فیاض

معنی کلمه فیاض در لغت نامه دهخدا

فیاض. [ ف َی ْ یا ] ( ع ص ) جوانمرد و بسیار بخشنده. ( منتهی الارب ). بسیار فیض رساننده. ( از اقرب الموارد ): نهر فیاض ؛ جوی پرآب. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ).
- فیاض عنایت ؛ به کنایت ، خداوند تعالی :
چو فیاض عنایت کرد یاری
بیار ای کان معنی تا چه داری.نظامی.
فیاض. [ ف َی ْ یا ] ( اِخ ) تخلص شیخ ابوالفضل دکنی برادر فیضی دکنی معروف است. ( از سبک شناسی بهار ج 3 ). رجوع به دکنی شود.

معنی کلمه فیاض در فرهنگ معین

(فَ یّ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - بسیار فیض - دهنده ، بسیار بخشنده . ۲ - جوانمرد. ۳ - جوی پر آب .

معنی کلمه فیاض در فرهنگ عمید

۱. پربرکت، فیض دهنده.
۲. بخشنده و جوانمرد.

معنی کلمه فیاض در فرهنگ فارسی

لاهیجی عبدالرزاق بن علی متکلم و حکیم ایرانی ( ف. ۱٠۵۲ هق . ) . وی داماد و شاگرد صدرالدین شیرازی بود و در ادب و شعر و کلام دست داشت . از اوست شوارق دو جلد در شرح تجرید - الکلام گوهر مراد در کلام سرمایه ایمان در کلام شرح فصوص الحکم د رتصوف ( عربی ) شرح فصوص الحکم ( بفارسی ) دیوان شعر شامل ۵٠٠٠ بیت .
جوی یاچشمه پر آب، بسیارفیض دهنده، مردبسیاربخشنده، جوانمرد
( صفت ) ۱ - بسیار فیض دهنده بسیار بخشنده ۲ - جوانمرد ۳ - جوی پر آب .
تخلص شیخ ابوالفضل دکنی برادری فیضی دکنی معروف است .

معنی کلمه فیاض در فرهنگ اسم ها

اسم: فیاض (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: fayyāz) (فارسی: فياض) (انگلیسی: fayyaz)
معنی: جوانمرد و بخشنده، دارای آثارِ مفید، پر برکت

معنی کلمه فیاض در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] فیاض (ابهام زدایی). فیاض ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:

معنی کلمه فیاض در ویکی واژه

بسیار فیض - دهنده، بسیار بخشنده.
جوانمرد.
جوی پر آب.

جملاتی از کاربرد کلمه فیاض

نفس کونست مصطفی آنگاه نفس فیاض مصطفی است علی
هرگز بجهان فیضی ظاهر نشد از ظلمت نور است که میباشد چون شمس و قمر فیاض
فیاض از معدودهای شیعه اسلامی است که طرفدار زنان در مناصب رهبری سیاسی است. در ژوئن ۲۰۱۸ مقاله ای در وب سایت فارسی نوشته شد، که در آنجا با استناد به کتاب "جایگاه زن در نظام سیاسی اسلام" دربارهٔ موضع فیاض در مورد موقعیت زنان در جامعه اسلامی بحث شد. "وی در پاسخ به تعدادی از سؤالات فقهی در رابطه با نقش زنان در جامعه، تصدی هر یک از سه سمت زیر را برای زنان مجاز دانست: رهبر سیاسی، قاضی و مشاور حقوقی شرع.
از اعضای بازداشت شده می‌توان به محمد داوری، مصطفی اخوان، جواد حق‌شناس، باقر اسکویی، محمد صادق جوادی حصار، زهره آشتیانی، فیاض زاهد، صالح دلدم، برهان کریمی، سید ابراهیم امینی و هنگامه شهیدی اشاره کرد.
به دیگ کله پز این دم، تو حاضر دم باش که تا رسد به تو ناگاه فیض از آن فیاض
فیاض رشته سخن اینجا گسسته به کاین انتها به نزد خرد خیرالانتهاست
بیاض شعر تو فیاض از تبسم فیض به بزم ما شده نایب مناب خنده گل
آنکه صحاب کف فیاض اوست فیض‌رسان همه خاص و عام
این بوستان از جنوب به خیابان بهشت، از شمال به خیابان فیاض بخش، از خاور به خیابان خیام (تهران) و از باختر به وحدت اسلامی (شاپور) محدود می‌شود.
فالح فیاض رئیس هیئت بسیج مردمی و صادق سعداوی رئیس هیئت ارکان است. کریم نوری عضو هیئت بسیج مردمی و سخنگوی رسمی آن و احمد اسدی سخنگو و عضو هیئت بسیج مردمی است.
در آن حمله موشکی دو مدرسه امام حسن(ع) و شهید فیاض بخش که به ترتیب یکی راهنمایی و دیگری استثنایی بودند،هدف قرار گرفتند.
اگر فیضم توئی فیاض آن فیض و گر هم محسن احسانم توئی تو
محمداسحاق فیاض (زادهٔ سال ۱۳۰۹ خورشیدی، در جاغوری، ولایت غزنی) روحانی و مجتهد شیعهٔ اهل افغانستان و از مراجع تقلید شیعهٔ ساکن شهر نجف در کشور عراق است. وی از شاگردان برجستهٔ سید ابوالقاسم خویی بوده‌است و جزو معدود کسانی هستند که از سید ابوالقاسم خویی اجازه اجتهاد دریافت کردند. ایشان در بین شیعیان افغانستان بیشترین مقلد را دارند و ایشان یکی از مراجع تقلید افغانستانی هستند[نیازمند منبع]
تاریخ بیهقی، خواجه ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی دبیر، تخصیص علی اکبر فیاض، دانشگاه مشهد،۱۳۵۰
کام من اینست که فیاض جود انجمن آرای بساط وجود
عمریست که از فیض تو فیاض جهانم زآنگونه که لعل و گهر از تابش خور بر
فیاضهٔ چشمهٔ معانی دانای رموز آسمانی
الفیاضیه (به عربی: الفیاضیة) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در استان ریف دمشق واقع شده‌است. الفیاضیه ۷۸۵ نفر جمعیت دارد.
با وجود زمان طولانی که ملاصدرا در شیراز، قم و اصفهان تدریس کرده است، اما تاریخ از شاگردان او جز تعداد اندکی نام نبرده است. مشهورترین آن‌ها دو دامادش ملا محسن فیض کاشانی و فیاض لاهیجی می‌باشند که توسط ملاصدرا ملقب به فیض و فیاض گردیدند.
پارکِ شَهْر قدیمی‌ترین پارک شهر تهران است. این پارک که در منطقه ۱۲ در مرکز تهران در محدوده خیابان‌های خیابان خیام و شهید فیاض‌بخش رو به روی فروشگاه خدایی قرار دارد. این پارک در بیست و پنجم اسفند ۱۳۲۹ در زمینی که پیش از این با تخریب بخشی از محله سنگلج چندین سال خالی مانده بود، گشایش یافت. مساحت این پارک تقریباً ۲۵ هکتار است و ۸ در ورودی دارد. درون این پارک: موزه صلح تهران، آکواریوم پارک شهر تهران، استخر، ورزشگاه، کتابخانه و سایت پرنده نگری(در چند سال اخیر پرنده ای در آن نیست) … وجود دارد.