قبولیت

معنی کلمه قبولیت در لغت نامه دهخدا

قبولیت. [ ق َ لی ی َ ] ( ع مص جعلی ، اِمص ) قبول و پسند. || رضا. || اخذ. دریافت و اقرار. || اقرار در نوشتن. || اقرار بر خلاف. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه قبولیت در فرهنگ معین

(قَ یَّ ) [ ازع . ] (مص جع . ) ۱ - قبول . ۲ - رضا. ۳ - دریافت . ۴ - اقرار.

معنی کلمه قبولیت در ویکی واژه

قبول.
رضا.
دریافت.
اقرار.

جملاتی از کاربرد کلمه قبولیت

رود سوی نشست از این قبولیت پیاپی زانوی نفس جهولت
سجاده نشین عارف و دانا نه که عامی است مادام که در بند قبولیت عام است
اوریپیدس نمایش‌نامه‌های متعددی نوشته‌است. منابع تعداد آثار وی را ۶۷، ۷۵، ۷۸، ۸۸، ۹۰، ۹۲، ۹۸ و ۱۷۷ ذکر کرده‌اند که طبق اقوال متفاوت از این تعداد ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ نمایش‌نامه به‌طور کامل به دست ما رسیده‌است. به‌طور کلی نسبت به تراژدی‌نویسان پیش از اوریپیدس، آثار بیشتری از وی در دست است و این مدیون مقبولیتی است که پس از مرگش نصیبش شد. در تاریخ تئاتر اروپا آمده‌است: «هنگامی که عده‌ای از یونانیان در سیسیل به اسارت درآمدند و محکوم به کار اجباری شدند، هر کدام از آن‌ها که بخش‌هایی از درام‌های اوریپیدس را از حفظ می‌دانست، آزاد گشت.»
مهدی کروبی در نامه‌ای خطاب به مردم ضمن اعتراض به نتیجه انتخابات تأکید کرده‌است که دولت جدید را دارای مشروعیت و مقبولیت نمی‌داند. او همچنین پرسیده: «این چه انقلاب مخملی است که رهبران آن دو تن از زنده‌ترین و با سابقه‌ترین یاران امامند و مورد تأیید شورای نگهبان و رهبری برای حضور در انتخابات و حداقل ۱۵ میلیون نفر (بر اساس شمارش خود طرف) به آن‌ها رای داده‌اند؟»
در نوامبر ۱۹۸۶، محمد نجیب الله، رئیس سابق پلیس مخفی افغانستان_خاد، به سمت ریاست جمهوری انتخاب و دولت جدید تشکیل شد. وی به اعلام سیاست آشتی ملی مبادرت نمود که در حقیقت توسط کارشناسان خبره حزب کمونیست شوروی طرح‌ریزی شده بود که بعدها نیز در دیگر مناطق جهان مورد استفاده قرار گرفت. با وجود انتظار بالایی که از این سیاست جدید و دولت نجیب الله می‌رفت هیچ‌کدام موجب محبوبیت و مقبولیت رژیم تحت پشتیبانی مسکو نشد و شورشیان را متقاعد به انجام مذاکره با دولت حاکم نکرد.
با توجه به نارضایتی‌های مردم نسبت به حاکمیت و محدود سازی نامزدان تأیید شده از سوی شورای نگهبان، اقبال مردم برای شرکت در انتخابات بسیار کم شده‌است. از همین جهت از همان ابتدا در نظرسنجی‌های مختلف بعد از تعداد کسانی که رای نمی‌دهند، ابراهیم رئیسی مقبولیت بیشتری نیز نسبت به باقی کاندیدها داشت.
سپس بلک بری به مقبولیت عمومی در آمریکا دست یافت و در سال ۲۰۰۶ کاربران آمریکایی عنوان «کرک بری» را به علت ماهیت اعتیادآور این وسیله به آن نسبت دادند. این شرکت در ابتدا جی اس ام بلک بری ۶۲۱۰ و بلک بری ۶۲۲۰ و بلم بری ۶۲۳۰ را در سال ۲۰۰۳ عرضه کرد.
وی به سبب پیروزی‌های بااهمیت در جنگ نخست چچن، که منجر به تأسیس جمهوری چچن ایچکریا شد، مقبولیت زیادی به دست آورده بود. در ژانویهٔ ۱۹۹۷ در انتخابات به عنوان رئیس‌جمهور چچن انتخاب شد. ماسخادوف با آغاز جنگ دوم چچن در اوت ۱۹۹۹، به رهبری مقاومت مسلحانه در برابر ارتش روسیه پرداخت. وی در ماه مارس ۲۰۰۵ در روستای تولستوی-یورت در شمال چچن کشته شد.
کشورهای دیگر قابلیت تبدیل‌پذیری (طلا) را تعلیق نمودند، صادرات طلا ممنوع شد، و لازم بود مالیات‌ها بر اساس طلا پرداخت شود. زمانی که در سال ۱۹۳۶ فرانسه از استاندارد طلا خارج شد، به شهروندان خود دستور داد تا طلای تحت مالکیت شخصی خود را برای گرفتن اوراق بهادار دولتی به دولت بازگردانند، اما این موضوع مقبولیت بسیار اندکی را جلب نمود.[۳].