فیج

معنی کلمه فیج در لغت نامه دهخدا

فیج. [ ف َ ] ( معرب ، اِ ) پیک. ( منتهی الارب ). معرب پیک فارسی است. قاصد. ( از فرهنگ فارسی معین ).ج ، فیوج. ( از اقرب الموارد ). || گروه مردم. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به فوج شود.
فیج. [ ف َ ] ( ع اِ ) گو پست. ( منتهی الارب ). || نزدیک تَک زمین. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه فیج در فرهنگ معین

(فَ یا فِ ) [ معر. ] (اِ. ) پیک ، قاصد. ج . فیوج .

معنی کلمه فیج در فرهنگ فارسی

( اسم ) پیک قاصد جمع : فیوج .
گوپشت . یا نزدیک تک زمین

معنی کلمه فیج در ویکی واژه

پیک، قاصد.
فیو

جملاتی از کاربرد کلمه فیج

قوله تعالی: وَ أَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ یعنی بآیات القرآن و البعث بعد الموت، فَأُولئِکَ فِی الْعَذابِ مُحْضَرُونَ الاحضار انما یکون علی اکراه فیجابه علی کرهه. ای یحضرون العذاب فی الوقت الذی یحبر فیه المؤمنون فی الرّوضات من الجنان.
اِفره (به عربی: إفرة) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در عین الفیجه واقع شده‌است.
قبل از این مسابقه و در ۲ روز گذشته، استرالیا با نتیجه ۰-۲۲ بر تونگا پیروز شده بود و موفق به شکستن رکورد قبلی برای بیشترین برد در یک مسابقه بین‌المللی شده بود که تا پیش از آن، متعلق به کویت بود. تیم کویت توانسته بود با نتیجه ۰-۲۰ در برابر تیم فوتبال بوتان در سال ۲۰۰۰ به پیروزی رسیده و این رکورد را ثبت نماید. ساموآی آمریکا تا قبل از این مسابقه ۲ باخت دیگر را نیز متحمل شده بود که یکی از آنها باخت ۱۳-۰ در برابر فیجی
جزایر پلی‌نزی در میان سه‌گوشی قرار گرفته‌اند که یک سر آن هاوایی، یک سر آن نیوزلند و سر دیگر آن جزیره ایستر است. مهم‌ترین دسته‌جزایر پلی‌نزی فیجی، ساموآ، تونگا، جزایر مارکیز و پلی‌نزی فرانسه نام دارند. معروفترین جزیره‌های پلی‌نزی هاوایی و ساموآ هستند. از جزیره‌های میان استرالیا و آمریکا گروه غربی ملانزی (به معنی جزیره‌های سیاه) و گروه شرقی پلی‌نزی (به معنی جزیره‌های پرشمار) خوانده می‌شوند و میان آن‌ها بسیاری جزیره‌های کوچک وجود دارند که با همدیگر میکرونزی (جزایر ریز) نام گرفته‌اند. گاه برخی از جزیره‌های پلی‌نزی را بخشی از ملانزی هم به‌شمار آورده‌اند.
وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‌ءٍ یعنی من صدقة فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ عالم بنیّاتکم فیجازیکم علیه.
در مجموع امروزه جمعیت مسلمانان را بیش از ۳۰ هزار نفر برآورد می‌‌ کنند که از ۳۵ کشور مختلف به این سرزمین آمده‌اند. (طبق سرشماری رسمی سال ۲۰۰۱ نیوزیلند، جمعیت مسلمانان ۲۳۴۱۵ نفر اعلام شده‌است) مسلمانان نیوزیلند عمدتاً از کشورهای فیجی، هندوستان، پاکستان، ایران، عراق، سوریه، فلسطین، افغانستان، سومالی، اندونزی و مالزی به این سرزمین آمده و بیش از ۶۰٪ آنان در بزرگترین شهر کشور، آوکلند، زندگی می‌کنند. بیشترین تعداد مسلمانان نیز از فیجیائی‌های هندی تبار عنوان می‌شوند که بعد از کودتاهای دهه ۱۹۹۰ در فیجی به تعداد قابل توجه به نیوزیلند مهاجرت کردند و عمدتا از میان تحصیل کردگان آن کشور می‌باشند.
وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ فی الآخرة، فیجزیکم باعمالکم.
تووالو که در شمال فیجی قرار دارد، از ۹ جزیرهٔ مرجانی در اقیانوس آرام تشکیل شده‌است. آب و هوای آن، گرمسیری بوده و میزان بارش سالانه آن به ۳۰۰ سانتی‌متر می‌رسد.
این کشور در میانه راه جزایر هاوایی و استرالیا قرار دارد و با کیریباتی، فیجی و ساموآ همسایه است. از نظر مساحت پس از واتیکان، موناکو و ناورو، کوچک‌ترین کشور جهان است.
اَسپیجاب (نام‌های دیگر: اسفیجاب، سپیجاب، سیرام و شبران) شهر و ناحیه‌ای در کشور قزاقستان است.
۵۹٫۷٪ مسلمانان فیجی سنی و حنفی‌مذهب‌اند، ۳۶٫۷٪ ایشان نامعین، و ۳٫۶٪ درصدشان پیرو احمدیه. پیروان احمدیه مسجد فضل عمر در سامابولا را می‌گردانند که بزرگترین مسجد در پاسیفیک جنوبی است.
مهاجران تازه نیز زبان‌های خود را به منطقه آورده‌اند، مانند ماندارین، هندی، ایتالیایی، عربی، پرتغالی، لهستانی، آلمانی، اسپانیایی، روسی، کره‌ای، کانتونی و یونانی، از جمله در استرالیا و نیوزلند، یا هندی فیجی در فیجی.
یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الْأَرْضِ من عرق او دابة او ماء او بذر او کنز، وَ ما یَخْرُجُ مِنْها من دابة او نبات او ماء او جوهر، وَ ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ من امر او قضاء او ملک او قطر، وَ ما یَعْرُجُ فِیها من ملک او عمل، وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ اتّفق العلماء قدیما و حدیثا ان معناه علمه معکم و قیل هو معکم اینما کنتم بالقدرة و العلم علی العموم و مع المؤمنین بالرحمة و النصرة علی الخصوص، وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ فیجازیکم علی اعمالکم.
الفیجی یک منطقهٔ مسکونی در عربستان سعودی است که در استان مدینه واقع شده‌است.