِخ ) دهی از دهستان تبادکان بخش حومه شهرستان مشهد در 13 هزارگزی شمال خاوری مشهد کنار جاده عمومی مشهد به شیرشتر واقع است. موقع جغرافیایی آن جلگه ومعتدل است. سکنه 1159 تن. آب آن از قنات و محصول آن غلات و بنشن است. شغل اهالی زراعت و مالداری است. راه اتومبیل رو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه قرقی در فرهنگ معین

(قِ ) [ تر. ] (اِ. ) باز، پرندة شکاری .

معنی کلمه قرقی در فرهنگ عمید

پرنده ای شکاری و زردچشم، کوچک تر از باز، بسیارچالاک و تیزپر که شکارش گنجشک، سار، کبوتر، و سایر پرندگان کوچک است. رنگش خاکستری تیره، زیر سینه و شکمش سفید با لکه های حنایی، قوش، بازک، بازکی، باشه.

معنی کلمه قرقی در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان تبادکان بخش حومه شهرستان مشهد در ۱۳ کیلومتری شمال شرقی مشهد کنار جاره عمومی مشهد - شیرشتر واقع در جلگه و معتدل ۱۱۵۹ تن سکنه آب از قنات محصول غلات بنشن شغل مردم زراعت و مالداری .
( اسم ) پرنده ایست شکاری از دسته بازها که جثه اش از باز معمولی ( قوش ) کوچکتر است و پرهای پشتش قهوه یی و پرهای شکمش روشن و مایل بخاکستری است و رنگ پرهای دمش متناوبا قهوه یی روشن و سیر خاکستری است . در حدود ۴٠ گونه از این پرنده شکاری ناشناخته شده که در سراسر کره زمین زندگی می کنند . قرقی با وجود کوچکی جثه بسیار تیزپر و چابک است . چون مرتبا بجوجه دیگر پرندگان یا تخم آنها حمله می کنند و همچنین آفت پرندگان کوچک از قبیل گنجشک و کبوتر است جزو پرندگان مضر و زیان آور محسوب می شود و بهمین جهت بمنظور حفظ نسل پرندگان مفید این پرنده را شکار می کنند .
دهی از دهستان تبادکان بخش حومه شهرستان مشهد در ۱۳ هزار گزی شمال خاوری مشهد کنار جاده عمومی مشهد به شیرشتر واقع است .

معنی کلمه قرقی در دانشنامه آزاد فارسی

قِرْقی (hawk)
قِرْقی
قِرْقی
گروهی از پرندگان شکاری کوچک یا متوسط، متعلق به خانواده ای که عقاب ها، کورکورها، عقاب های دریایی و لاشخورها نیز عضو آن اند. قرقی ها بال هایی کوتاه و گرد، دمی بلندتر از شاهینها و دیدی بسیار عالی دارند. پیغو و طرلان نمونه هایی از انواع قرقی هایند. جنس های Accipiter و Buteo، در خانوادۀ قوشیان قرار دارند. در ایران قرقی (Accipiter nisus) و پنج گونه از جنس Buteo یافت می شود که به آن ها سارگپه می گویند. این پرندگان هم خانوادۀ عقاب، کرکس، سنقر، دال، پیغو، و طرلان اند. در این خانواده در ایران مجموعاً ۳۳ گونه پرنده شناسایی و رده بندی شده است.

معنی کلمه قرقی در ویکی واژه

باز، پرندة شکا

جملاتی از کاربرد کلمه قرقی

مَناس نام حماسهٔ ملی مردم قرقیز است. در قرقیزستان آیینی همانند شاهنامه‌خوانی ایران برای مناس‌خوانی وجود دارد. قرقیزها مادر مناس قهرمان ملی خود را دختر امیر بخارا می‌دانند.
اورتوق (به قرقیزی: Орток، ورتوق) یک منطقهٔ مسکونی در قرقیزستان است که در شهرستان قوچقار واقع شده‌است. اورتوق ۱٬۲۸۳ نفر جمعیت دارد و ۲٬۰۴۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
اتنولوگ در سال ۱۹۹۳ میلادی حدود ۱ میلیون نفر از اهالی جمهوری آذربایجان را در جنوب داغستان، ارمنستان، استونی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، ترکمنستان، و ازبکستان اعلام کرده‌بود. منابع دیگر، از جمله سرشماری ملی، حضور آذربایجانی‌ها را در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق تأیید کرده‌بود.
آنتونینا شوچنکو (روسی: Антонина Анатольевна Шевченко؛ زادهٔ ۲۰ نوامبر ۱۹۸۴) ورزشکار هنرهای رزمی ترکیبی اهل قرقیزستان است. وی از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.
این بنا در هویت‌سازی ملی قرقیزی نقش مؤثری دارد و نقش آن بر روی پول قرقیزستان نیز چاپ شده است.
دلبر کیمخت گر باشد جفا آئین او خانه من آمد و کیمخت شد قرقین او
بتی که زلف چو قیر از بدوش پر شکند کند به تبّت و قرقیز کاروان شکنی
خاک فرغانه و قرقیز هم ار زایران بود می‌گزیدند ز فرغانه و قرقیز مرا
آرال (به قرقیزی: Арал، ارال) یک روستا در قرقیزستان است که در شهرستان تلاس واقع شده‌است. آرال ۵٬۲۰۶ نفر جمعیت دارد.
ساختمان‌سازی در پایتخت جدید قزاقستان با سرعت ادامه دارد، صدها شرکت داخلی و خارجی، ده‌ها هزار کارگر قزاق، ترک، ازبک، روس، تاجیک، قرقیز و چینی در ساخت بیش از ۶۵۰مجموعه مسکونی، اداری و تفریحی در این شهر مشغول هستند.
اَرَوان (به قرقیزی: Араван) یک منطقهٔ مسکونی در قرقیزستان در درهٔ فرغانه است که در شهرستان اَرَوان واقع شده‌است. آراوان ۱۷٬۷۶۷ نفر جمعیت دارد.