قاچاقچی

معنی کلمه قاچاقچی در لغت نامه دهخدا

قاچاقچی. ( ترکی ، ص مرکب ) کسی که مال التجاره ممنوع الورود و یا ممنوع المعامله بدون کسب اجازه ای از دولت و یا پرداختن گمرک وارد کند یا بفروشد. آنکه کالا از بیراهه گذراند.
- امثال :
وای به وقتی که قاچاقچی گمرکچی شود.

معنی کلمه قاچاقچی در فرهنگ معین

[ تر. ] (ص مر. ) کسی که به معاملات غیرقانونی می پردازد.

معنی کلمه قاچاقچی در فرهنگ عمید

کسی که کالای غیرمجاز خریدوفروش کند یا به خرید و فروش غیرمجاز کالایی بپردازد.

معنی کلمه قاچاقچی در فرهنگ فارسی

آنکه امتعه ممنوع الورود را بدون کسب اجازه از دولت و پرداخت گمرک وارد کند کسی که با کالاهای ممنوع معامله کند .

معنی کلمه قاچاقچی در دانشنامه عمومی

قاچاقچی (فیلم). «قاچاقچی» ( انگلیسی: Smuggler ( film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به دهر مندرا اشاره کرد.

معنی کلمه قاچاقچی در ویکی واژه

spacciatore
کسی که به معاملات غیرقانونی می‌پردازد.

جملاتی از کاربرد کلمه قاچاقچی

در اکتبر ۱۹۷۷، رئیس ارتش کلمبیا، ژنرال مانوئل بنت خواستار اعتصاب جنسی در میان همسران و دوست‌دخترهای چریک‌های چپ کلمبیا، قاچاقچیان مواد مخدر و شبه نظامیان به عنوان بخشی از یک استراتژی - به همراه دیپلماسی - برای دست‌یابی به آتش‌بس شد. همچنین شهردار بوگوتا، آنتاناس مکوکس، پایتخت را برای یک شب به عنوان منطقه فقط مخصوص زنان اعلام کرد و به مردان پیشنهاد کرد که در خانه بمانند تا در مورد خشونت تأمل کنند. چریک‌ها در ابتدا این ابتکار را به سخره گرفتند و به این واقعیت اشاره کردند که در ارتش آنها بیش از ۲۰۰۰ زن وجود دارد. در پایان آتش‌بس حاصل شد، اما تنها مدت کوتاهی دوام آورد.
این قاچاقچی توانست براحتی و بدون آن که تا یک سال از خود ردی بجا گذارد از طریق تونل زیرزمینی فرار کند. وزیر کشور مکزیک اعلام کرد ال‌چاپو گوزمن با کمک نگهبانان زندان موفق به فرار شده‌است. طول تونل فرار گوسمان بیش از یک و نیم کیلومتر، ارتفاع آن ۱۷۰ سانتیمتر و عرض تونل ۸۰ سانتیمتر است. سراسر این تونل دارای کانال تهویه هوا و سیستم روشنایی نیز بوده‌است و وسایل خواب گوزمن در تونل را هم فراهم آورده بودند.
بیست سال از آن وقایع می‌گذرد جوئل (به همراه شریک کاریش تس) که اکنون یک قاچاقچی هستند ساکن در شهر بوستون است مارلین یکی از ساکنان بوستون است که رهبری گروهی بزرگ به نام فایرفلایز را برعهده دارد و هدف از تشکیل این گروه پیدا کردن راه مقابله با ویروس است. دختری ۱۴ ساله ساکن در بوستون به نام الی یک بار در معرض ویروس قرار گرفته اما به ویروس مبتلا نشده و مارلین به این باور می‌رسد که اگر چیزی که در بدن الی است و از او در برابر ویروس محافظت می‌کند وارد بدن دیگران شود از دیگر افراد هم در برابر ویروس محافظت می‌شود.
در دنیای زیرزمینی فروشندگان و قاچاقچیان سلاح، پسر یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان در یکی از غیرقابل نفوذترین شهرهای جهان دزدیده می‌شود. پدر او برای نجاتش مزدوری با نام راک را استخدام می‌کند.
الیور نورث که در آن زمان چندان سرشناس نبود، عضو شورای امنیت ملی و دستیار جان پویندکستر مشاور امنیت ملی رونالد ریگان بود. او یکی از مهره‌های اصلی برای ایجاد شبکه وسیع سازمان‌های اطلاعاتی به‌خصوص سیا، نهادهای بانکی، قاچاقچیان مواد مخدر و سلاح در آمریکای لاتین بود که در نهایت به ایران کنترا معروف شد.
پس از اینکه قاچاقچیان انسانی، نامزد برادرشان را ربوده اند، جانباز جنگی (کول هاسر) با برادرانش (شان اشمور و آشتون هولمز) برای نجات او کار می کنند. جستجوی آنها آنها را به یک پلیس تحقیق می‌کند که حلقه های قاچاق را مورد بررسی قرار می‌دهد، اویوری (بروس ویلیس)، که به زودی به علت پیوستن به سازمان برای به دست آوردن آن می‌پردازد.
در بهمن ۱۳۹۶ تعداد کل معتادان بیش از ۲/۵ میلیون نفر اعلام شد. ۱۷ درصد مردم تمایل به مصرف مواد مخدر دارند که از این تعداد ۵ درصد، مصرف‌کننده بوده و ۱۲ درصد دیگر نیز در صورت عدم قطع ارتباط مصرف‌کننده با قاچاقچیان و نبود مدیریت مناسب بازار عرضه و تقاضا به سوی مصرف مواد مخدر کشیده می‌شوند.
به نوشته مطبوعات آرژانتین، آنجی سنکلمنته والنسیا در سال ۲۰۰۵ به مکزیک رفت و در آنجا عاشق یک قاچاقچی عمده مواد مخدر ملقب به «هیولا» شد. وی در سال ۲۰۱۰ به اتهام رهبری یک باند قاچاق مواد مخدر در آرژانتین بازداشت شده‌است.
تخریب جنگل‌ها برای ایجاد زمین‌های کشاورزی، قطع درختان، آتش‌سوزی جنگل‌ها، بیماری‌های گیاهی و آفات حشرات از علل کاهش پوشش جنگلی است. قطع غیرقانونی و شفاف سازی قاچاقچیان الوار این روند مخرب را تشدید کرده‌است. در حال حاضر ممنوعیت برش چوب‌های جدید در افغانستان وجود دارد. قبل از سال ۲۰۰۱ و تحت حاکمیت طالبان، جنگل زدایی گسترده از طرف کشور مجاز بود و افغان‌ها مقادیر زیادی از چوب‌ها را به مراکز ذخیره‌سازی منتقل کردند تا در آنجا درختان با درخواست درخت منتظر پردازش روی یک درخت باشند.
فیلم با ویس‌اوور گزارش یوری (نیکلاس کیج) آغاز می‌شود، یک قاچاقچی اسلحه آمریکایی‌های اوکراینی‌تبار. بیش از ۵۵۰ میلیون سلاح گرم در سطح جهان به معنی یک سلاح گرم برای هر دوازده نفر روی این سیاره است؛ برای او جالبه که چطور یازده نفر دیگر را مسلح کند. سپس سرآغاز با موزیک برای آنچه که ارزشش را دارد[نکته ۲] از گروه بوفالو اسپرینگفیلد و سرگذشت یک فشنگ کالیبر ۷٫۶ میلی‌متری (مهماتی سرشناس) ادامه می‌یابد از تولید در یک کارخانه اسلحه‌سازی اتحاد شوروی تا حمل آن به آن سوی جهان به یک منطقه جنگی آفریقایی، بارگذاری شدن در یک مسلسل ای‌کی-۴۷، و شلیک شدن آن به سر یک سرباز بچه.[نکته ۱]