قاره
معنی کلمه قاره در لغت نامه دهخدا

قاره

معنی کلمه قاره در لغت نامه دهخدا

قاره.[ رِ ] ( اِ ) رستنیی باشد مانند گندنای کوهی ، بول و حیض براند و بچه از شکم بیندازد. ( برهان ). سطاخینس است. ( تعلیقات برهان از معین از تحفه حکیم مؤمن ).
قاره. [ رَ ] ( اِخ ) دهی است بزرگ در راه حمص به دمشق که آخرین حدود حمص است و پس از آن توابع دمشق محسوب میشود. مردم آن همه نصرانی هستند. آب این ده از چشمه هائی که در آن جاری است تأمین میگردد. ( معجم البلدان ).
قاره. [ رَ ] ( اِخ ) قلعه ای است نزدیکی اومه از بلاد سودان. ( ریحانة الادب ج 3 ص 256 ).
قاره. [ رَ ] ( اِخ )کوهی است به بحرین. ( معجم البلدان ج 7 ص 11 ). || دیهی است به بحرین. ( ریحانة الادب ج 3 ص 256 ).
قاره. [ رَ ] ( اِخ ) ( یوم قاره ) روزی است از روزهای تاریخی عرب. ( معجم البلدان ). رجوع به «ذوقارة» و «قارة اهوی » شود.

معنی کلمه قاره در فرهنگ معین

(رَّ یا رُِ ) [ ع . قارة ] (اِ. ) هر یک از قطعات پنجگانة زمین .

معنی کلمه قاره در فرهنگ عمید

۱. هریک از قطعات پنج گانۀ وسیع و پیوستۀ خشکی های زمین: قارۀ آسیا، قارۀ اروپا.
۲. برّه.
* قارۀ سیاه: [مجاز] افریقا.

معنی کلمه قاره در فرهنگ فارسی

بر، هریک ازقطعات پنجگانه عالم مانندقاره آسیا، قاره سیاه: افریقا
۱ - ( اسم ) مونث قار ۲ - ( اسم ) هر یک از قطعات پنجگانه زمین ( آسیا افریقا اروپا آمریکا استرالیا ) بر قطعه .
روزی است از روزهای تاریخی عرب

معنی کلمه قاره در دانشنامه عمومی

قارّه ( به انگلیسی: continent ) توده بزرگ، پیوسته و جزیره مانندی است که بیشتر آن از آب پوشیده نشده و حومه آن زیر سطح اقیانوس است. البته دو قاره آسیا و اروپا به هم چسبیده اند و تنها با رشته کوه اورال از هم جدا می شوند. گاهی این دو قاره به عنوان یک قاره در نظر گرفته می شوند که به آن اوراسیا می گویند.
در دوران باستان جایگاه و آرایش خشکی های زمین با امروزه متفاوت بوده است؛ به طوری که بسیاری از خشکی های امروزی به هم چسبیده بوده و چند ابرقاره را تشکیل می دادند.
روش های مختلفی برای تقسیم بندی قاره ها وجود دارد که تقسیم بندی هفت قاره یکی از آن هاست. در این تقسیم بندی، خشکی های زمین به هفت قسمت تقسیم می شوند که از بزرگ به کوچک بر حسب مساحت عبارتند از: آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، جنوبگان، اروپا و اقیانوسیه
به طور معمول، قاره ها تکه زمین های بزرگ و یکپارچه ای هستند که در حالت مطلوب توسط دریاها از یکدیگر جدا شده اند. البته تقریباً همهٔ قاره های جهان براساس قرارداد و عرف و نه بر اساس تعریف بالا شناخته شده اند. همچنین معیار بزرگ بودن قراردادی است؛ مثلاً گرینلند بزرگ ترین جزیره شناخته می شود؛ در حالی که استرالیا را قاره می دانند.
نزدیک ترین معنای قاره تکه های یکپارچه زمین است و بر این اساس آب های کم عمق و جزایر را در بر نمی گیرد. بر این اساس اروپای قاره ای برای اشاره به سرزمین اصلی اروپا که شامل جزایری مانند بریتانیا، ایرلند و ایسلند نمی شود، به کار می رود. به شکل مشابه ایالات متحده قاره ای برای اشاره به ۴۸ ایالت یکپارچه ایالات متحده است که شامل آلاسکا و هاوایی نمی شود.
البته به عنوان فرهنگ گسترده قاره ها ممکن است فراتر از این برود و جزایر اقیانوس ها را هم در بر بگیرد. بر این اساس همواره ایسلند بخشی از اروپا و ماداگاسکار بخشی از آفریقا محسوب شده اند.
این تصور که قاره ها تکه زمین های جدا از هم هستند در گذشته های تاریخی نیز چندان کاربرد نداشته است. در مدل هفت قاره ای جهان، تنها جنوبگان و اقیانوسیه از بقیهٔ قاره ها کاملاً جدا هستند. در مدل شش قاره ای جهان، قاره آمریکا را نیز می توان یک خشکی مجزا دانست. اگر بخواهیم قاره ها را به صورت خشکی های کاملاً جدا از هم تعریف کنیم، در آن صورت آفرو - اوراسیا متشکل از آفریقا، آسیا و اروپا نیز یک قاره خواهد بود و آمریکای شمالی و جنوبی نیز مجموعا قاره آمریکا را تشکیل خواهند داد. در نتیجه یک مدل چهار قاره ای از جهان خواهیم داشت که متشکل از قاره های آفرو - اوراسیا، آمریکا، اقیانوسیه و جنوبگان خواهد بود.
قاره (سوریه). قارة ( به عربی: قارة ) یک شهر در سوریه است که در شهرستان النبک واقع شده است.
قارة ۱۲٬۵۰۸ نفر جمعیت دارد و ۱٬۲۸۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
قاره (فیلم). «قاره» ( انگلیسی: The Continen ) یک فیلم جاده ای کمدی محصول سال ۲۰۱۴ سینمای چین به کارگردانی هان هان است. این فیلم در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ اکران شد.
این فیلم دربارهٔ سه مرد جوان بدون تجربه زندگی است که در جزیره ای واقع در دریای چین شرقی زندگی می کنند. این سه نفر برنامه ای برای سفر در سراسر سرزمین اصلی چین در نظر می گیرند و در طول مسیر، تجربیات خود را قبل از پایان سفر خود که سرنوشت آنها را تعیین می کند، مستند می کنند.
معنی کلمه قاره در فرهنگ معین
معنی کلمه قاره در فرهنگ عمید
معنی کلمه قاره در فرهنگ فارسی
معنی کلمه قاره در دانشنامه عمومی

معنی کلمه قاره در دانشنامه آزاد فارسی

قارّه (continent)
قارّه
قارّه
قارّه
قارّه
هر کدام از پنج یا هفت تودۀ بزرگِ خشکی در کرۀ زمین که به وضوح از اقیانوس ها جدایند. یعنی: آسیا، اروپا، افریقا، امریکایِ شمالی، امریکایِ جنوبی، استرالیا، و قطب جنوب؛ یا آسیا، اروپا، امریکا، افریقا و اقیانوسیه. قاره ها پیوسته در حالِ حرکت و تکامل اند. قاره به خطِ ساحلی محدود نمی شود، بلکه مرز آن لبۀ کم عمقِ فلاتِ قاره است که ممکن است صدها کیلومتر داخل دریا امتداد داشته باشد. در غرب، قارۀ امریکای شمالی بر اثر برخورد به صفحۀ اقیانوسِ آرام در حال رشد است. در شرقِ ناحیۀ وسیعِ سپرِ فلات اوزارک، کوه های آپالاش قرار دارد که نشان می دهد در این ناحیه، در گذشته، دو قاره با یکدیگر برخورد کرده اند. وقتی قاره ها از هم جدا شدند، کافت زایی ساحلیِ شرقی به وجود آمد. در لبۀ غربی، کوه های تصادمیِ جدیدی پدید آمده اند.

معنی کلمه قاره در ویکی واژه

[قارّه]
(جغرافیا): هر یک از پهنه‌های پنج‌گانه وسیع و پیوسته خشکی‌های زمین. قاره آسیا، قاره اروپا.
خُشکاد به فارسی
هر یک از قطعه های پنجگانه زمین.
زمخت، از طراوت افتاده، کهنه شده یا سن و سال ازش گذشته بویژه کودکی که تا دو سه سالگی از پستان مادر شیر بگیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه قاره

دانه عمر تو را منقارها بگشاده اند زین معلق مرغزار آبگون مرغان لال
گاه کوس و گه نقاره گاه سنج و گه دهل گاه سرنا، گاه ناقوسم نمیدانم کیم
در عشق تو چه اشتر نقاره خانه ام از بس زعمر و زید، ملامت شنوده ام
رزق خلایقاره د صندق قیم منه بخشیدنش بخلق به دلخوایه پندری
زین پنج حسن ظاهر و زین پنج حسن سر ده چشمه گشاینده در این قاره ما کو
سحر رسد ز ندای خروس روحانی ظفر رسد ز صدای نقاره بهرام
دستگاه شوخی دردند دلهای دو نیم نیست بال ناله جز واکردن منقارها
همین طبل و همین نقاره و کوس بود ز اسفندیار و نوذر و طوس
کوزوو دارای اقلیم قاره‌ای است به‌طوری که دارای زمستان‌هایی سرد و پر برف و تابستان‌هایی نسبتاً گرم است. جریان‌های هوای سرد آلپ و هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای باعث ایجاد تنوع آب و هوایی در این منطقه شده‌است. آب و هوای بیشتر مناطق کوزوو، تحت تأثیر اقلیم آلپی و اقلیم مدیترانه‌ای هستند.
اتحادیه کمیته‌های ملی المپیک آفریقا نهاد اداره‌کننده کمیته‌های ملی المپیک و مسابقات مرتبط به آن در قاره آفریقا است که در سال ۱۹۸۱ تأسیس شده و هم‌اکنون ۵۴ عضو دارد.
نوبت سرمدی زند، طبل محمدی زند نغمه داودی زند، با دهل و نقاره ای
ریخت آب قرارها بر خاک رفت نار وقارها بر باد