قح

معنی کلمه قح در لغت نامه دهخدا

قح. [ ق ُح ح ] ( ع ص ) خالص. ساده. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ): عربی قح ؛ مرد عربی محض. عبد قح ؛بنده و برده محض که پدر و مادر او هر دو بنده باشند. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || بطیخ قح ؛ خربزه پرمغز نارسیده. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || بی آمیغ از زفتی. ( آنندراج ). بی آمیغ از زفتی و لئامت. ( ناظم الاطباء ). || بی آمیغ از جوانمردی. ( آنندراج ). بی آمیغ از کرم و جوانمردی. ( ناظم الاطباء ). || بی آمیغ از هر چیزی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || مردم درشت بدخوی و جز آنها. ج ، اَقحاح. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه قح در فرهنگ معین

(قُ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - خالص ، ساده . ۲ - درشت خوی .

معنی کلمه قح در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - خالص ساده بی آمیغ ۲ - درشت خوی .

معنی کلمه قح در ویکی واژه

خالص، ساده.
درشت خوی.

جملاتی از کاربرد کلمه قح

کس خدمتت گذارد یا خود به قحط سال از حلق کس نوالهٔ حلوا برافکند
در جهان می خواست قحط شبنم جان افکند آن که مژگان ترا چون مهر زرین چنگ کرد
در شرایطی که در نقاط مختلف ایران قحطی به وجود آمده‌بود، نیروهای انگلستان سیلوی کرمانشاه را به آتش کشیدند.
این اثر نشان می‌دهد که سیستم اخلاقی انسان‌ها بیشتر تابع احساسات است تا تفکر منطقی. آمار قحطی، گرسنگی، بیماری و مرگ کمتر ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا تصویری از یک قربانی.
عیان شد به یک بار قحط از جهان چو مه نرخ نان رفت بر آسمان
در ۱۹۳۴ استالین اعلام کرد طرح به مقصود خود رسیده است. اما طی قحطی ‎۱۹۳۲–۳۳ چندین میلیون نفر از گرسنگی حاصل از برنامه‌های جمعی‌سازی مرده بودند. نیز حس ضدکمونیستی در بسیاری از کشاورزان شکل گرفته بود و انتقادات از استالین حتی در سطوح بالای حزب نیز دیده می‌شد. او در پاسخ پاکسازی بزرگ را آغاز کرد که به مرگ میلیون‌ها نفر انجامید. آمار دقیق کشته‌شدگان مورد اختلاف است اما احتمالاً بین ۳ تا ۵ میلیون نفر بوده است. پاکسازی بزرگ در ‎۱۹۳۶–۸ به اوج خود رسید، هر چند بخش‌هایی از آن تا زمان مرگ استالین در مارس ۱۹۵۳ ادامه پیدا کرد.
محمد بن حسن بن درید لغوی یمانی از نسل یعرب بن قحطان بود.
صالح محمد الشیحی، علی سعد الموسی، عبدالرحمن سلطان السلطان، فواز عزیز، أسامة القحطانی، إدریس عبدالله الدریس، عبدالرحمن الوایلی
بیش‌تر جمعیت این استان عمدتاً از مردم ماری بودند. رویدادهای تاریخی آن شامل قحطی روسیه در سال‌های ۱۹۲۱–۱۹۲۲ و آتش‌سوزی‌های جنگلی ماری ۱۹۲۱ است.
زین چنین قحط سه‌ساله داد داد ظل مولانا ابد پاینده باد
بحران مالی انگلستان باعث خروج پول از ایالات متحده شد. بانک ایالات متحده نیز از میزان وام‌دهی خود کاست؛ و با وجود سطح پایین قابل توجه، قیمت کالاهای کشاورزی از سال ۱۸۱۵ تا ۱۸۲۱ به میزان ۵۰٪ کاهش یافت و تا سال ۱۸۳۰ نیز به میزان اولیه بازنگشت. بیشترین آسیب در بخش صادرات اصلی ایالات متحده یعنی پنبه بود. قیمت محصولات غذایی که به دلیل قحطی سال ۱۸۱۶ (سال بدون تابستان) بالا بود پس از سال ۱۸۱۸ و برداشت طبیعی محصولات کاهش یافت. بهبود حمل و نقل نیز بیشتر به دلیل جاده‌ها، و کمتر به خاطر ظهور کشتی‌های بخار قیمت حمل و نقل را به‌طور قابل توجهی کاهش داده بود.
محرم متأهل است و دو فرزند دارد. در سال ۲۰۱۶ بعد از ۲۰ سال کار به عنوان پزشک به خاطر دستاوردهایش به عنوان یکی از ۱۰۰ زن بی‌بی‌سی انتخاب شد. از زمانی‌که شوهرش بچه‌هایشان را به اردن برد او تنها در حدیده زندگی می‌کند. محرم گفته است: «من آنچیزی را که قبلاً در زمان بروز قحطی در سومالی از تلویزیون دیده بودم، اینجا به چشم خود می‌بینم. هرگز فکر نمی‌کردم شاهد چنین چیزی در یمن خواهم بود.» محرم برای سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان زیادی کار کرده‌است. اما از سال ۲۰۱۵ به‌طور مستقل کار می‌کند، در ماشین‌اش دارو و غذا گذاشته و مثل یک کلینیک سیار خدمت‌رسانی می‌کند.
رضا پهلوی در پیامی به معترضان توصیه کرد در اعتراضات، با قدرت از نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی بخواهید سلاح‌شان را زمین بگذارند و پرونده‌شان را بیش از این سنگین نکنند. فرانس ۲۴ گرانی خوراکی را به قحطی تحمیلی توسط دولت تشبیه کرده‌است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، از اعتراضات مدنی در ایران پشتیبانی کرد و شجاعت شهروندان معترض را که برای استیفای حقشان برخاسته‌اند را ستود.
بندهٔ طالعِ خویشم که در این قحطِ وفا عشق آن لولیِ سرمست خریدار من است
قحط شبنم خشک خواهد کرد گلزار ترا با نظربازان چنین گر سر گران خواهی شدن؟
از بهر گرسنگان در قحط سال هدی بنهاده خوان کرم در داده بانگ صلا
کیست جز آینه و آب درین قحط‌آباد که کند گریه به روز سفر از دنبالم
ابو عبدالله محمد بن ابراهیم بن مفضل ازدی معروف به ابن هانی الاصغر، از اهالی أزد از قبیله‌های بزرگ عربی وابسته به کهلان بن سبأ قحطانیه است. او از نسل ابن هانی شاعر معروف اندلسی و یکی از نوادگان اوست.
به قحط و غلا نیست طبعش دلیر نسازد شکم هرگز از دانه سیر