قائن. [ ءِ ]( ترکی ، اِ ) برادر شوهر و برادر زن. ( غیاث اللغة ). قائن. [ ءِ ] ( اِخ ) قاین. رجوع به قاین شود.
معنی کلمه قائن در فرهنگ فارسی
یا قاین ( قایین ) پسر آدم ابوالبشر و حوا . در تورات سفر پیدایش باب چهارم آمده : [ و آدم زن خود حوا را بشناخت و او حامله شد و قائن را زایید و گفت مردی از یهوه حاصل کردم و بار دیگر برادر او هابیل را زایید و هابیل گله بان بود و قائن کارکن زمین بود. پس از مرور ایام واقع شد که قائن هدیه ای از محصول زمین برای خداوند آورد و هابیل نیز از نخست زادگان گله خویش و پیه آنها هدیه آورد و خداوند هابیل و هدیه او را منظور داشت اما قائن و هدیه او را منظور نداشت . پس خشم قائن بشدت افروخته شد و سر خود را بزیر افکند . آنگاه خداوند به قائن گفت : چرا خشمناک شدی و چرا سر خود را بزیر افکندی ? اگر نیکویی میکردی آیا مقبول نمی شدی ? و اگر نیکویی نکرده ای گناه بردر در کمین است و اشتیاق تو دارد اما تو بروی مسلط شوی . و قائن با برادر خود هابیل سخن گفت و واقع شد چون در صحرا بودند . قائن بربرادر خود هابیل برخاست و او را کشت ... ]و در روایات اسلامی این داستان بصور مختلف آمده از جمله نوشته اند : قابیل باخواهر توام خود [ اقلیما ] متولد گردید و پس از وی هابیل و خواهر توامش [ لبودا ] زاده شدند . پس از آنکه آنان بحد بلوغ رسیدند آدم اقلیما را نامزد هابیل کرد و لبودا را نامزد قابیل . قابیل از قبول این امر سرپیچی کرد و گفت : من هرگز در مفارقت خواهر همزادخود اقلیما - که در حسن و جمال یگانه است - از پای ننشینم . سرانجام آدم قابیل و هابیل را گفت که قربان کنند و قربانی هر یک قبول افتد اقلیما او را باشد . قربانی قابیل مورد قبول واقع نشد . این امر خشم او را بیشتر نمود و هابیل را بکشتن تهدید کرد . هابیل گفت : خداوند قربانی را از پرهیزگاران می پذیرد و اگر تو به آهنگ کشتن من دست بکار شوی من دست نگاه میدارم زیرا از خدامیترسم. قابیل همچنان در کمین هابیل بود تا روزی او را بر سر کوهی خفته یافت . سنگی برداشت و او را با ضربه سنگ از پای در آورد . سپس جنازه او را برداشت و حیران و سرگردان باین طرف و آن طرف میکشید و نمیدانست که با آن چه کند ناگاه دو کلاغ پیش چشم او به نزاع مشغول شدند یکی از آن دو دیگری را کشت و بامنقار خویش زمین را گود کرد و لاشه کلاغ مرده را زیر خاک پنهان ساخت . قابیل از مشاهده این صورت درسی فرا گرفت و بدفن جسد برادر پرداخت ( حبیب السیر لغ. ). ( اسم ) ۱ - برادر شوهر ۲ - برادر زن . قاین رجوع به قاین شود
معنی کلمه قائن در دانشنامه عمومی
قاین یا قائِن، یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی و مرکز شهرستان قائنات در ایران و دومین شهر پر جمعیت خراسان جنوبی است . قائن در صد کیلومتری مرکز استان واقع شده است. این شهر به دلیل زعفران و زرشک مرغوب آن دارای شهرت جهانی است و به عنوان پایتخت زعفران و زرشک دنیا شناخته می شود. طبق آخرین داده های جغرافیایی بیشترین درازای شهر قاین ۷ کیلومتر می باشد. ( بیشترین درازای مرکز استان ۱۵ کیلومتر است یعنی حدودا دو برابر ) شهر قائن که در گذشته دارای برج و بارو، کهن دژ، خندق و ارگ بوده، مهمترین شهر و مرکز ایالت قهستان بزرگ بوده است. بر اساس آثار تاریخی موجود قائن یکی از قدیمی ترین زیستگاه های بشر به حساب می آید. بر اساس آخرین یافته های باستان شناسی سابقه سکونت در شهر قائن به دوران پارینه سنگی میانی ( حدود ۳۰ هزار سال قبل ) می رسد. بر اثر حفاری های باستان شناسی هیئت آمریکایی در غار خونیک در جنوب این شهر، تعدادی دست افزارهای سنگی مربوط به دوران پارینه سنگی میانی در این غار به دست آمد که از لحاظ مطالعات باستان شناسی و انسان شناسی بسیار حائز اهمیت است. همچنین وجود تعداد زیادی تپه های باستانی در اطراف شهر قائن که بر اساس مشاهدات اولیه از دوران پیش از تاریخ دارای آثار و نشانه هایی است که قدمت طولانی سکونت در این منطقه از کشور ایران را اثبات کرده است. نقل است که شهر قائن را کی لهراسپ پدر گشتاسب ساخته است. مارکوپولو در سفرنامه خود از این ناحیه به نام «تونوکاین» نام برده است که این نام از نام دو شهر بزرگ ایالت قهستان که تون ( فردوس امروزی ) و قائن باشند گرفته شده است. همچنین در سال ۴۴۴ هـ. ق ناصرخسرو قبادیانی از این شهر دیدن کرده و از استحکامات شهر و مسجد جامع آن یاد کرده است. ایالت قهستان، هم زمان با ورود اعراب به ایران، پناهگاه زرتشتیانی بود که به آن پناه آورده بودند. حمدالله مستوفی، در قرن هشتم هجری از مرکزیت قائن نسبت به آبادی های دیگر قهستان، و همچنین از فراوانی زعفران و میوه آن گزارش داده است. یکی از مهم ترین آثار تاریخی قائن، مسجد جامع آن است که از بناهای قرن هشتم هجری می باشد. قائن در عصر زمامداران ساسانیان نیز از مراکز مهم قدرت و از شهرهای استراتژیک ایران به شمار می آمده است. قاین در دوره اسلامی نیز بزرگترین شهر استان کوهستان ( قهستان ) بوده، به دلیل اینکه در مسیر راه های مهم تجاری {] و کرمان و سواحل دریای عمان به ( سنگ بست ) بوده، همواره اهمیت داشته است. اهمیت تجاری و اقتصادی قاین به حدی بوده که مقدسی در قرن چهارم هجری آن را ( دروازه عمان و بارانداز کرمان و انبار خراسان ) نامیده است. این شهر در دوره اسلامی دارای بارویی با دروازه های مختلف بوده و خندقی بر گرداگرد آن احاطه داشته که هنوز بخش اندکی از بقایای این خندق باقی است.
جملاتی از کاربرد کلمه قائن
شیخ اسماعیل قائنی از سیاستمداران ایرانی بود، که در دوره نخست بعنوان نماینده قائنات در مجلس شورای ملی حضور داشت.
این شهر در بخش مرکزی از توابع شهرستان قائنات قرار دارد. اسفدن در فاصلهٔ ۵۷ کیلومتری شرق قاین (قائن) قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۲۰۰ متر است. اسفدن در سال ۱۳۸۳ به شهر ارتقاء یافت.
قوله: «إِنْ هِیَ إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا» قیل هی کنایة عن الحیاة ای ما الحیاة الّا حیاتنا الدّنیا الّتی نحن فیها و دنت منّا، و الحیاة الّتی تدعی بعد الموت باطلة، و قیل هی کنایة عن النهایة ای ما نهایتنا و مدة بقائنا «إِنْ هِیَ إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا» و لا بعث بعدها و لا حیاة. و قیل هی کنایة عن الاحوال، ای ما احوالنا الّا حیاتنا الّتی نحن فیها ثمّ نموت و قد انقضی الامر و انقطع النظام. «نَمُوتُ وَ نَحْیا» ای یموت الآباء و یحیی الاولاد ثمّ یموتون، و قیل فیه تقدیم و تأخیر، و تقدیره، ان هی الّا حیاتنا الدنیا نحیا و نموت و ما نحن بمبعوثین بعد الموت.
خراسان جنوبی شامل محدودهای از خراسان بزرگ است که در سدههای پیش قهستان نامیده میشده است. شهرهای مهم ایالت قهستان، تون (فردوس امروزی) و قائن بودهاند. مارکوپولو نیز در سفرنامه خود، از این منطقه با نام تونوکاین (تون و قاین) یاد کرده است.
آرامگاه بزرگمهر قائنی در فاصله چهار کیلومتری جنوب غربی شهر قائن و در دامنه کوهی موسوم به کوه ابوذر قرار دارد. بنای مقبره از بناهای قرن ششم و هفتم هجری است به فرم چلیپایی و با معماریی بسیار زیبا ساخته شدهاست. مصالح اصلی در ساخت بنا سنگ گچ و آجر است. درخت بنه ۷۰۰ ساله ای نیز در کنار این مقبره وجود دارد که به زیبایی اثر افزوده است.
ابوالفضل سلیمانی کاشانی سیاستمدار ایرانی بود، که در دوره بیست و یکم و دوره بیست و دوم بعنوان نماینده بیرجند و قائنات در مجلس شورای ملی حضور داشت.
اسفیان روستایی در دهستان نیمبلوک بخش نیمبلوک شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۳۲ نفر (در ۱۴ خانوار) بودهاست.
ارگ قدیمی خونیک مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان قائنات، روستای خونیک علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۸۷۱ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
قابل اولین بار در تابستان ۱۳۷۶ بازداشت شد. پس از پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاستجمهوری ۱۳۷۶، قابل به دلیل انتشار بیانیهٔ تبریک حسینعلی منتظری به خاتمی در قائن، همراه با دو نفر از دوستانش به مدت ۴ روز بازداشت شد. در آبان همان سال، همزمان با حمله به بیت حسینعلی منتظری و آغاز حصر وی، قابل همراه با دوستش، محمدحسن ظریف جلالی، شبانه در مشهد بازداشت شد و ۳۶ روز در بازداشت بود. قابل در بهار ۱۳۷۷ محاکمه و به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. قابل در ۱۰ دی ۱۳۸۰ برای سومین بار بازداشت شد و ۱۲۵ روز را در سلول انفرادی در زندان اوین گذراند. اتهام او اقدام علیه امنیت ملی، اهانت به رهبر و تبلیغ علیه نظام عنوان شده بود.
قوله: مَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ من رجی العمر فی رجاء لقائنا فسوف نبیح له النظر الینا و سوف یتخلص من الغیبة و الفرقة و هو السمیع لانین المشتاقین العلیم بحنین المحبّین الوالهین، دیده دوست بهاء جان است، گر بصد هزار جان یابی ارزانست، پیروز تر از آن بنده کیست که دوست او را عیانست، طمع دیدار دوست صفت مردان است.
اسماعیل آباد روستایی در دهستان آفریز بخش سده شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۲۸۸ نفر (در ۷۷ خانوار) بودهاست.
همچنین در سال ۱۳۵۹ بخش قائنات شهرستان بیرجند به شهرستان قائنات تبدیل شد و تا سال ۱۳۶۲ خراسان شامل ۱۷ شهرستان و ۵۳ بخش و ۲۱۱دهستان بودهاست.