فوتسال
معنی کلمه فوتسال در فرهنگ معین

فوتسال

معنی کلمه فوتسال در فرهنگ معین

[ انگ . ] (اِ. ) نوعی بازی فوتبال با مقررات و توپ ویژه که در سالن سرپوشیده بین دو تیم پنج نفره برگزار می شود، فوتبال سالنی .

معنی کلمه فوتسال در دانشنامه عمومی

فوتسال به بازی فوتبال درون سالن، گفته می شود. این رقابت ها در زمینی به ابعاد زمین هندبال، در محل های سرپوشیده یا در محل باز و بدون دیوار و حصار انجام می گیرد. فوتسال ( FUTSAL ) ، واژه بین المللی برای این رشته ورزشی است. این واژه برگرفته از لغات اسپانیایی Fútbol به معنای فوتبال و SALA - به معنی درونی یا درون سالن – است.
منشأ شکل گیری فوتسال به شهر مونته ویدئو اروگوئه بازمی گردد. در سال ۱۹۳۰، ژوان کارلوس سریانی، فوتبال ۵ نفره را برای مسابقات جوانان در YMCA پی ریزی کرد. فوتسال به سرعت در آمریکای جنوبی به خصوص برزیل محبوبیت پیدا کرد. بسیاری از بازیکنان بزرگ و مشهور فوتبال برزیل، از طریق کسب مهارت های رشته ورزشی فوتسال، سبک ها و متدهای خود را در رشته فوتبال گسترش دادند و این موضوع زمینه مطرح شدن آن ها را به عنوان بازیکنان بزرگ فوتبال فراهم کرد. بازیکنانی مانند پله، زیکو، به به تو و سایر ستاره های فوتبال برزیل مهارت های خود را از طریق بازی در زمین های فوتسال و شرکت در این رشته ورزشی ترقی دادند. از آن هنگام، برزیل راه خود را به سوی مطرح شدن به عنوان قطب اصلی فوتسال جهان در پیش گرفت و اکنون مسابقات این رشته ورزشی تحت حمایت فیفا در سراسر جهان برگزار می شود.
اولین رقابت بین المللی فوتسال در سال ۱۹۶۵ برگزار شد، زمانی که پاراگوئه اولین جام آمریکای جنوبی را بدست آورد. ۶ جام دیگر در آمریکای جنوبی تا سال ۱۹۷۹ برگزار شد که برزیل پیروز تمامی این مسابقات بود. برزیل جایگاه خود را به عنوان قدرت برتر در اولین جام آمریکایی تا سال ۱۹۸۰ حفظ کرد و این جام را بار دیگر در سال ۱۹۸۴ بدست آورد.
نخستین دوره قهرمانی فوتسال جهان با پشتیبانی FIFUSA ( پیش از ادغام اعضای آن با FIFA در سال ۱۹۸۹ ) ، در سائوپائولوی برزیل برگزار شد که با قهرمانی برزیل به پایان رسید. کامیابی برزیلی ها در دومین جام جهانی فوتسال در کشور اسپانیا و در سال ۱۹۸۵ تکرار شد اما در سومین جام جهانی در سال ۱۹۸۸ و در کشور استرالیا، برزیل مقابل پاراگوئه تن به شکست داد.
در سال ۱۹۸۹ فیفا پشتیبانی مالی مسابقات فوتسال را بدست گرفت و نخستین جام جهانی فوتسال با پشتیبانی فیفا در هلند برگزار شد. پس از آن، جام های جهانی در سال های ۱۹۹۲ در هنگ کنگ، ۱۹۹۶ در اسپانیا، ۲۰۰۰ در گواتمالا، ۲۰۰۴ در تایوان و ۲۰۰۸ در برزیل برگزار شد.

معنی کلمه فوتسال در ویکی واژه

نوعی بازی فوتبال با مقررات و توپ ویژه که در سالن سرپوشیده بین دو تیم پنج نفره برگزار می‌شود، فوتبال سالنی.

جملاتی از کاربرد کلمه فوتسال

اردلان در طول دوران بازی خود در لیگ فوتسال زنان ایران توانست پنج دوره عنوان قهرمانی را کسب کند تا سال‌ها رکوردی ویژه را برای خود به دست آورد.
در نهایت او با بازگشت چند باره به تیم ملی رکورد آقای گلی فوتسال جهان را در مسابقات گرندپری از آن خود کرد.
استان فارس دارای ۲ تیم فوتبال باشگاه فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز در لیگ برتر خلیج فارس و باشگاه فوتبال قشقایی شیراز در لیگ دسته اول فوتبال ایران و تیم فوتبال قشقایی شیراز در لیگ برتر بانوان تیم فوتسال ایمان شیراز در لیگ برتر فوتسالو تیم فوتسال پویندگان فجر شیراز در لیگ برتر فوتسال بانوان و هیئت هندبال فارس در لیگ برتر مردان و زنان دارای ۳ تیم هندبال مردان و زنان نیروی زمینی شهید شاملی کازرون و کربنات سدیم فیروزآباد است.
اتحادیه فوتبال مصر (عربی: الإتحاد المصری لکرة القدم) نهاد اداره‌کننده مسابقات فوتبال و فوتسال در کشور مصر است.
اردلان از دوران کودکی علاقه ویژه‌ای به پرسپولیس داشت و سرانجام توانست در آغاز دهه ۹۰، به رؤیای دوران کودکی خود رنگ واقعیت ببخشد و در برهه کوتاه ورود باشگاه پرسپولیس به عرصه تیمداری در فوتسال زنان، پیراهن پرسپولیس را برای مدت سه فصل به تن کرد؛ هر چند او در کسب عنوان قهرمانی لیگ با پرسپولیس ناکام بود اما نایب قهرمانی و جایگاه سومی لیگ را در دوران حضورش در جمع سرخ‌پوشان به دست آورد تا به روزهای خوبش در فوتسال ادامه دهد و همزمان به یکی از مهره‌های کلیدی تیم ملی فوتسال زنان ایران نیز بدل شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتسال اوختا اشاره کرد.
اصغر قهرمانی (زاده ۱۶ اسفند ۱۳۵۰) بازیکن سابق و مربی فوتسال اهل ایران است.
پس از یکسال دوری از عرصه مربیگری در لیگ برتر فوتسال زنان ایران و فعالیت در حوزه آکادمی فوتبال، اردلان پس از مذاکره با مدیران باشگاه پیکان تهران که برای اولین فصل تصمیم به تیمداری حوزه فوتسال زنان گرفته بودند، و در شرایطی که نام او به عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی فوتسال زنان ایران مطرح بود، با خودروسازان به توافق رسید و سرمربی تیم فوتسال زنان پیکان تهران در لیگ برتر فوتسال زنان ایران ۱۴۰۰ شد.
وی همچنین در تیم ملی فوتسال ارمنستان بازی کرده‌است.
احمد باغبانباشی دوست (زاده ۳۱ مارس ۱۹۷۲) یک بازیکن فوتسال اهل ایران است.