فلاکت

معنی کلمه فلاکت در لغت نامه دهخدا

فلاکت. [ ف َ ک َ ] ( از ع ، اِ مص ) فلک زدگی و ناداری.( غیاث از فردوس اللغات ). و این مصدر جعلی است وضعکرده متأخرین. ( غیاث ). نکبت. بدبختی. غالباً این مصدر را برساخته ایرانیان از کلمه فلک زده دانسته اند. ( فرهنگ فارسی معین ). مصدر منحوت است. ( یادداشت مؤلف ). || خواری و ذلت. ( فرهنگ فارسی معین ).
- فلاکت بار. رجوع به این کلمه شود.

معنی کلمه فلاکت در فرهنگ معین

(فَ کَ ) [ ازع . ] (اِمص . ) ۱ - بیچارگی ، بدبختی . ۲ - خواری ، ذلت .

معنی کلمه فلاکت در فرهنگ عمید

ناداری و خواری، فلک زدگی، بیچارگی، بدبختی.

معنی کلمه فلاکت در فرهنگ فارسی

بیچارگی، بدبختی، ناداری وخواری، فلک زدگی این کلمه درعربی استعمال نمیشوددرفارسی ساخته شده
( اسم ) ۱ - نکبت بد بختی ۲ - خواری ذلت . توضیح غالبا این مصدر را بر ساخته ایرانیان از ترکیب فلکزده دانسته اند . ولی ظاهرا این کلمه از مفلاک ع ساخته شده

معنی کلمه فلاکت در ویکی واژه

miseria
بیچارگی، بدبختی.
خواری، ذلت.

جملاتی از کاربرد کلمه فلاکت

غنچه باغ زلیخای ملامت‌زده است بوی پیراهن گل گرگ فلاکت‌زده است
وی فعالیت هنری خود را با همکاری رضایا شروع کرد. آرمین و رضایا، ترانهٔ «نازی، ناز گل من» را با همکاری شاهین فلاکت اجرا کردند؛ اما پس از مدتی رضایا تصمیم گرفت که دیگر با خوانندگان دیس لاو همکاری نکند و این دو نفر از هم جدا شدند.
مه روی بپوشاند خورشید خجل ماند گر پرتو روی افتد بر طارم افلاکت
ارباب جمشید جمشیدیان، معروف به ارباب جمشید (زادهٔ ۱۲۲۹ خورشیدی در یزد - درگذشته ۱۶ دی ماه ۱۳۱۱ خورشیدی در تهران) از بازرگانان و ثروتمندان و ملاکان مشهور زرتشتی در عصر قاجاریه، و نخستین نمایندهٔ زرتشتیان در مجلس شورای ملی بود. هرچند او در مجلس اول رسماً از نمایندگان صنف تجار تهران بود نه نماینده زرتشتیان. ارباب جمشید همچنین از بنیان‌گذاران بانک ملی ایران به‌شمار می‌آید. مراودات او با دربار قاجاریه، کارهای عام‌المنفعهٔ او و همچنین تأثیرگذاری او در روند منجر به پیروزی انقلاب مشروطیت در تاریخ معاصر ایران مشهور است. وی سرانجام بر اثر رقابت با بانک‌های بزرگ خارجی در دوران خویش ورشکست گردید و با فقر و فلاکت از دنیا رفت. خیابان و محله‌ای به نام او هنوز هم در تهران مشهور است.
بالاترین شاخص فلاکت (مجموع دو نرخ تورم و بیکاری) در میان همۀ استان‌های ایران در زمستان ۱۴۰۲ به میزان ۶۲/۴ متعلق به استان کرمانشاه بوده‌است که نسبت به پاییز ۱۴۰۲ به اندازۀ ۱/۴ افزایش یافته‌است. این شاخص برای سال ۱۳۹۷ خورشیدی به میزان ۴۶/۵ درصد محاسبه شده‌بود که بر اساس آن این استان در رتبهٔ دوم فلاکت در میان استان‌های ایران قرار داشت.
همان باد دبور آمد هلاکت گروه عاد را با صد فلاکت
نازپروردهٔ لوس: آیین مسموم احساساتی‌گری[رک] موفق‌ترین کتاب دانیلز، توسط انتشارات گیبسون اسکوئر[ث] در سال ۲۰۱۰ به‌چاپ رسید. این کتاب تجزیه و تحلیل می‌کند که چگونه احساساتی‌گری از نظر فرهنگی در جامعهٔ انگلیسی ریشه‌دوانیده و دارای اثرات مضر جدی است. او در سال ۲۰۱۱، کتاب «زباله: آنچه از فرهنگ ما باقی مانده» را منتشر کرد و به دنبال آن لذت تفکر (۲۰۱۲)، تهدیدهای درد و فلاکت (۲۰۱۴) و چند کتاب دیگر را به‌چاپ رساند.
بدین ترتیب، جی سو و صف همراهان او، آنجا را ترک نمودند، امّا با این حال، هوانگ - گونگ (황궁 : 黄 穹)، که یکی از چهار نگهبان قلعه بود و همو جد مستقیم مردم کره محسوب می‌شود، تلاش کرد که آن‌ها را با گفتن این که: اگر آن‌ها بتواند ماهیت خالص و طبیعت خویش را بهبود ببخشند، از هرگونه بدبختی و فلاکت رها خواهند شد، تشویق نماید.
ای خداوندی ،که ایامت نماید بندگی وی شهنشاهی ، که افلاکت کند فرمان بری
گشت عالی عرش و افلاک از علو همتت بر مرادی کن مرا از دور افلاکت مدد
با فلاکت مملکت از چار سو پر سائِل است وز برای این همه سائِل کسی مسئول نیست
عمری است که تیر زهر را آماجم بر تارک افلاس و فلاکت، تاجم
تو شخص دولت و دینی و ایامت شده ارکان تو کل حشمت و جاهی و افلاکت شده اجزا
هیتلر مقرر کرد تا هنگامی که دادگاه نظامی مشخص نکرده‌است که آیا قصوری از جانب ینکه در حفظ کریمه صورت نگرفته‌است، هیچ جایگاهی به او سپرده نشود. به هر حال چنین دادگاهی هیچگاه تشکیل نشد و به ینکه نیز هیچگاه جایگاه دیگری تعلق نگرفت. با نوشتن نامه‌ای در ماه ژانویه سال ۱۹۴۵ به هیتلر، وضعیت «فلاکت» بار آلمان را برای او تشریح کرد. متعاقباً روز ۳۱ ژانویه سال ۱۹۴۵ از نیروی زمینی کنار گذاشته شد.
این تصمیم منجر به ماندگاری هلن در ایران می‌شود. هلن استلماخ می‌نویسد «ایران را دوست دارم. اگر قلبم متعلق به لهستان است، اما تمامی وجودم به کشور ایران وابسته است و خود را یک ایرانی کامل می‌دانم و در وطن‌پرستی از دیگران کمتر نیستم». هلن خاطره آن روزهای تیره جنگ را اینگونه یاد می‌کند: «در این میان سهم ما چه بود و جریمه نابودی میلیون‌ها انسان، فلاکت و خفت ما اسیران لهستانی را چه کسی می‌داد؟»
بر افلاکت مصاحب ماه و مهر است ادیم فرش تو نطع سپهر است
در همین حال پادشاه اسواتینی دستور خرید یک جت شخصی لوکس را برای خود صادر کرد، این جت به قیمت ۵۰ میلیون دلار، در آن زمان یک چهارم بودجهٔ کشور بود. با تلاش چند قاضی برای این قضیه پرونده‌ای تشکیل شد تا در محاکم قضایی به آن رسیدگی شود که چرا پادشاه در حالی که مردم در فقر و فلاکت و گرسنگی زندگی می‌کنند، در فکر خرید جت شخصی است، پس از رد حکم دادگاه توسط پادشاه، مبنی بر عدم اجازه برای خرید جت، تمامی قضات کشور از سمت خود استعفا کردند.
اما در ۲۱ ژانویه ۵۰۰۰ نفر در عمان به رغم این تلاش در راستای کاهش فقر و فلاکت اقتصادی اردن، دست به اعتراض زدند.
ای مایهٔ فلاکت و خون جگر پدر ای تربیت کنندهٔ اولاد خر پدر