قائد

قائد

معنی کلمه قائد در لغت نامه دهخدا

قائد. [ ءِ ] ( ع ص ، اِ ) پیشوا. رهبر. راهبر. عصاکش.پیشرو. ( منتهی الارب ) : آخر ایشان در نبوت و اول ایشان در رتبت... قائد الغر المحجلین... را برای عز نبوت و خاتمت رسالت برگزید. ( کلیله و دمنه ).
طعمه میجوئی اوست رائد تو
راه می پوئی اوست قائد تو.اوحدی.ج ، قُوّاد، قادَه ، قُوّد. || سرهنگ. ( مهذب الاسماء ). سردار فوج. رئیس. امیر لشکر. || بینی کوه. || کوه دراز بر روی زمین. || ( اِخ ) ستاره ای است ، یعنی ستاره نخست از سه ستاره بنات النعش صغری. دومی آنها را عناق و نزدیک آن ستاره صیدق و سُهی است و سومی آنها را حَور خوانند. ( منتهی الارب ). آنکه بر سر دنباله است ازاین سه ( بنات النعش ) و از نعش دورتر آن را قائد خوانند. ( التفهیم بیرونی ).
قائد. [ءِ ] ( اِخ ) ده مخروبه ای است از دهستان پشتکوه بخش اردل شهرستان شهرکرد. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10 ).

معنی کلمه قائد در فرهنگ عمید

۱. جلودار، پیشوا.
۲. [قدیمی] سردار، فرماندهِ سپاه.

معنی کلمه قائد در فرهنگ فارسی

۱ - ( اسم ) از جلو کشنده ستور مقابل سایق ( سائق ) ۲ - پیشوا راهبر پیشرو جمع : قواد قود قاده قایدین ( قائیدن ) ۳ - ( اسم ) سرهنگ سردار .

معنی کلمه قائد در فرهنگ اسم ها

اسم: قائد (پسر) (عربی) (تلفظ: qā’ed) (فارسی: قائد) (انگلیسی: ghaed)
معنی: رهبر، پیشوا، پیش رو، آن که جمعی از مردم را رهبری می کند، ( در قدیم ) رئیس قافله، کاروان سالار، ( در قدیم ) ( در نجوم ) نام ستاره ای در انتهای دم صورت فلکی دب اکبر، ( در قدیم ) ( در نجوم ) نام ستاره ای در انتهای دُم صورت فلکی دُب اکبر، ستاره ای در صورت فلکی دب اکبر

معنی کلمه قائد در فرهنگستان زبان و ادب

{Alkaid} [نجوم] ستارۀ کوتوله ای از ردۀ ب3 با قدر 1/9، به فاصلۀ 101 سال نوری در صورت فلکی دب اکبر

معنی کلمه قائد در دانشنامه عمومی

قائِد ( به معنای رهبر ) یا قائد بنات النعش ( به معنای پیشرو دختران تابوت ) یا اتا خرس بزرگ یک ستاره است که در صورت فلکی خرس بزرگ و صورتک بنات النعش قرار دارد. این ستاره را گاه ستاره بنات النعش می گویند، که نباید آن را با صورت فلکی بنات النعش ( که این ستاره در آن قرار دارد ) اشتباه کرد. این ستاره را در زبان انگلیسی Alkaid ( یا Elkeid ) ( القائد ) یا Benetnasch نامیده اند. در صورت فلکی بنات النعش یک تابوت ( نعش ) و سه دختر ( بنات ) در جلوی آن دیده می شود، که ستاره مورد بحث جلوتر از همه است، و به همین جهت آن را قائد ( به معنای جلودار ) خوانده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه قائد

در ۳ نوامبر ۲۰۰۲، یک موشک هلفایر به‌سمت خودرویی در یمن شلیک شد و قائد سلیم سنان الحارثی، یکی از رهبران القاعده که گمان می‌رود مسئول بمب‌گذاری یواس‌اس کول بود، کشته شد. این نخستین حملهٔ مستقیم ایالات متحده در جنگ علیه تروریسم در خارج از افغانستان بود.
والی جیش و حشم قائد شمشیر و قلم مهدی جمع امم عاقله اهل زمان
مردم این روستا بختیاری تبار و از طایفه قائدی چهارلنگ می باشند که به گویش بختیاری سخن می گویند.
و منهم: سید زُهّاد و قائد اوتاد، عبداللّه بن المبارک المروزی، -رَضِيَ اللّه عنه-.
ای آینهٔ واجب و ای داور امکان ای قائد جن و ملک ای معنی انسان
او همچنین در دوران دبستان با منیرالسادات هاشمی همکلاس بود که بعدها او نیز به اتحاد مبارزان کمونیست پیوست و در ۲۲ مرداد ۱۳۶۲ به همراه همسرش محمد جواد قائدی و برادر همسرش محمد صادق قائدی در زندان اوین اعدام شد و ماجدی از اعدام او به عنوان یکی از اندوه‌های زندگی‌اش یاد می‌کند.
ابومحمد بن عبدالله بن سعید بن کلاب القطان بصری مشهور به ابن کلاب؛ یکی از متکلمان مشهور اهل سنت در سده سوم ه.ق است که تدوین عقائد کلامی سلفی، ریشه در انتشار افکار کلامی او دارد. پس از او بود که عده‌ای چون ابوالحسن اشعری، شیوه کلامی وی را پیش گرفته و کلام اشعری را بنا نهادند. وی را یکی از مخالفان سر سخت کلام معتزله می دانند.
در بازی استقلال و ماشین‌سازی در هفته بیست و ششم مهدی قائدی موفق شد با پاس گل پاتوسی تک گل سه امتیازی تیمش را به ثمر برساند
پدر او «ابوعبدالله محمد بن یوسف بن محمد بن قائد» تاجی از اهالی اربیل بود که به بازرگانیِ مرواریدها از بحرین به عراق می‌پرداخت. پسرش «محمد» در بحرین زاده شد، همان‌جا پرورش یافت و سرودن را آغاز نمود. سپس به شهرزور رفت و مدتی آنجا ماند. به دمشق رفت و صلاح‌الدین ایوبی را مدح کرد. درگذشت موفق‌الدین در اربیل به تاریخ ۳ ربیع‌الثانی ۵۸۵ ق/۲۱ مه ۱۱۸۹م بود.
ای برده احترام بزرگان و قائدان هان پیش قائدان و بزرگان چگونه‌ای
این روستا در دهستان زز غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷ نفر (۱۲خانوار) بوده‌است.مردم این روستا از طایفه قائد خانجمالی می باشد
برجستم و عصاش گرفتم چو قائدان تا برکشم ز مهر بسوی غیاث باد
این روستا در دهستان قائدرحمت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱ نفر (۶خانوار) بوده‌است.
روستای اِحشام قائد ها در بخش مرکزی و از توابع خورموج است.فاصله اش تا مرکز دشتی 26 کیلومتر و در جنوب غربی آن قرار دارد.
قوام‌کشور صاحبقران و قائدگیتی ظام لشکر عباس شاه و ناظم ‌گیهان
پیل چبود بختیان آسمان از نهیب قائدش منکر شمان
زین سبب آن قائد راه خدا داد به توحید در اول ندا
شد اسیر مسلمی اندر نبرد قائدی از قائدان یزد جرد
کودکی نقاش بشناسم که داشت آرزو تا قائد کشور شود