فنر

فنر

معنی کلمه فنر در لغت نامه دهخدا

فنر. [ ف َ ن َ ] ( از ترکی ، اِ ) ( از ترکی فنار ) آلتی فلزی که دارای قوه ارتجاعی است : فنر ساعت. ( فرهنگ فارسی معین ). آهنی قابل خمیدن و پیچ خوردن که در ساعت ، پیانو، تختخواب بصورت مارپیچی به کار رود ونیز در حشو صندلی و نیمکت و غیره گذارند. ( یادداشت مؤلف ). || وسیله ای است در اتومبیل که بین اطاق و شاسی اتومبیل نصب میشود و کار آن جلوگیری و عکس العمل در مقابل تکانهای شدید و ضربه های ناشی از دست اندازهاست. فنر اتومبیل دو نوع است ، یکی فنر لوله ای که از فولاد خشک مارپیچ ساخته میشود، دوم فنر اکسل که مجموعه ای است از صفحات پولادین بلند و کم عرض که اندازه های مختلف دارند و به نسبت طول و وضع قرار گرفتن آن را که بلندتر از همه است شاه فنر و آن را که بلافاصله پس از آن قرار دارد وزیر فنر مینامند. ( فرهنگ فارسی معین ). || قسمی لاله که با فنری که در آن تعبیه شده است شمع را بقدر ضرورت پیوسته بسوی بالا برآرد، و نیز قسمی فانوس است که شمع در آن سوزد و بجای روپوش کرباس شیشه دارد. ( از یادداشتهای مؤلف ).

معنی کلمه فنر در فرهنگ معین

(فَ نَ ) [ تر. فنار. ] (اِ. ) ابزار فلزی پیچ در پیچ که دارای قوة ارتجاعی است .

معنی کلمه فنر در فرهنگ عمید

وسیله ای فلزی به شکل تیغه، نوار، یا میلۀ پیچیده شده که قوۀ ارتجاعی دارد.

معنی کلمه فنر در فرهنگ فارسی

آلت فلزی بشکل تیغه یانواریامیله پیچیده شده که قوه ارتجاعی داردمانندفنراتومبیل، فنرساعت، فنردر
( اسم ) ۱ - آلتی فلزی که دارای قوه ارتجاعی است فنر ساعت ۲ - وسیله ایست در اتومبیل که بین اطاق و شاسی اتومبیل نصب می شود و کار آن جلوگیری و عکس العمل در مقابل تکانهای شدید و ضربه های ناشی از دست اندازهاست . توضیح فنر اتومبیل دو نوع است : ۱ - فنر لوله یی که از فولاد خشک مارپیچ ساخته می شود ۲ - فنر اکسل که مجموعه ایست از صفحات پولادین بلند و کم عرض که اندازه های مختلف دارند و به نسبت طول و وضع قرار گرفتن آن را که بلند تر از همه است شاه فنر و آن را که بلا فاصله پس از آن قرار دارد و زیر فنر می نامند .

معنی کلمه فنر در دانشنامه عمومی

فَنَر در یک تعریف کلی هر جسمی که دارای خاصیت ارتجاعی یا کشسان باشد فنر نامیده می شود. یعنی اگر جسمی چه در فاز جامد یا مایع و یا گاز پس از بارگذاری تغییر شکل دهد و پس از برداشتن بار به حالت اولیه بازگردد فنر نام دارد؛ بنابراین هر فنر دارای سه کمیت فیزیکی شامل نیرو یا بار وارده بر آن F، مقدار تغییر شکل x، و سختی فنر k ( که خاصیت ارتجاعی فنر را نشان می دهد ) می باشد. سختی فنر به جنس ماده تشکیل دهنده فنر بستگی دارد.
• فنرهای مکانیکی
• فنرهای هوایی یا پنوماتیک
• فنرهای روغنی یا هیدرولیک
• فنرهای خطی ( F=k. x )
• فنرهای سخت شونده ( به انگلیسی:Progressive ) : فنری که با افزایش نیرو مقدار تغییر شکل آن کاهش می یابد.
• فنرهای نرم شونده ( به انگلیسی: Degressive ) : فنری که با افزایش نیرو مقدار تغییر شکل آن به صورت غیر خطی افزایش می یابد.
برای جذب یا ذخیره انرژی پتانسیل بکار می رود. انرژی پس از برداشتن نیرو به صورت نوسانی میرا می شود. کسی که بتواند با استفاده از دستگاه و ابزارهای مورد نیاز فنرهای مختلف با اندازه های مختلف را تولید کند «فنرپیچ مکانیکی» نام دارد.
• فنر تخت ساده
• فنر برگی ذوزنقه ای ( فنر تخت ذوزنقه ای )
• فنر برگی پارابولیک ( فنر تخت پارابولیک )
• فنر نانولوله ای
• فنر لاستیکی
• فنر مارپیچ مخروطی
• فنر تسمه ای
• فنر مفتولی
• فنر حلزونی
• فنر مارپیچ پیچشی
• فنر مارپیچ فشاری
• فنر مارپیچ کششی
• فنر صفحه ای فشاری
• فنرلول

معنی کلمه فنر در دانشنامه آزاد فارسی

فَنَر (spring)
فَنَر
وسیله ای که پس از کشیده یا فشرده شدن شکل اولیۀ خود را باز می یابد. معمولاً مارپیچی فلزی است. در بعضی از دستگاه ها، ازجمله ساعت، از فنر برای ذخیره سازی انرژی استفاده می کنند و فنر انرژی را با آهنگ تنظیم شده ای آزاد می کند. در بعضی از دستگاه های دیگر، مانند موتورها، از فنر برای بستن سوپاپ ها استفاده می کنند. در سیستم تعلیق خودرو، از فنر برای جلوگیری از انتقال ضربه های ناشی از دست انداز جاده به سرنشینان خودرو یا کاهش این گونه ضربه ها استفاده می کنند. این فنرها را با کمک فنر به کار می برند تا میزان جابه جاشدن فنرها را محدود کند. استفاده از فنر در تختخواب و مبلمان موجب راحتی بیشتر است.

معنی کلمه فنر در ویکی واژه

از روسی фонарь.
molla
فنار: چراغ بادی؛ فانوس.
ابزار فلزی پیچ در پیچ که دارای قوة ارتجاعی است.

جملاتی از کاربرد کلمه فنر

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بوکاسپور، باشگاه ورزشی کوکائلی اسپور، باشگاه فوتبال فنرباغچه، و باشگاه فوتبال اسکی‌شهراسپور اشاره کرد.
ایستانبول سپور چهارمین باشگاه ورزشی بزرگ استانبول می‌باشد (۱۹۲۶). در حال حاضر در دومین بخش بازی می‌کند. با اینکه در نام او استانبول وجود دارد، این تیم طرفداران زیادی در استانبول ندارد درست برخلاف فنرباغچه، گالاتاسرای و بشیکتاش. بازی‌های خانگی این تیم در ورزشگاه گونگورن برگزار می‌شود. این ورزشگاه ۱۰٫۵۰۰ نفر ظرفیت دارد.
فَیَقُولُوا هَلْ نَحْنُ مُنْظَرُونَ. یعنی اذا رأوا العذاب یقولون: هل نحن مؤخّرون الی وقت آخر فنراجع عقولنا و نؤمن، ایشان چون عذاب بینند که ناگاه بایشان آید گویند هیچ روی آن هست که ما را درنگ دهند روزگاری دیگر تا ایمان آریم؟
چراغی در دلم گیرد فروغی که از روشن دلی یار فنر بم
شد شمع از سوختن این فنر بس پروانه را کاو به هر جمعیّتی در عاشقی مشهور شد
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده بود می‌توان به آ.اس موناکو، باشگاه فوتبال فنرباغچه، باشگاه فوتبال ستاره سرخ بلگراد، و باشگاه فوتبال رادنیشکی نیش اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به آنکاراگوچو و فنرباغچه اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال فنرباغچه اشاره کرد.
گویی اندر صحنه مجلس فنر بنشانده‌اند چون یکی پا می‌نهد روی فنر رم می‌کنند
ثُمَّ جَعَلْناکُمْ خَلائِفَ الخلایف جمع خلیفة و اصل الخلیفة خلیف بغیر هاء لانه فعیل بمعنی فاعل کالسمیع و العلیم فدخلت الهاء للمبالغة بهذا الوصف کما قالوا راویة و علامة الا تری انهم جمعوه خلفاء کما یجمع فعیل و من انّث لتأنیث اللفظ قال فی الجمع خلائف و قد ورد التنزیل بهما، قال تعالی: خُلَفاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ و قال ثُمَّ جَعَلْناکُمْ خَلائِفَ ای استخلفناکم بعد هلاکهم تخلفونهم قرنا بعد قرن فِی الْأَرْضِ فی اماکنکم لِنَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ ای لتعملوا اعمالکم فنراها مشاهدة موجودة فارقبوا فی الطاعة و احذروا عن المعصیة.
امروز انواع بسیاری از این گونه اسلحه ها طراحی می‌شود و میتوان از هرجای جهان با یک دستگاه چاپگر سه بعدی شخصی سازی و تولید شوند و مورد استفاده قرار گیرند ،اگر چه میتوان اسلحه هایی ساخت که تماما از پلاستیک ساخته شده باشند اما عمر کاربری پایینی دارند به همین دلیل در تفنگ های چاپ سه بعدی پیشرفته امروزی از قطعات فلزی مانند لوله ، فنر نیز استفاده میشود که تاثیر زیادی در عملکرد تفنگ دارد به گونه ای که بسیاری از آن ها مانند یک اسلحه خودکار استاندارد عمل میکنند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه بسکتبال اسپلیت، باشگاه بسکتبال مردان فنرباغچه، باشگاه بسکتبال والنسیا، و باشگاه ورزشی افس پیلسن اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی کوکائلی اسپور، باشگاه فوتبال فنرباغچه، و باشگاه ورزشی گوزتپه اشاره کرد.