فلاش
معنی کلمه فلاش در فرهنگ معین

فلاش

معنی کلمه فلاش در فرهنگ معین

(فِ ) [ انگ . ] (اِ. ) وسیله ای که بر دوربین عکاسی نصب می شود و هنگامی که نور کافی برای عکس گرفتن موجود نباشد معمولاً به طور خودکار همراه دوربین عمل می کند، دِرَخش (فره ).

معنی کلمه فلاش در دانشنامه عمومی

فلاش یا دِرَخش ( به انگلیسی: Flash ) وسیله ای است جهت نورپردازی صحنه های تاریک و کم نور و نقاطی که از شرایط نوری نامطلوبی برخوردارند. فلاش یک منبع نور کوچک قابل حمل است که می تواند نوری قوی برای یک چندم ثانیه از خود بیرون دهد. فلاش توسط آرتور تی فیشر مخترع آلمانی اختراع شده است. فلاش ها معمولاً از طریق باتری یک بار مصرف یا قابل شارژ تغذیه می شوند ولی بعضی از آنها را می توان از طریق یک آداپتور به برق شهر نیز وصل نمود.
فلاش ها در حالت کلی، دو نوع کاربر دارند؛ یک کاربرد آن افزایش نور محیط در زمانی که نور اصلی برای عکاسی کافی نیست یا شرایط عکاسی را سخت می کند، است و کاربرد دیگر آن، اصلاح نور محیط در زمانی که نور اصلی کافی است، ولی ترکیب خوبی به وجود نمی آورد است.
سه نوع تکنولوژی مختلف، جهت طراحی و ساخت فلاش وجود دارد که شامل موارد زیر است:
ساده ترین نوع فلاش، معروف به فلاش دستی است که همهٔ کارها را عکاس انجام می دهد. با این نوع فلاش شما نمی توانید قدرت نوردهی فلاش را کم یا زیاد کنید و فلاش برای همهٔ عکس ها و سوژه ها در هر شرایطی، یک نور ثابت را پخش می کند.
فلاش خودکار یا اتوماتیک دارای سنسور یا گیرنده ای است که می تواند نور صحنه را اندازه گیری کند و در شزایط مختلف، نور مختلفی را پخش می کند.
TTL مخفف سه کلمهٔ Through The Lens به معنی «از میان لنز» است. این نوع فلاش، از طریق نورسنج دوربین، نوری که به درون دوربین می آید را اندازه می گیرد و از طریق میکروپروسسوری که درون خود دارد، بعد از زدن شاتر، مقدار نور لازم را به طرف سوژه می فرستد و صحنه را به اندازهٔ کافی روشن می کند.

معنی کلمه فلاش در ویکی واژه

وسیله‌ای که بر دوربین عکاسی نصب می‌شود و هنگامی که نور کافی برای عکس گرفتن موجود نباشد معمولاً به طور خودکار همراه دوربین عمل می‌کند، دِرَخش (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه فلاش

قرار گرفتن فلاش دوربین در مجاورت لنز دوربین، دلیل به وجود آمدن چشمان قرمز است.
والنتین ولفنشتاین (زاده:۱۹ آوریل ۱۸۴۵ –درگذشته: ۳ فوریه ۱۹۰۹) با نام کامل آگوست والنتین ولفنشتاین یک عکاس سوئدی-آمریکایی بود که هم در استکهلم و هم در لس آنجلس، کالیفرنیا کار می‌کرد. او یکی از اولین عکاسانی بود که از لامپ‌های فلاش برای عکاسی استفاده کرد.
آلفرد نیکولاس گاولیر در ۱۰ نوامبر ۱۸۲۹ در پاریس زاده شد. پدر وی جین-باپتستی گاولیر (متولد ۱۷۷۲) نام داشت و بازنشسته رهبر سواره نظام اسکادران، شوالیه سنت لوئیس و افسر لژیون دونور بود و مادرش انی انتوینیت گوگیت (متولد ۱۸۰۲) نام داشت. پدربزرگ وی، رینی گاولیر نجار بود. پدر او در بیشتر مبارزات جمهوری اول فرانسه و امپراطوری اول فرانسه شرکت کرده و در جنگ ینا، مدال افتخار به‌دست‌آورد. آلفرد گاولیر در مدرسه ملی نظامی پریتانی در لافلاش درس خواند، این مدرسه برای دوره آمادگی پسرانی است که برنامه دارند حرفه خود را در نظامی ادامه دهند.
به‌طور خلاصه: با سرعت شاتر سریع شروع کنید. هنگامی که کمی تمرین کرده‌اید، سعی کنید به تدریج کاهش سرعت شاتر، همراه با یک فلاش.
فلاشی پاک برگرفتت وز حال تو آگه است علاک
آنالپس (از یونان باستان ἀνάληψις) یا بازگشت به عقب، یکی از آرایه‌های ادبی در روایت داستان است. این آرایه بازگشت به عقب، از روند فعلی داستان به اتفاقی که به گذشته مربوط است را در بر می‌گیرد. آنالپس را می می‌توان معادل فلاش‌بک در سینما یا پویانمایی در نظر گرفت.
نخستین تصاویر ویدئویی از توزیع انرژی یک الکترون در فوریه ۲۰۰۸، توسط تیمی در دانشگاه لوند سوئد گرفته شد. دانشمندان از فلاش‌های بسیار کوتاه‌مدت نور که به پالس‌های اتوثانیه‌ای مشهورند استفاده کردند که اجازه مشاهده حرکت الکترون را برای نخستین بار ممکن ساخت.
با این حال، مدت زمان نور از سرعت نور معمولاً بسیار کوتاه است، و می‌تواند به راحتی موضوع خود را، حتی با سرعت شاتر کمتری مانند ۱/۱۰۰ ثانیه ترکیب شده‌است. دلیل این امر این است که فلاش برای اکثریت نور در عکس ایستاده‌است، بنابراین حتی اگر تصادفاً دوربین شما را لرزاند، در معرض نور قرار می‌گیرد. با یک لنز بزرگ با فاصله کانونی کوتاه، شما می‌توانید عکس‌های زیبا نگاه حتی در سرعت ۱/۴۰ ثانیه شاتر.
کنتیکت پس از یک بازسازی چندین میلیون دلاری بر رودخانهٔ کنتیکت در هارتفورد از روی نام بلاک به «آدریائن لندینگ» نام‌گذاری شد. آدریائن بلاک، یک مدرسه راهنمایی در فلاشینگ، کوئینز به نام خود دارد. همچنین وی جزیره‌ای در ساحل جنوبی رود آیلند به نام جزیرهٔ بلاک دارد.
وی تمامی عکس‌هایش را با نور موجود می‌گرفت و به ندرت از فلاش استفاده می‌کرد.