فواد

معنی کلمه فواد در لغت نامه دهخدا

فؤاد. [ ف ُ آ ] ( ع اِ ) بصورت فَواد با واو نیز ضبط شده است. دل را گویند بسبب تحرک آن ، زیرا فأد در اصل بمعنی حرکت است ، و گروهی آن را به عقل تعبیر کرده اند. ج ، افئدة. ( اقرب الموارد ). دل. ( منتهی الارب ) :
گشت بیهوش و بر او اندرفتاد
تا سه روز از جسم او کم شد فؤاد.مولوی.|| آنچه به گلو سرخ آویخته باشد از جگر، شش و دل. ج ، افئدة. ( منتهی الارب ).
فواد. [ ف ُ ] ( ع اِ ) دل. ( منتهی الارب ). لغتی در فؤاد است. ( اقرب الموارد ). رجوع به فؤاد شود.

معنی کلمه فواد در فرهنگ معین

(فُ ) [ ع . فؤاد ] (اِ. ) دل ، قلب ، ج . افئده .

معنی کلمه فواد در فرهنگ فارسی

۱ - ( فر. ) نام دو تن از خاندان خدیوان مصر : فواد اول . ( ملک ) احمد ( و. قاهره ۱۸۶۸ م جل. ۱۳۳۶ ه ق . ۱۹۱۷ م . - ف. ۱۹۳۶ م . ) وی در ۱۹۱۷ لقب خدیو و در ۱۵ مارس ۱۹۲۲ عنوان پادشاهی یافت . فواد در طی مبارزات طونی بهراهی سعد زغلول و پس از کشمکش و تبعید و حبس موفق شد که نفوذ انگلستان را قطع کند و در حقیقت او نخستین پادشاه مستقل مصر بشمار می آید . اولین قانون اساسی مصر در زمان وی ( ۱۹۲۳ م . ) بتصویب رسید .یا فواد دوم . ابن فاروق ( جل. و خلع ۱۹۵۲ م . / ۱۳۳۱ ه ش . ) پس از استعفای فاروق وی اسما بپادشاهی رسید و بسبب خردسالی شورای نیابت سلطنت امور مملکت را اداره میکرد ولی پس از اندک مدتی در سپتامبر همان سال جمهوری اعم گردید و ژنرال نجیب بریاست جمهور بر گزیده شد
قلب، دل، به معنی عقل هم میگویند
( اسم ) دل قلب جمع : افئده .
دل . لغتی در فواد است

معنی کلمه فواد در فرهنگ اسم ها

اسم: فؤاد (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: fo’ād) (فارسی: فؤاد) (انگلیسی: foad)
معنی: دل، قلب، ( اَعلام ) نام دو تن از فرمانروایان مصر ) فؤاد اول: شاه [، میلادی]، ) فؤاد دوم: آخرین شاه مصر [، کودک خردسال فاروق، که پس از استعفای او شاه شد و با اعلام نظام جمهوری در مصر خلع شد

معنی کلمه فواد در ویکی واژه

فؤاد
دل، قلب ؛
افئده.
فلب، دل

جملاتی از کاربرد کلمه فواد

به تیغم گرنمائی سینه صد چاک فوادی یبتغیک القلب یهواک
سحّ طرفی الدّموع حتی تخلی و فوادی من الجوی لا یسلی
بنات المنایا صاد فتنی و قلقلت بنات صدور فی فوادی و فی جنبی
اذا اراک یغنی الفواد من طرب کان حمامهٔ بان علی الاراک سجوع
نکتهٔ جان و خرد را تو فواید شده‌ای سینه طبع فلک را تو فواد آمده‌ای
اشرف اولین بازی بین‌المللی خود را در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ انجام داد و به عنوان جایگزین فواد شفیق در پیروزی ۴–۰ مقابل کانادا به میدان رفت. او اولین گل بین‌المللی خود را در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۱۷ به ثمر رساند که چهارمین گل در بازی با نتیجه ۶ بر ۰ از خانه مالی به دست آورد. در ماه مه سال ۲۰۱۸، او در تیم ملی مراکش برای حضور در مقدماتی جام جهانی فیفا ۲۰۱۸ و در ۴ ژوئن به عنوان تیم ملی ۲۳ نفره نهایی این مسابقات معرفی شد.
ای فواد ای فیصل ای ابن سعود تا کجا بر خویش پیچیدن چو دود
امید قدیمی برادر دادخواه فواد قدیمی معترض کشته شده در دیواندره باز‌داشت شد. همچنین فرزاد معظمی گودرزی از اعضای خانواده رضا معظمی گودرزی معترض کشته شده در اعتراضات آبان ۹۸ بروجرد نیز بازداشت گردید. با این دستگیری‌ها شمار اعضای خانواده‌های دادخواهی که طی یک ماه اخیر باز‌داشت شده‌اند دست‌کم به ۲۱ تن رسید.
به شکرخنده اگر می‌ببرد جان مرا متع الله فوادی بحبیبی ابدا
و خدای سبحانه و تعالی می گوید، «اگر آنچه در دل داری پیدا کنی یا پنهان. داری حساب آن بکند. ان تبدوا ما فی انفسکم او تخفوه یحاسبکم به الله». و می گوید که از چشم و گوش و دل هرسه بپرسند. ان السمع و الصبر و الفواد کل اولئک کان عنه مسولا» و می گوید، « در سوگند به لغو زبان نگیرند که به دل قصد کرده باشد. لا یواخذکم الله باللغو فی ایمانکم، ولکن یواخذکم بما عقدتم الایمان» و خلاف نیست که کبر و ریا و عجب و حسد بدین هم بگیرند و این همه اعمال است.
تان سری داتوک سری احمد فواد بن اسماعیل (زاده ۱۶ ژوئیه ۱۹۵۳)، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ به عنوان نهمین شهردار کوالالامپور خدمت کرد. او از روز ۱۴ دسامبر ۲۰۰۷ تا ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۳ در این سمت انجام وظیفه کرد.
بسان تیغ همه از فواد خون لیسند چنانکه گاه غذا از جگر زبان ذباب
احمد فواد نجم در خانواده‌ای کشاورز در استان الشرقیه مصر به دنیا آمد. مادرش حنم مرسی نجم، یک زن خانه‌دار بود و پدرش محمد عزت نجم یک افسر پلیس. هنگامی که پدرش فوت کرد، نزد عمویش در زقازیق رفت تا با او زندگی کند اما تا سال ۱۹۳۶ که با شاعر معروف عبد الحلیم حافظ‌ دیدار کرد در یتیم خانه زندگی می‌کرد. در سال ۱۹۴۵ که تنها ۱۷ سال داشت یتیم خانه را رها کرد و به شهرش برگشت.
ففی فواد المحب نار هوی احر نار الجحیم ابردها
امضاء: فوزیه فواد،احمد فواد[نیازمند منبع]