قاپو

معنی کلمه قاپو در لغت نامه دهخدا

قاپو. ( ترکی ، اِ ) دروازه. ( آنندراج ).

معنی کلمه قاپو در فرهنگ عمید

در، در بزرگ، دروازه.

معنی کلمه قاپو در فرهنگ فارسی

در، دربزرگ، دروازه
( اسم ) دروازه در بزرگ .

جملاتی از کاربرد کلمه قاپو

این بنا که در محل فعلی کاخ استانداری آذربایجان شرقی قرار داشته‌است، ساختمان چهارطبقه‌ای بوده که دارای عمارت کلاه‌فرنگی نیز بوده‌است و بنای آن را به «نجف‌قلی خان» پسر «مرتضی‌قلی خان» نسبت داده می‌شود. ابتدا این بنا را «درب اعلی» نامیده‌اند و در زمان عباس میرزا که به محل حکمرانی ولی‌عهد تبدیل شد به «عالی قاپو» موسوم گردید. در دوران ولی‌عهدی ناصرالدین شاه به «شمس العماره» تغییر نام داد و نهایتاً در دورهٔ مظفرالدین شاه با تعمیر کلی بنا، عمارت حرم‌خانه را نیز بر آن افزودند. پس از انقلاب مشروطیت و فروپاشی سلسلهٔ قاجار به محل استقرار والی آذربایجان تبدیل شد. در سال ۱۳۱۲ خورشیدی این بنا آتش گرفت و بسیاری از بخش‌های مربوط به دورهٔ زندیه وقاجاریه از بین رفتند.
آچ قاپونی قاندا دیسانک یوک سالیم ایستاما یولدین والدن قالیم
در دوره‌های تاریخی متعددی آستانه در چنان ارزش و اهمیتی داشته‌است که افراد تلاش می‌کردند پای خود را بر روی آن نگذارند به عنوان مثال آستانه عالی‌قاپو اصفهان در دوره صفویه چنان اهمیتی داشته‌است که مردم آن را می‌بوسیدند و کسی حق نداشت بر روی آن پای بگذارد و فرد خاطی به شدت تنبیه می‌شد.
آوا فیلمی به کارگردانی صدف فروغی است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. از جمله بازیگران آن می‌توان ماهور جباری، وحید آقاپور، پرنیان اختری، سارا علی‌مرادی، هومن هورسان، بهار نوحیان، لیلی رشیدی و شایسته سجادی را نام برد. این فیلم توانست در جشنواره‌هایی از جمله چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو و ششمین دوره جایزه هنرهای تصویری کانادا جوایزی کسب کند.
گردن‌زدن یا سربُریدن روشی برای اعدام یا قتل است. در این روش سر فرد از ناحیه گلو و گردن با آلات برنده‌ای همانند چاقو بریده می‌شود؛ یا اینکه با شمشیر، قداره، تبر یا اشیاء برنده سنگین از پشت سر قربانی ضربه محکمی بر گردنش وارد می‌شود. در مراسم اعدام رسمی مجرم معمولاً با قاپوق ثابت نگه داشته می‌شود. برای انجام گردن زدن محکومان و مجرمان از گیوتین نیز استفاده می‌کنند.
گیل قاپو آچوق، یول آچوق، گوز آچوق کیمساد یماس مونجه داخی سوز آچوق
از منابع گرجستان نیز همین شهادت را می‌توان یافت در زبان گرجستان از قدیم این دروازه را به نام «دروازه آهنین» میانه خوانده‌اند و ترک‌ها آن را به دامر کپو (قاپو) ترجمه کرده‌اند و امروز هم به همین نام مشهور است. یکی از سیاحان یهودی مشهور موسوم به یوسف که در قرن اول میلادی می‌زیسته‌است از این سد نام می‌برد، پس از او «پروکوپیوس» مورخ در قرن ششم میلادی آن را دیده‌است و سپس یکی از همراهان سردار رومی «بلی سارس» نیز وقتی به این نقطه حمله برد (پانصد و بیست وهشت میلادی) این سد را به چشم دیده‌است.
گل تیران ایر، مین قاپودا آه چیکان قیش گون او چون خرقه تیکان دین تیکان
قاپوی قطب جنوب پرندهٔ بزرگ‌جثه‌ای است اگرچه در مقایسه با دیگر قاپوها جثه کوچکتری دارد. طول بدن این پرنده به ۵۳ سانتی‌متر می‌رسد. این پرنده در کرانه‌های قطب جنوب تخم‌گذاری می‌کند و هر بار دو تخم در ماه‌های میان نوامبر و دسامبر می‌گذارد. همانند دیگر قاپوها، او در صورتی که جانوری به تخم‌هایش نزدیک شود بالای سرش پرواز می‌کند. قاپوی قطب جنوب پرنداه‌ای مهاجر است و زمستان‌ها را در اقیانوس‌های آرام، هند، و اطلس می‌گذارند.