فوریت

معنی کلمه فوریت در لغت نامه دهخدا

فوریت. [ ف َ / فُو ری ی َ ] ( از ع ،مص جعلی ، اِمص ) فوری بودن. آنکه چیزی بدون مهلت باشد. || در اصطلاح پارلمانی آن است که دولت یا یکی از وزرا لایحه ای را پیشنهاد کند و بررسی و تصویب سریع آن را خواستار شود: به قید دو یا سه فوریت.

معنی کلمه فوریت در فرهنگ معین

(فُ یَ ) [ ع . ] (اِمص . ) وضع یا حالتی که نیازمند اقدام سریع و فوری باشد. ، ~پزشکی رویدادی ناگهانی و نامنتظر که نیاز به اقدام فوری داشته باشد.

معنی کلمه فوریت در فرهنگ فارسی

فوری بودن آن که چیزی بدون مهلت باشد

معنی کلمه فوریت در فرهنگستان زبان و ادب

{urgency} [حمل ونقل دریایی] وضعیتی که در آن کشتی یا فردِ سوار بر آن نیاز به کمک دارد متـ . وضعیت فوریتی

معنی کلمه فوریت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فوریت، انجام دادن عمل در اولین زمان ممکن است.
فوریت، مقابل تراخی به جا آوردن عمل در اولین فرصت ممکن و تأخیر نینداختن آن است.
کاربرد فقهی
از آن در اصول فقه و نیز فقه در بسیاری از بابها نظیر طهارت ، صلات ، زکات ، صوم ، حج ، تجارت ، ودیعه ، نکاح ، غصب و شفعه سخن گفته اند.
بعد اصولی
از جمله مباحث مطرح نزد اصولیان در بخش الفاظ، بحث صیغه امر است که آیا دلالت بر فوری انجام دادن مأموربه دارد یا نه.
بعد فقهی
...

معنی کلمه فوریت در ویکی واژه

urgenza
وضع یا حالتی که نیازمند اقدام سریع و فوری باشد. ؛ ~پزشکی رویدادی ناگهانی و نامنتظر که نیاز به اقدام فوری داشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه فوریت

با خدمات فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به بخش فوریت‌های پزشکی، نردبان جیکوب، سفر به آمریکا، عکس یک‌ساعته، گسل عظیم ، رنگ شب، لوگان اشاره کرد.
دو فوریت طرح نجات دریاچه ارومیه در مجلس رای نیاورد و این باعث خشمگین شدن مردم منطقه شد. نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از از رای نیاوردن دو فوریت طرحی برای نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن گفت: خشک شدن این دریاچه باعث به خطر افتادن معیشت مردم و ایجاد معضلات اجتماعی و سیاسی می‌شود.
احمد نادری، نماینده تهران در یک مصاحبه متذکر شد که مجلس ممکن است در این رابطه به سوی طرح سؤال از رئیس‌جمهور حرکت کند. مجلس همچنین یک طرح دو فوریت در ارتباط لغو و ملغی کردن مصوبات (اجرای آنها) آماده کرد.
آمونیاک خون اورژانس‌ترین فاکتور آزمایشگاهی است و افزایش آن یکی از فوری‌ترین اورژانس‌ها در طب متابولیک است که بایستی با شدت و فوریت درمان شود.
در آبان ۱۴۰۰ مهدی یراحی قطعهٔ «وداع بعد از رفتن» را برای گرامی‌داشت اعتراضات آبان ۹۸ منتشر کرد. ۱۰ روز بعد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، ترانه را محتوای مُجرمانه تشخیص داد و با قید فوریت به وب‌سایت‌ها و رسانه‌های داخل ایران دستور داد آن را حذف کنند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به دژا وو، دختر کوچک من، بخش فوریت‌های پزشکی، سی‌اس‌آی، سی‌اس‌آی: میامی، ذهن‌های مجرم، عاشق لیزا، آن زن گفت، آن مرد گفت و دکتر هاوس اشاره کرد.
وی در خلال جنگ ایران و عراق از اعضای سپاه پاسداران بود. مؤمنی از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ فرمانده انتظامی خراسان بود، از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۳ به‌عنوان معاون انتظامی فرمانده نیروی انتظامی فعالیت می‌کرد، از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ ریاست مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ را برعهده داشت و در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ معاون عملیات نیروی انتظامی بود. وی از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی را برعهده داشت و در فاصله سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی انتظامی فعالیت می‌کرد.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به کمیسر لسکو، بخش فوریت‌های پزشکی، ۲۴ روز، بر دروازه ابدیت، با عشق ... از عصر دلیل و تولو تولو اشاره کرد.