فندرسک

معنی کلمه فندرسک در لغت نامه دهخدا

فندرسک. [ ف ِ دِرِ ] ( اِخ ) دهستانی است از بخش رامیان شهرستان گرگان که دارای 24 آبادی و در حدود شش هزار تن سکنه است. دهات عمده آن عبارتند از خان بین ، کلوکن ، دارکلاته ، بووان فارس ، ودلند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

معنی کلمه فندرسک در فرهنگ فارسی

دهستانی است از بخش رامیان شهرستان گرگان که در شمال و مغرب رامیان قرار دارد . این دهستان مرکب است از ۲۴ آبادی که جمعیت آن حدود ۶٠٠٠ تن است و قرای مهم آن عبارتند از : خان بین کلوکن دار- کلاته توران - فارس دلند .

جملاتی از کاربرد کلمه فندرسک

اسلام آبادفندرسک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان علی‌آباد در استان گلستان ایران.
رام کردن شیر روزی مجلسی در یکی از کاخ های شله برقرار بوده که شیخ بهایی و میر فندرسکی نیز در آن مجلس حاضر بوده اند، ناگهان شیری از شیرخانه شاهی رها شده ، و وارد این مجلس می شود، شیخ بهایی هراسیده، نیمی از صورت را پوشاند؛ ولی میر حرکت نکرده و شیر هم در آن مجلس گردیده، و کسی را آزار نداد.
ارازگل، روستایی است از توابع بخش فندرسک شهرستان رامیان در استان گلستان ایران.
این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن 575 نفر (102)
آن شنیدستی که میرفندرسک کش بود یا رب ختام روح و مسک
ازداری، روستایی است از توابع بخش فندرسک شهرستان رامیان در استان گلستان ایران.
میرفندرسکی وصیت می‌کند که در مدرسه محل تدریسش (مدرسه میر) واقع در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شود که هم‌اکنون به عنوان تکیه میر فندرسکی شناخته می‌شود.
همان طور که گفته شد او تحصیلات خود را در حوزه اصفهان به انجام رسانید و در مدرسه خواجه ملک، جنب مسجد شیخ لطف‌الله تحصیل می‌کرد. او علوم معقول را نزد میرفندرسکی و علوم منقول را نیز نزد ملا محمد تقی مجلسی اول و خلیفة السلطان و محقق سبزواری و ملا حیدر خوانساری و … تکمیل نمود. آقا حسین خوانساری دارای اجازات مهمی شد از جمله این اجازات، اجازه حدود ۲۰ صفحه‌ای علامه محمدتقی مجلسی اول به وی است.‌ اگرچه وی در دوران تحصیل دچار فقر بود، اما سرانجام به جایی رسید که شاه سلیمان مقام نایب و ناظر بر پادشاهی و رسیدگی به امور دولتی را در برخی از سفرها به او واگذار می‌کرد. او در علوم عقلی و نَقلی تبحر داشت و به گفته میرزا عبدالله اصفهانی افندی «حامی علما» بود.
او در مدرسه خواجو اصفهان نیز از محضر درس استادانش شیخ بهایی، میرداماد (معلم ثالث) و میرفندرسکی بهره جست. ملاصدرا دروس فقه، علوم حدیث و تفسیر را از شیخ بهایی، حکمت الهی و حکمت شرق و غرب را از میرداماد و علم ملل و نحل را از میرفندرسکی آموخت.
این روستا در دهستان فندرسک شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۱ نفر (۸۰خانوار) بوده‌است.
سید جواد فندرسکی (دبیر هیئت تحریریه)، علی وکیلی، محسن رزاقی (مدیر هنری)، ساسان یغمایی (مدیر داخلی)، منوچهر دین‌پرست، منیره پنج‌تنی (دبیر) و نغمه پروان (دبیر ویژه‌نامه) دست‌اندرکاران این نشریه هستند.[نیازمند منبع]