فهل

معنی کلمه فهل در لغت نامه دهخدا

فهل. [ ف َ ] ( ص ) گشاد و فراخ. ( برهان ).
فهل. [ ف َ ] ( اِخ ) نام ناحیتی از فارس یا کرمان بوده است : از این جملت کرمان واعمال آن بیرون از مال و فهل و فهرج. ( فارسنامه ابن البلخی ص 171 ). رجوع به فهرج و فهره و فهلیان شود.

معنی کلمه فهل در فرهنگ معین

(فَ هْ ) (ص . ) گشاد، فراخ .

معنی کلمه فهل در فرهنگ فارسی

( صفت ) گشاد فراخ .
نام ناحیتی است فارس یا کرمان بوده است .

معنی کلمه فهل در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی عَسَیْتُمْ: از شما انتظار می رفت (در عبارت "فَلَوْ صَدَقُواْ ﭐللَّهَ لَکَانَ خَیْراً لَّهُمْ *فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُواْ فِی ﭐلْأَرْضِ وَتُقَطِّعُواْ أَرْحَامَکُمْ "آیا از شما توقع میرفت که از کتاب خدا و عمل به آنچه در آن است که یکی از آ...
ریشه کلمه:
ف (۲۹۹۹ بار)هل (۹۳ بار)
حرف استفهام است مثل . بیشتر وقوع آن در قرآن مجید برای تقریر است. خواه برای تنبیه باشد یا نفی یا تکبیت چنانکه راغب گفته است. مثلا در آیات زیر تنبیه بر نفی است. . آیا کسی از آنها را می‏یابی؟ یعنی نمی‏یابی . . در این آیات تقریر برای نفی است. *** در بسیاری از آیات بعد از حرف هل لفظ «اِلّا» آمده است مثل . اعراف:53]. . در این آیات ظاهرا مراد از «هل» نفی است گویی در مقام «ماء» نافیه است چنانکه در بعضی از آیات به جای هل «ما» آمده است مثل . . علی هذا هل در اینگونه موارد برای تقریر نفی است. ابن هشام در مغنی گوید: معنای نهم هل آن است که از آن نفی اراده می‏شود لذا در آیه «هَلْ جَزاءُ الْاِحْسانِ الّا الْاِحْسانُ» حرف «الا» به خبر وارد شده است در اقرب الموارد این معنی را نقل و تصدیق کرده است در مجمع آن را در آیه فوق «لیس» و در جلالین «ما» معنی نموده و در آیه «هَلْ یَنْظُرُونَ اِلّا أَنْ تَأَتِیَهُمُ الْمَلائِکَةُ» مجمع و بیضاوی و جلالین آن را «مایَنْظِرُون َ» گفته‏اند. *** . ابن هشام در مغنی گوید: معنای دهم هل آن است که به معنی «قد» آید عده‏ای از قبیل ابن عباس، کسائی و فراء آنرا در آیه «قد» معنی کرده‏اند... زمخشری مبالغه کرده و گفته هل پیوسته به معنی «قد» است و استفهام از همزه مقدر با «قد» فهمیده می‏شود و تقدیر «هَلْ‏أَتی» «أَهَلْ أَتی» است (تمام شد). طبرسی ،زمخشری، بیضاوی، جلالین و غیرهم آن را در آیه فوق به معنی «قد» گفته‏اند.

معنی کلمه فهل در ویکی واژه

گشاد، فراخ.

جملاتی از کاربرد کلمه فهل

فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا یعنی فهلا اذ جاءهم عذابنا تضرعوا الی اللَّه و تابوا، فیکشف ما نزل بهم من البلاء، وَ لکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ فأقاموا علی کفرهم، وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ من الکفر و المعاصی فأصروا علیها.
فهل لی ناقة الاغرامی و هل لی رخله الا ابتهالی
آسیاب سر بیشه مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ممسنی، بخش مرکزی، دهستان فهلیان، ۳۰۰ متری شمال غرب روستای گردنه جنجان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
نام گنجه، از لغت «گنج» فارسی برگرفته شده‌است. زبان محاورهٔ مردم ارّان مثل ساکنان سایر نواحی شمال غرب ایران، گونه‌ای از زبان پهلوی (یا فهلوی) بوده‌است.
یا طالب الجواهر و الدر و الحصی مثلان فی الظلام فهل تدر ما تحوز
شیخ گفت: من سکن الی شیء دون اللّه تعالی فهلاکه فیه.
رسول خدا گفت: «فهلّا قبل أن تأتینی به»؟
استودان آوتپتپو مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان ممسنی، بخش مرکزی، دهستان فهلیان، ۷۰۰ متری روستای شاکی واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ال فهلاین یک منطقهٔ مسکونی در امارات متحده عربی است که در رأس‌الخیمه واقع شده‌است.
در کتاب آداب الفقراء دو بیت شعر فارسی در دو جای آمده‌است. بیت‌ها وزن رباعی دارند و یک بیت هم فهلوی است که خواندن آن بسیار دشوار می‌نماید.
اسفهلان در بستر تاریخ، با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده‌است. یکی از مهم‌ترین نقاط فرهنگی-تاریخی اسفهلان، حمام تاریخی است که با قدمت بالغ بر ۳۰۰ سال در مرکز شهر قرار گرفته و به اوایل حکومت صفویه برمی‌گردد. این حمام تاریخی در سال ۱۳۸۴ و به شماره ۱۴۹۴۴ ثبت ملی شده‌است. طرح جدید برای مرمت این حمام تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی آغاز شده‌است. این شهر دارای چندین باب مسجد با قدمت بیش از ۱۰۰ سال است که در کل بدنه شهر پراکنده شده و نشان از توجه مردم منطقه به فرهنگ و مذهب است. نکته قابل توجه این است که در کنار هر مسجد یک رشته قنات وجود داشته که برای تأمین آب مساجد به کار می‌رفته‌است.
قال ابو هریرة: فاقرؤا ان شئتم کَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْکُمْ قُوَّةً... الآیة، قالوا: یا رسول اللَّه کما صنعت فارس و الرّوم و اهل الکتاب؟ قال: فهل النّاس الّا هم.
ال فهلاین ۱۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
از جمله عناصر طبیعی موجود در اسفهلان می‌توان به مسیر سد خاکی اسفهلان اشاره کرد که با توجه به تلاقی این مسیر با بیش از ۲۰ رشته قنات، از آب‌وهوایی بسیار مطبوع و باغات پرمحصول برخوردار است. کمربند طبیعی و سبز اسفهلان، زمینه را برای ترویج کشاورزی و تولید محصولات باغی فراهم نموده‌است. یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد اسفهلان، گسترش ساخت و ساز ویلایی است که توجه بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت را به خود جلب نموده‌است.
تمثیل- چون آتش در سنگ و آهن، و میوه و درخت در دانه، و آب در زمین و صفا در آهن، علم و ایمان در نفوس مرکوزاند، و اخراج آن را اسباب است،‌ آئینۀ علم جز تذکر نیست: و لقد لیسرنا القرآن للذکر، فهل من مدکر.
آسیاب گردنه جنجان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ممسنی، بخش مرکزی، دهستان فهلیان، شمال غرب روستای گردنه جنجان واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اشکفت کاسمایل مربوط به دوران فرادیرینه‌سنگی است و در شهرستان ممسنی، بخش مرکزی، دهستان فهلیان، ۷۰۰ متری جنوب روستای شاکی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
انت لطیف الفعال انت لذیذ المقال انت جمال الکمال زدت فهل من مزید
ولقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدکر.