فیلمنامه

معنی کلمه فیلمنامه در فرهنگ معین

(مِ ) [ فر - فا. ] (اِمر. ) داستان یا نوشته ای که براساس آن فیلم تهیه می شود، سناریو.

معنی کلمه فیلمنامه در فرهنگستان زبان و ادب

{screenplay, scenario} [سینما و تلویزیون] متنی که در آن شرح رویدادها و گفت وگوها و صحنه های فیلم می آید

معنی کلمه فیلمنامه در دانشنامه آزاد فارسی

فیلم نامه (scenario)
داستان یا متن آماده شده برای تهیۀ فیلم. مشتمل بر تمام جزئیات نماهایی که باید فیلم برداری شوند، اعم از توصیف شخصیت، جزئیات صحنه و مکان، گفت وگو و دستورهای صحنه . در واقع، فیلم نامه به مفهوم آوردن طرح داستان فیلم به شکل صحنه به صحنه، نمابه نما، و فصل به فصل به منظور ترسیم چگونگی رویداد و نقش شخصیت در آن است.

معنی کلمه فیلمنامه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فیلم نامه، نوشته ای است که براساس آن فیلم ساخته می شود یا به عبارتی طرحی ابتدایی و مکتوب است که بر پایه ی آن فیلم ساخته و به نمایش در می آید.
فیلم نامه، نوشته ای است که براساس آن فیلم ساخته می شود و یا به عبارتی طرحی ابتدایی و مکتوب است که بر پایه ی آن فیلم ساخته و به نمایش در می آید. از فیلم نامه تعاریف متفاوتی ارائه شده است برخی آن را "نقشه ی راهنمای عوامل سازنده ی یک فیلم، یا نوشته ای که در آن موقعیت افراد، گفت وگوها، زمان، مکان و.... مشخص شده باشد می دانند."
تعریف جامع
هر کدام از این تعاریف بخشی از فیلم نامه را در نظر دارند؛ اما تعریف جامع از آن این است: "نوشته ای که در آن داستانی با استفاده از توصیفاتی کاملا مادی بیان شود و گفت وگو در آن به طور کامل نقل گردد و هدف از نوشتن آن ساخت فیلم باشد."
ویژگی های فیلم نامه
"فیلم نامه دو ویژگی مهم دارد:
← اول
...

معنی کلمه فیلمنامه در ویکی واژه

[filmnɒme]، /فیلمنامِه/
داستان یا نوشته‌ای که براساس آن فیلم تهیه می‌شود، سنار
نوشته‌ای که بر اساس آن فیلم می‌سازند.

جملاتی از کاربرد کلمه فیلمنامه

پتی از سال ۱۹۳۵ به عنوان فیلمنامه‌نویس فعال بود و فیلم‌هایی با رمان‌های او ساخته شده‌است. پاتی علاوه بر رمان‌ها، مجموعه‌هایی از داستان‌های کوتاه و دو اثر زندگی‌نامه‌ای منتشر کرد.
در سال ۱۹۹۳ این فیلم توانست در مراسم جوایز فیلم باواریایی در بخش بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و بهترین تولید، جایزه را از آنِ خود کند. علاوه‌براین، توانست به هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو هم راه پیدا کند. فیلمنامهٔ اصلی این فیلم توسط کریستوف فرام نوشته شده بود.
جین کمپیون سال ۱۹۹۳ با فیلم پیانو نخل طلای کن را برد و برای این فیلم نامزد اسکار بهترین کارگردان شد و اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را از آن خود کرد.
اسکات مور فیلمنامه‌نویس و کارگردان اهل ایالات متحده آمریکا است
در ۳۰ آبان ۱۳۹۹ خورشیدی، اسکات در پستی در ردیت در مورد بسیاری از فیلمنامه‌های منسوخ شده این فیلم، اعلام کرد که فیلمبرداری این فیلم، با اشاره به فیلمنامه آن به عنوان فیلمنامه «مایک»، در بهار ۲۰۲۱ میلادی آغاز می‌شود. با این حال، بلام در شهریور ۱۴۰۰ خورشیدی فاش کرد. که فیلم همچنان مشکلات فیلمنامه دارد و کلمبوس دیگر به عنوان کارگردان به پروژه وابسته نیست.