فلاندر
معنی کلمه فلاندر در فرهنگ فارسی

فلاندر

معنی کلمه فلاندر در فرهنگ فارسی

سابقا بهمه سرزمینهایی که میان رود اسکو و دریای شمال بود اطلاق میگردید ولی امروزه بسه قسمت تقسیم میشود : ۱ - فلاندر فرانسه که در زمان لوئی ۱۴ بموجب معاهده اکس لاشاپل ( ۱۶۶۸ م. ) ضمیمه فرانسه گردید و مرکز آن شهر لیل است . ۲ - فلاندر شرقی ولایتی است در بلژیک که مرکز آن شهر گان است و ۱ ۳۲۵٠٠٠ تن سکنه دارد . ۳ - فلاندر غربی ولایتی است در بلژیک که مرکز آن شهر بروژ است و ۱٠۷۳٠٠٠ تن جمعیت دارد .

معنی کلمه فلاندر در دانشنامه عمومی

فلاندْر ( هلندی: Vlaanderen راهنما·اطلاعات, فرانسوی: Flandre ) منطقه زندگی مردم فلاندری است، که به منطقه بزرگی از فرانسه و بلژیک و جنوب هلند گفته می شد، اما اکنون معمولاً فقط بر منطقه فلمیش، یکی از دو ناحیه خودمختار بلژیک، دلالت دارد، که خود بزرگ ترین سرزمین فلاندرها است و بیش ترین جمعیت فلاندر در آن می زیند. حال آن که به معنای تاریخی گستره ای فراخ تر داشته است. بروکسل، پایتخت بلژیک، اگرچه در ناحیه فلاندر جای گرفته است، اما به سبب تمرکز درازمدت نهادهای حکومت، که اغلب فرانسوی زبان بوده است، جمعیت فرانسوی زبان بزرگی را در خود جای داده است. از این رو بلژیک به سه ناحیه تقسیم شده است و به صورت فدرال اداره می شود. سرزمین فلاندر از شمال به هلند، از جنوب به ناحیه والونی بلژیک، از شمال شرق به دریای شمال و آب راه مانش محدود است. بخشی از سرزمین فلاندر در خاک فرانسه جای دارد، که فلاندر فرانسه نام دارد. در جنوب هلند، به ویژه در برابانت شمالی، نیز بسیاری به لهجه فلاندری سخن می گویند.
جستار اصلی: کنت نشین فلاندرز
اگرچه در سده های میانه کنت نشین فلاندر بخشی از پادشاهی فرانسه بود، اما بخش شرقی ش خراج گزار امپراتوری مقدس روم بود. در سده پانزدهم ( میلادی ) فیلیپ جسور، دوک بورگوندی، با مارگارت سوم، کنتس فلاندر، ازدواج کرد و سرنوشت فلاندر و بورگوندی به هم گره خورد. نوه ش فیلیپ قلمرو ش را چندان گسترد، که رقیبی برای پادشاه فرانسه به شمار می آمد. اما پسر ش ژان مارتن در جنگ کشته شد و پادشاه فرانسه دوک نشین بورگوندی را به قلمرو ش پیونداند. ماری بورگوندی، تنها فرزند ژان، که به ازدواج ماکسیمیلیان وارث دودمان هابزبورگ درآمده بود، بر باقی قلمرو پدر ش از جمله کنت نشین فلاندر فرمان راند. پس از او این سرزمین، که فلاندر هم بخشی از آن بود، به فرمان دودمان هابزبورگ درآمد، به هلند هابزبورگ آوازه یافت. در سده های جدید بخشی از جمهوری هلند شد.
فلاندر (فیلم). «فلاندر» ( فرانسوی: Flandres ) یک فیلم به کارگردانی برونو دومو است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آدلاید لرو اشاره کرد.
معنی کلمه فلاندر در دانشنامه عمومی

معنی کلمه فلاندر در دانشنامه آزاد فارسی

فِلانْدِر (flounder)
کفشک ماهی کوچک Platychthys flesus. منحصراً در شمال شرقی اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه، و گاهی در نواحی مصب رودخانه ها زندگی می کند. این ماهی کم رنگ است و طولش به ۵۰ سانتی متر می رسد.

جملاتی از کاربرد کلمه فلاندر

انگلیسی‌ها ماه مه سال ۱۳۸۳ میلادی در فلاندر نیرو پیاده و در عمق خاک فرانسه پیشروی کردند. فریدریش، عموی الیزابت یکی از حاکمانی بود که به درخواست کمک شال ششم پاسخ داد و یاری مؤثری به او رساند. فرانسوی‌ها از فریدریش دربارهٔ دختری در سن مناسب برای ازدواج با پادشاه فرانسه پرسش کردند. خود فریدریش چنین دختری نداشت اما در این زمان نام الیزابت، برادر زاده او برای نخستین بار مطرح شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به وانتی–گروپ گوبر، اسپورت فلاندر-بالوزه، تیم دوچرخه‌سواری اگریتوبل، و لاندباوکردیت–کولناخو اشاره کرد.
نابرابری در میان مسلمانان و غیرمسلمانان بلژیک امری مشهود است و بیشتر مسلمانان در مناطق کمتر برخوردار شهرهای بزرگ متمرکز شده‌اند. تقریباً ۴۰٪ از مسلمانان بلژیک در پایتخت، بروکسل زندگی می‌کنند. همچنین تقریباً ۳۹٪ در فلاندر و ۲۱٪ در والونی زندگی می‌کنند.
این تک‌آهنگ در چارت‌های نروژ، سوئد، نیوزلند، در رتبه اول و در چارت‌های ایرلند، دانمارک، لهستان، فنلاند، سوئیس، اتریش، فلاندرز جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
علاوه بر این، رودنباخ با لیبرال های فلاندری مانند شاعر یان فن بیرز و نویسنده ماکس روزز تماس گرفت که به تبلیغ جنبش و افشای اعضای آن در معرض اهداف سیاسی بیشتر کمک کرد.
این تک‌آهنگ در چارت‌های، سوئد، فرانسه، اتریش، فلاندرز، بریتانیا، سوئیس در رتبه اول و در چارت‌های، نروژ جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
از باشگاه‌هایی که در آن رکاب زده‌است می‌توان به تیم ترک-سگافردو، تیم دوچرخه‌سواری ماپی، اسپورت فلاندر-بالوزه، تیم دوچرخه‌سواری یو.اس. پوستال سرویس، تیم کوئیک‌استپ فلورز، و تیم دوچرخه‌سواری وکانسولیل–دی‌سی‌ام اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به اسپورت فلاندر–بالوزه اشاره کرد.
رودنباخ در زمان مرگش به خاطر آهنگ‌ها، اشعار و آثار آهنگی‌اش که نمادهای الهام‌بخش جنبش فلاندری باقی مانده‌اند، شناخته می‌شد. او الهام بخش رمان کرلز ون ولاندرن اثر هندریک کانشنس بود. فلاندریا فیلم در سال ۱۹۳۰ فیلمی با عنوان آلبرشت رودنباخ به کارگردانی کلمنس دی لندشیر درباره او ساخت. سازمان فرهنگی رودنباخ فوندز به نام او نامگذاری شد.
این شهر همچنین پر جمعیت‌ترین شهر در ناحیه فلاندر (قسمت هلندی زبان بلژیک) به‌شمار می‌آید. بر اساس آخرین سر شماری، جمعیت آنتورپ در سال ۲۰۱۸ برابر با ۵۲۳٬۲۴۸ نفر بود.