فلونیا

معنی کلمه فلونیا در لغت نامه دهخدا

فلونیا. [ ف َ ] ( اِ ) معجونی است که از تخم شاهدانه و شیرابه خشخاش میساختند و بعنوان مسکر و مسکن به کار میرفته است. فلونی. ( فرهنگ فارسی معین ). || نوعی معجون مسکن و مخدر. منسوب به فیلون ِ تارسی پزشکی از معاصرین اغسطس ( اوگوست ) امپراطور روم که جهت تسکین درد دندان و درد دل به کار میرفته است. فلونیا الرومیه. ( فرهنگ فارسی معین ). اسم معجون مرکبی است منسوب به افلن طبیب که افلونیا نیز مینامند. ( فهرست مخزن الادویه ).
- فلونیای پارسی ؛ پلپل سپید و بزرالبنج از هر یکی بیست درم سنگ ، افیون گل مختوم ده درمسنگ ،زعفران پنج درمسنگ ، فرفیون و مرو سنبل و عاقرقرحا از هر یک دو درمسنگ ، جندبیدستر یک درمسنگ ، زرنباد و دردنج مشک هر یکی نیم درمسنگ. ( ذخیره خوارزمشاهی ). رجوع به فلون و فلونی شود.

معنی کلمه فلونیا در فرهنگ معین

(فَ یا فِ ) (اِ. ) ۱ - معجونی است که از تخم شاهدانه و شیرابة خشخاش می ساختند و به عنوان مسکر و مسکن به کار می رفته است ، فلونی . ۲ - نوعی معجون مسکن و مخدر منسوب به فیلون تارسی پزشکی از معاصرین اعسطس (اوگوست ) امپراطور رم که جهت تسکین درد دندان و دل درد به

معنی کلمه فلونیا در فرهنگ فارسی

( اسم ) معجونی است که تخم شاهدانه و شیرابه خشخاش می ساختند و به عنوان مسکر و مسکن به کار می رفته است فلونی . ۲ - نوعی معجون مسکن و مخدر منسوب به فیلون تارسی پزشکی از معاصرین اغسطس امپراتور روم که جهت تسکین درد دندان و دل به کار می رفته است فلونیا الرومیه .

معنی کلمه فلونیا در ویکی واژه

معجونی است که از تخم شاهدانه و شیرابة خشخاش می‌ساختند و به عنوان مسکر و مسکن به کار می‌رفته‌است ؛ فلونی.
نوعی معجون مسکن و مخدر منسوب به فیلون تارسی پزشکی از معاصرین اعسطس (اوگوست)
امپراطور رم که جهت تسکین درد دندان و دل درد به کار می‌رفته‌است ؛ فلونیا الرومیه.

جملاتی از کاربرد کلمه فلونیا

مرگ شاه اسماعیل دوم بی‌مقدمه بیماری و ناگهانی روی داد. مرگ شاه اسماعیل دوم مرموز و شگفت بود. برخی نوشته‌اند ۱۲ مرد به لباس زنانه به اتاق خواب او رفتند و به تحریک خواهر شاه پریخان خانم، او را خفه کردند. برخی مرگ او را به بیماری قولنج ذکر کرده‌اند و عده‌ای مرگ او را خوردن تریاک یا فلونیای زیاد در منزل حسن‌بیگ حلواچی اوغلی نوشته‌اند. برخی دیگر هم در آن عصر مرگ شاه اسماعیل دوم را باور نداشتند و می‌گفتند وی کشته نشده‌است.