فمینیست

معنی کلمه فمینیست در فرهنگ عمید

طرفدار یا پیرو فمینیسم.

معنی کلمه فمینیست در فرهنگستان زبان و ادب

{feminist} [مطالعات زنان] فرد معتقد به فمینیسم

معنی کلمه فمینیست در ویکی واژه

فرد معتقد به فمینیسم.

جملاتی از کاربرد کلمه فمینیست

نسرین افضلی (زاده ۱۳۵۷ در تهران) پژوهشگر مطالعات زنان، و فمینیست است. او به دلیل شرکت در تجمع فعالان زنان در اسفند ۱۳۸۵ بازداشت شد.
علاوه بر حرکت‌های اجتماعی که مجموعه‌ای از آهنگ‌های اعتراضی را شامل می‌شود، در این میان می‌توان به جنبش‌های دیگر نیز اشاره کرد مانند: «جنبش حق رای زنان، جنبش‌های کارگری، حقوق بشر، حقوق مدنی، جنبش ضد جنگ، جنبش فمینیستی، جنبش دفاع از حقوق حیوانات، گیاه‌خواری، کنترل تسلیحاتی و محیط زیست.»
آیدان صلاحوفا در برخی از نگارگری‌های خود با تلفیق سنن آذربایجانی که او طبق آن‌ها بزرگ شده، از روش‌های تربیتی اروپایی، جهان اسلام شرق را با تأثیرات تفکرات فمینیستی غربی مرتبط می‌سازد. مجموعه «مینیاتورهای ایرانی» این هنرمند حکایت از هویت زنانانه در جامعه اسلامی دارد. عناصر نامرئی در نقاشی‌هایش از اهمیت متساوی و هم‌وزنی با عناصر قابل روئت برخوردار می‌باشند.
- نظریه ژانر فمینیستی- به ارزیابی ارتباطات با شناسایی گویندگان زن و قالب‌بندی ویژگی‌های کلامی آنان به عنوان مدلی برای رهایی زنان می‌پردازد.
جنبش فمینیستی داستان‌های فمینیستی، ادبیات غیرداستانی فمینیستی و شعر فمینیستی را تولید کرد که باعث ایجاد علاقه به نویسندگی در زنان شد. همچنین باعث ارزیابی مجدد کلی از مشارکت‌های تاریخی و دانشگاهی زنان در پاسخ به این باور شد که زندگی و مشارکت زنان در حوزه‌های علمی کمتر ارائه شده است. همچنین ارتباط نزدیکی بین ادبیات فمینیستی و کنش‌گری وجود داشته است، به‌طوری که نوشته‌های فمینیستی نگرانی‌ها یا ایده‌های کلیدی فمینیسم را در یک دوره خاص بیان می‌کنند.
آثار ادبی خاصی به‌عنوان متون کلیدی فمینیستی شناخته شده‌اند. احقاق حقوق زنان (۱۷۹۲) اثر مری ولستون‌کرافت، یکی از اولین آثار فلسفه فمینیستی است. اتاقی از آن خود (۱۹۲۹) اثر ویرجینیا وولف، در استدلال خود برای فضای لفظی و مجازی برای نویسندگان زن در یک سنت ادبی تحت سلطه مردسالاری مورد توجه قرار گرفته است. خواجه مؤنث (۱۹۷۰) جرمن گریر نقش محدودکننده زن خانه‌دار را زیر سؤال می‌برد.
نظریهٔ فمینیستی، به ازدواج با جنس مخالف به عنوان یک نهاد سنتی که در پدرسالاری ریشه دارد برخورد می‌کند و ازدواج را نهادی می‌داند که منجر به ترویج برتری و قدرت مرد بر زن می‌شود. این روابط قدرت، مردان را به عنوان «روزی‌رسان که در حوزهٔ عمومی عمل می‌کنند» و زنان را به عنوان «تامین‌کنندهٔ خدمات پرستاری و مراقبت که در حوزهٔ خصوصی عمل می‌کنند» در نظر می‌گیرد.» این با مفهوم ازدواج مساوات‌خواهانه که در آن قدرت و کار بین دو جنسیت به‌طور برابر تقسیم می‌شود، و این تقسیم برمبنای نقش‌های جنسیتی صورت نمی‌گیرد در تضاد است.