قاآن

قاآن

معنی کلمه قاآن در لغت نامه دهخدا

( قاآن ) قاآن. ( مغولی ، اِ ) پادشاه ذی شأن عظیم عادل و سخی. ( رشیدی ) ( غیاث اللغة ) ( آنندراج ). || لقب پادشاهان ترکستان و چین باشد. ( نفایس الفنون ) ( رشیدی ) ( غیاث اللغه ). خاقان چین. پادشاه چین هرکه باشد. ( برهان ). کلمه مغولی است به معنی شاهنشاه. ( جغتائی ص 389 ). لقب پادشاهان مغولستان مانند منگوقاآن و اوکتای قاآن و اختصاصاً به پادشاه اخیر اوگتای قاآن اطلاق میشود. ( حاشیه برهان چ معین ) :
خراج کشور قاآن بهایش
وزین کمتر نشایستی عطایش.عماد فقیه.
قاآن. ( اِخ ) ( اوگتای ) پسر سوم چنگیزخان است که به کفایت و رأی و تدبیر و ثبات و وقار معروف و مشهور بوده ولی میل فراوان به همنشینی زنان و شرابخوری داشته و به همین جهت بارها مورد ملامت و مؤاخذه پدرش چنگیز قرار گرفته است. چون چنگیز به سال 624 هَ. ق. درگذشت ، قریب دو سال کسی بر تخت سلطنت جلوس نکرد و هیأتی مرکب از شاهزادگان و امیران کارهای مملکتی را اداره می کردند، سپس به موجب وصیت چنگیزخان اوکتای قاآن را به شاهی انتخاب کردند ( 626 هَ. ق. ). قاآن در دوران پادشاهی خود ( 626 - 639 هَ. ق. ) با قدرت و تدبیر به اداره کشور پرداخت ، و با مشورت بزرگان اردوئی بسوی ختا ( چین شمالی ) و اردوی دیگری بسوی ایران جهت سرکوبی قطعی سلطان جلال الدین و فتح آذربایجان و کردستان روانه کرد. سپاهیان اوکتای قاآن به سرکردگی جرماغون ، غزنین و کابل و سند و زابلستان را کاملاً تصرف کردند.
اوکتای قاآن در سال 627 یعنی موقعی که سرداران او در ایران و الجزیره و ارمنستان و گرجستان و شام و عراق مشغول تعقیب جلال الدین و تسخیر ممالک او بودند، با دو برادر خویش جغتای و تولی و پسران خود به طرف چین خاص و جلگه هنگ هو حرکت کرد و سرانجام تا سال 631 تمام چین شمالی و مملکت کره به تصرف مغول درآمد. قاآن پس از تسخیر چین شمالی حکومت آن دیار را به مشاور مسلمان پدر خود محمود یَلَواج سپرد. پس از فتح چین ، ممالک روس و چرکس و بلغار را فتح کرد ( 632 - 638 ) و روسیه از این تاریخ تا دو قرن و نیم ( 636 - 886 هَ. ق. ) در تحت تسلط مغول و محکوم حکم و اداره ایشان بود. پس از فتح روسیه نوبت آلمان و لهستان و مجارستان بود که تا سال 639 قسمتی از آنها فتح گردید و چون مجاریها ( هنگری ها ) با مغول از یک نژاد بودند، پس از یک سال مملکت ایشان را رها کرده به همان تبعیت رسمی قناعت نمودند. در سال 639 چون خبر فوت قاآن به اروپا رسید، لشکر مغول به آسیا مراجعت کردند ونقشه تسخیر آلمان و اروپای غربی به انجام نرسید و قسمتی از این نواحی از آسیب حمله مغول محفوظ ماند. رجوع به فهرست تاریخ مغول تألیف مرحوم اقبال و جهانگشای جوینی و جامع التواریخ رشیدی شود.

معنی کلمه قاآن در فرهنگ عمید

( قاآن ) ۱. پادشاه بزرگ، شاهنشاه.
۲. لقب پادشاهان مغول: اُکتای قاآن، منکوقاآن.

معنی کلمه قاآن در فرهنگ فارسی

( قا آن ) ( اسم ) ۱ - شاهنشاه پادشاه بزرگ : اگتای قا آن منگوقا آن ۲ - اگتای قا آن .
پسر سوم چنگیز خان است که به کفایت و رای و تدبیر و ثبات و وقار معروف و مشهور بوده .

معنی کلمه قاآن در دانشنامه عمومی

قاآن. قاآن، خاآن یا هاآن ( خط مغولی - تبتی: ꡢꡝꡋ لاتین نویسی: Qa'an خط سیریلیک: Хаан لاتین نویسی: Khaan ) ، صورت مغولی عنوان خاقان است که از واژه ترکی باستان «قاغان» وام گرفته شده است. در خط سنتی زبان مغولی که برپایه خط اویغوری است، این عنوان به همان شکل قاغان ( ᠬᠠᠭᠠᠨ ) نوشته می شود. قاآن عنوان رسمی امپراتوران امپراتوری مغول و دودمان یوآن محسوب می شد.
قاغان ( Qaγan یا Qaɣan ) ، عنوانی کهن و شناخته شده در خانواده زبان های مغولی تبار و سایر خانواده های زبان های آلتایی تبار محسوب می شود. در منابع چینی این عنوان برای فرمانروایان امپراتوری های عشایری شیان بئی و ژوژان که از نظر زبانی احتمالاً با مغولان مرتبط بودند گواهی شده است. در کهن ترین شواهد مکتوب شناخته شده از زبان های مغولی تبار یعنی سنگ نوشته های بوگوت و خویس تولگوی نیز عنوان قاغان ذکر شده است.
در مورد زمان آغاز استفاده از عنوان قاآن توسط امپراتوران مغول اختلاف نظر وجود دارد. در تاریخ سری مغولان که احتمالاً تنها ۲ تا ۳ دهه پس از مرگ چنگیز خان نوشته شده، از هر دو عنوان خان و قاآن برای چنگیز استفاده شده، اما با این تفاوت که عنوان قاآن تقریباً همه جا در حالت سوم شخص به کار رفته است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که قاآن عنوانی افتخاری بوده که پس از مرگ چنگیز خان به او اعطا شده است. همانند پدر وی یسوکای بهادر که پس از مرگ عنوان افتخاری خان را دریافت کرد. بارتلد، ترک شناس روس، این احتمال که چنگیز خان در زمان زندگی از عنوان قآن استفاده می کرده را بعید می دانست و معتقد بود که مطابق با منابع ایرانی، تنها عنوان رسمی وی در زمان زندگی اش خان بوده است. در کتیبه های یادمانی دوره یوآن چین، چنگیز گاهی خان و گاهی قاآن خوانده شده است. شاید چنگیز هر عنوان خان و قاآن را همزمان استفاده می کرده یا دست کم در سال های پایانی حکومتش عنوان قاآن را برای خود برگزیده باشد. به هرحال قطعیتی در این زمینه وجود ندارد.
اوگتای، جانشین چنگیز خان، نخستین فرمانروای امپراتوری مغول بود که به صورت قطعی عنوان قاآن را برای خود به کار برده است. برپایه ارزیابی راچویلتز، مغول شناس ایتالیایی، اوگتای تحت تأثیر سنت های اویغوری این عنوان را برگزید. راچویلتز در توضیح جایگاه عنوان های خان و قاآن در جهان بینی مغولان آن زمان، خان را عنوان فرمانروای یک ملت خاص دانسته، درحالی که قاآن عنوان فرمانروای ملت ها است. وی در این زمینه بر محتوای تمغای نقش شده بر نامه گیوک خان به پاپ اینوسنت چهارم اشاره دارد که در آن از گیوک با عنوان «خان اقیانوس وار ملت بزرگ مغول» یاد شده است.

معنی کلمه قاآن در دانشنامه آزاد فارسی

قاآن. عنوان و لقب حکمرانان مغول. نخستین حکمران مغول که این عنوان را برای خود انتخاب کرد اُوْگتای قاآن بود. پس از وی بعضی جانشینان او نیز همین لقب را داشتند. شاهزادگانی که به سلطنت نمی رسیدند نمی توانستند این عنوان را انتخاب کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه قاآن

مجو در گریه قاآنی صبوری که نتوان کرد در دریا عمارت
اسماعیل قاآنی اکبرنژاد در ۱۷ مرداد سال ۱۳۳۶ در شهر مشهد زاده شد و دوران کودکی و نوجوانی، تا دریافت مدرک دیپلم متوسطه را در شهر مشهد سپری کرد. پس از تأسیس سپاه پاسداران، از سال ۱۳۵۸ به عضویت در سپاه پاسداران درآمد.
قاآنی در ۲۷ مارس ۲۰۱۲ میلادی توسط دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت امور خزانه‌داری ایالات متحده در جزء افراد تحریم شده قرار گرفت و فعالیت مالی ممنوعه و دارایی‌های مفروض او با نهادهای ایالات متحده بلوکه شد. ایالات متحده قاآنی را به دلیل نظارت بر توزیع بودجهٔ نیروی قدس به متحدان منطقه‌ای هدف تحریم قرار داد.
با پایان یافتن جنگ، محسن رضایی فرماندهٔ وقت سپاه پاسداران، قاآنی را به قائم‌مقامی واحد هشتم عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران؛ مستقر در مشهد، منصوب کرد. وی برای مدت بیش از یک سال، از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه پاسداران را برعهده داشت. او در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد و تا سال ۱۳۹۸ در این جایگاه فعالیت نمود.
دولت بریتانیا روز پنجشنبه ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه و ۶ تن دیگر از فرماندهان ارشد این نهاد نظامی را به دلیل همکاری با گروه‌های تروریستی حماس و جهاد اسلامی فلسطین مورد تحریم قرار داد.
وال استریت ژورنال خبر داده‌است که ۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان حماس و جهاد اسلامی در تهران زیر نظر نیروی قدس و با حضور اسماعیل قاآنی فرمانده این نیرو آموزش‌های تخصصی و نظامی دیده‌اند.
جانا ز غم خال تو قاآنی بیدل ای بس که ملامت ز عم و خال کشیده
قاآنی یکی از امضا کنندگان نامهٔ تهدید آمیز فرماندهان سپاه در جریان وقایع ۱۸ تیر ۱۳۷۸ به سید محمد خاتمی؛ رئیس‌جمهور وقت بود.
اسماعیل قاآنی در اواسط سال ۱۳۵۹ با وقوع ناآرامی‌های کردستان، به آن منطقه رفت و در درگیری‌های این ناحیه حضور فعال داشت. او از ابتدای سال ۱۳۶۰ تا پایان جنگ ایران و عراق نیز در استان خوزستان مستقر بود. قاآنی در سال ۱۳۶۲ به فرماندهی تیپ ۲۱ امام‌رضا منصوب شد و تا سال ۱۳۶۶ در این جایگاه فعالیت نمود. او از سال ۱۳۶۶ تا پایان جنگ، فرماندهی لشکر ۵ نصر را برعهده داشت.
دولت ترامپ نیز تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران به‌عنوان حامی گروه‌های تروریستی به اجرا گذاشت. در ۳ اکتبر ۲۰۲۲، قاآنی در فهرست تحریم‌های کانادا قرار گرفت که شامل ۹ نهاد ایرانی و ۲۵ مقام ارشد بود. این تحریم‌ها در واکنش به کشته‌شدن مهسا امینی و آزار و اذیت معترضان در اعتراضات گسترده‌ای بود که در پی آن رخ داد.
از گدایان درش آشفته انعامم رسید نیست بر جان منتی از حاتم و قاآن مرا
هله قاآنی هان نقد خود دار نهان که شد از غیب عیان نقدها را محکو
دام تو شد نام تو قاآنیا باید ازین نام و ازین دام جست
هم به قاآنی بفرما تا ببوسد دست تو تا دهانش‌ در سخن‌ گردد چون دستت درفشان
ثنای شاه نیاری نمود قاآنی به هرزه باد مپیما به خیره عمر مکاه
قاآنیا ز نعت نبی در دل نک بر فروز مشعل ایمان را
حدیث زلف بتان سر کنم چو قاآنی گمان برند خلایق که نافهٔ ختنم
دل قاآنی ازینسان که به زلف تو گریزد چ‌ون برآشفته یکی رومی هندوی پرستست
سرانجام دو سال و نیم بعد از مرگ چنگیزخان یعنی در بهار سال ۶۲۶ در کنار نهر کرولن در نتیجهٔ قوریلتیای که تشکیل شد اوگتای به‌طور رسمی به مقام قاآنی انتخاب شد. اوگتای در ابتدا با قبول این مقام مخالف بود به اصرار برادران و برادرزادگان خود این تکلیف را که وصیت پدر خویش بود را پذیرفت و به مقام قاآنی رسید.
قاآنی روز ۲۸ آبان ۱۳۹۹ به‌صورت محرمانه به عراق رفت، ولی سعید خطیب‌زاده؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که این اخبار «تأیید نمی‌شود» و آن را «گمانه‌زنی رسانه‌ای» خواند. اما ایرج مسجدی؛ سفیر ایران در عراق، سفر وی را تأیید کرد و گفت این سفر با «هماهنگی مسئولان عراقی» انجام شده و موضوع آن «تقویت روابط امنیتی» ایران و عراق و «پیگیری بعضی از پرونده‌های اقتصادی» بوده‌است.