قاضی القضات

معنی کلمه قاضی القضات در فرهنگ معین

( ~ . قُ ) [ ع . ] (ص مر. اِمر. ) رییس قاضیان ، قاضی اعظم .

معنی کلمه قاضی القضات در فرهنگ عمید

۱. رئیس قضات، رئیس قاضیان، سردادور.
۲. کسی که از جانب خلیفه یا سلطان تعیین می شد و حق داشت به دعاوی مردم رسیدگی کند و برای شهرهای دیگر قاضی تعیین کند.

معنی کلمه قاضی القضات در دانشنامه آزاد فارسی

قاضِی القُضات
(یا: اَقْضَی القُضات، در لغت به معنی داور داوران و رئیس قاضیان) از مناصب مهم عصر حکومت های اسلامی که به فرمان خلیفه منصوب می شده و بر کلیۀ قاضیان ریاست داشته است. قاضی القضات فقیه یا عالمی بزرگ و مورد احترام علما و فقها و دستگاه خلافت بوده و نصب قضات شهرها و مناطق با نظر یا حکم او انجام می شده است. امروزه این سِمت ملغی شده، ولی معادل آن در دستگاه قضائی ایران، رئیس قوۀ قضائیه است که هم قضات کشور با حکم او منصوب می شوند و هم به موجب قانون از اختیاراتی برخوردار است که می تواند دستور تجدیدنظر و بازنگری احکام قطعی دادگاه ها را صادر کند و آن در صورتی است که به نظر او حکم صادره خلاف تبیین شرع باشد.

معنی کلمه قاضی القضات در ویکی واژه

رییس قاضیان، قاضی اعظم.

جملاتی از کاربرد کلمه قاضی القضات

چو آئی بدرگاه قاضی القضات دعاهای بی حد رسان از منش
به فر فتوی قاضی القضات صدر ششم که بر سعادت او هفت کشورند گوا
پس از دستگیری افشین توسط ماموران معتصم (خلیفه عباسی)، محاکمه سرایی که احمدبن ابی دواد، قاضی القضات و محمدبن عبدالملک زیات، دادستان آن بود و احضار افرادی از جمله مازیار (شاهزاده طبرستان) برای مواجهه با افشین در محاکمه سرا برای مجازات او، تشکیل شد.
نزد یوسف دمشقی در مدرسهٔ نظامیه بغداد فقه خواند و حدیث فراگرفت؛ سپس به دمشق بازگشت. هنگامی که عمویش قاضی کمال‌الدین (محمد بن عبدالله بن قاسم) در ۱۱۱۷م/ ۵۷۲ق درگذشت، او را به جانشینی در دادستانی (قاضی القضات) گماشت. اما دیری نپایید که صلاح‌الدین ایوبی او را به سفیری میان خود و خلیفهٔ بغداد گماشت. در این منصب، مدتی پس از درگذشت صلاح‌الدین بماند.در ۱۱۸۰م/ ۵۷۵ق، ضیاءالدین شهرزوری به دادستانی کل بغداد منصوب شد. این امر خوشایندش نبود، پس از اجازهٔ ناصر لدین‌الله، به شام برگشت. شهرزوری همچنین در موصل سپس حماة ساکن شد. در حماة نیز مدتی قاضی بود. همان‌جا در رجب ۵۹۹ق/ مارس یا آوریل ۱۲۰۳م درگذشت.
مشکل ما قاضی القضات کند حل محضر این ماجرا دگر که کند طی
شمس‌الدین ذهبی و تقی الدین سبکی (قاضی القضات شام) از او به عنوان یکی از بهترین مراجع دانش‌های حدیث اسلامی یاد کرده‌اند.
دشت لار یا همان پارک ملی لار اصلی‌ترین مرتع دامداران روستای امامه است که وسعت زیادی دارد و از زمان ناصرالدین شاه که با حکم حکومتی قاضی القضات منازعات محلی مراتع لار حل شد بخش اعظم مساحت مراتع لار به دامداران امامه تعلق گرفت و ایلات هداوند و بوربور و غیره که در تابستان از ورامین به لار می‌آیند قسمتی از مراتع لار را از اهالی امامه اجاره کرده‌اند.
مالک او گر نبودی مسند قاضی القضات در جناب او سعادت کی نشستی یک زمان