فنار
معنی کلمه فنار در لغت نامه دهخدا

فنار

معنی کلمه فنار در لغت نامه دهخدا

فنار. [ ف َ ] ( اِ ) ترکی و مأخوذ از فار فرانسوی. چراغی که از اطراف محفوظ باشد. چراغ بادی. ( از فرهنگ فارسی معین ). رجوع به فار شود.

معنی کلمه فنار در فرهنگ معین

(فَ ) [ تر. ] (اِ. ) چراغی که از اطراف محفوظ باشد، چراغ بادی .

معنی کلمه فنار در فرهنگ فارسی

( اسم ) چراغی که از اطراف محفوظ باشد چراغ بادی .

معنی کلمه فنار در دانشنامه عمومی

فنار نام محله ای در ناحیه فاتح در شهر استانبول ترکیه است. خیابان های این محله پر است از قصرها، کلیساها و کنیسه های قدیمی چوبی که متعلق به دوران امپراطوری روم شرقی و عثمانی هستند. قصرهایی که در گذرگاه های اصلی و ساحل قرار دارند بیشتر از چوب های آورده شده از پنطس و ساحل دریای سیاه ساخته شده اند.
پس از سقوط قسطنطنیه فنار به خانه یونانیان شهر مبدل شد. اسقف قسطنطنیه به این محل منتقل شد و تا امروز نیز در این محل قرار دارد. به همین خاطر فنار برای اشاره به اسقفی عموم به کار می رود همچنانکه واتیکان برای اشاره به سریر مقدس کلیسای کاتولیک روم استفاده می شود. در طول امپراطوری عثمانی یونیان ساکن فنار که با عنوان فناریان شناخته می شدند از همکاران اصلی سلطان در بسیاری از جایگاه ها و دفترها بودند. فناریان ثروتمند به عنوان حاکم ولایات اروپایی عثمانی انتخاب می شدند.
فنار (لبنان). فنار ( به عربی: فنار ) یک منطقهٔ مسکونی در لبنان است که در شهرستان المتن واقع شده است. فنار ۲٫۱۰ کیلومتر مربع مساحت و ۳۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد و ۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه فنار در فرهنگ معین

معنی کلمه فنار در ویکی واژه

چراغی که از اطراف محفوظ باشد؛ چراغ بادی.

جملاتی از کاربرد کلمه فنار

محمد بن حمزه فناری (زادهٔ ۷۵۱ قمری در روم - درگذشته ۸۳۴ قمری در بروسا)، معروف به ابن فناری؛ فرزند حمزه ابن محمد ابن محمد از علمای بزرگ عثمانی در قرن نهم قمری است و در آن دوران در علوم متداول زمانهٔ خود از جمله هیئت، قراءات، معانی، بیان، فلسفه و عرفان، سرآمد بود.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال فیملیکافلاخ هافنارفیوردور اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال نورنبرگ، باشگاه فوتبال فیملیکافلاخ هافنارفیوردور، باشگاه فوتبال داندی یونایتد، باشگاه فرم، باشگاه فوتبال فاینورد، باشگاه فوتبال استوک سیتی، باشگاه فوتبال لستر سیتی، باشگاه فوتبال بولتون واندررز، و باشگاه فوتبال سوشو اشاره کرد.
با مرور زمان، تعالیم دینی در این منطقه، به جد دنبال گردید و همین امر سبب شد تا مطالعات اسلامی در دانشگاه قطر به عنوان یک رشته تحصیلی تدریس شود. موزا بنت ناصر یکی از فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی در قطر است. شهرک آموزشی قطر، دیگر دانشگاه آموزشی در قطر است که به تعالیم دینی در قطر اختصاص دارد. رئیس این دانشگاه، طارق رمضان، فیلسوف سوئیسی است که در دانشگاه آکسفورد تدریس داشته‌است. دیگر مرکز تحقیقات اسلامی در قطر، مرکز الفنار است که در حوزه مطالعات اسلامی فعالیت داشته و دروسی در خصوص زبان عربی و اسلام‌شناسی ارائه می‌نماید. از امکانات این مرکز می‌توان به کتابخانه مجهزش اشاره کرد که نسخ خطی بسیاری را در خود جای داده‌است.
باز تو بی رنج باش و جان تو خرم با نی و با رود و با نبیذ فناروز
ابن فناری در سال ۸۳۳ قمری به سفر حج رفت پس از بازگشت در ۸۳۴ قمری درگذشت و در بروسا دفن شد.
فلا تحسبن البعد یورث سلوة فنار غرامی لیس یطفی لهیبها
مقام فقر و فنار را بسلطنت مفروش گدای کوی خرابات باش و سلطان باش
سروری بنگارید بسنگ سرخاکش کاین سر و قدی بود بر باد فنارفت
هات المدام فنار السکر قد سکنت والروح من طرفک الغناج قد فتنت
ره فقر و فناراساز هم فقر و فنا باید نه هندی خیل با حربه نه ختلی خنگ باهرا
ووقتی علم ظاهر را یاد کرد و گفت: آن جوهریست که دعوت صد و بیست واند هزار پیغامبر در آن نهاده‌اند اگر از آن جوهر ذره پدید آید از پردهٔ توحید زود از هستی خویش این همه در فنارود.
و قال (ص): «ان الدجال یخرج و ان معه ماء و نارا فامّا الذی یراه الناس ماء فنار و امّا الذی یراه الناس نارا فماء عذب طیب بارد فمن ادرک ذلک منکم فلیقع فی الذی یراه نارا فانه ماء عذب طیب».
به گرمسیر فنارسم سرد مهری نیست بغل گشاده به منصور می دود دارش