فقید

معنی کلمه فقید در لغت نامه دهخدا

فقید. [ ف َ] ( ع ص ) گم کرده شده. مات غیر فقید و لاحمید؛ یعنی بمرد و کسی پروای آن نکرد. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). در تداول امروز، برای مرده ای که بخواهند از او به احترام یاد کنند به کار برند. ( یادداشت مؤلف ).
- فقیدالمثل ؛ بی مثل وعدیم النظیر. ( غیاث ) ( آنندراج ).

معنی کلمه فقید در فرهنگ معین

(فَ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - گم شده ، از دست رفته . ۲ - کنایه از: مرده ، درگذشته .

معنی کلمه فقید در فرهنگ عمید

۱. [مجاز] درگذشته، مرده.
۲. مفقود، گم شده.

معنی کلمه فقید در فرهنگ فارسی

مفقود، گم کرده شده، گم شده، ازدست رفته
( صفت ) ۱ - گم شده از دست رفته ۲ - مرده درگذشته دانشمند فقید .

معنی کلمه فقید در ویکی واژه

گم شده، از دست رفته.
کنایه از: مرده، درگذشته.

جملاتی از کاربرد کلمه فقید

اگر شود که بیایند قارظان عنز وگر بود که شتابد سوی فقید سعید
فقید صاف ضمیزی که همچو آئینه بود دلش ز صیقل انوار شرع عین صفا
از همان روزهای اول حضور آریانا سعید در افغانستان اجراهای او در تلویزیون و بعدها در کنسرت‌ها مورد توجه و جنجال بسیاری قرار گرفت. در اولین اجرای آریانا سعید در تلویزیون طلوع، او آهنگی از خواننده افغانستانی فقید احمد ظاهر را اجرا کرد که در این اجرا لباسی سفید بر تن داشت که تنگ بودن آن باعث بحث و جنجال بسیاری در میان مردم افغانستان در شبکه‌های اجتماعی شد.
که پس از ملاحظه و استماع اشعار صفحه قبل سروده و باصفهان فرستاده‌اند آقای حشمت‌زاده یکی از شعرای نامی شیراز فرزند برومند استاد شعر و ادب مرحوم میرزا عبدالرحیم متخلص به حشمت شیرازیست که استاد فقید مرحوم ملک‌الشعرای بهار در توصیف او فرموده:
لکسالت پسر پیت دومنیچی، سناتور فقید ایالات متحده از نیومکزیکو، و و نوه پل لاکسالت سناتور و فرماندار سابق جمهوریخواه نوادا است. مادر لکسالت او را به تنهایی بزرگ کرد. تا سال ۲۰۱۳ والدین لکسالت اعلام نکرده بودند پدر او کیست. در آن سال دومنیچی اعلام کرد لکسالت پسر اوست و بر اثر یک رابطه خارج از ازدواج به دنیا آمده‌است.
از این‌رو او به‌سوی رود اوهایو تغییر مکان داد. عموی فقید وی توماس بولیت، پس از رهبری ملیشای ویرجینیا در نبرد دنمور به‌سوی غرب، به آبشارهای اوهایو بازگشت نموده و یک منطقه شهری را در ۱۷۷۳ میلادی نقشه‌برداری نموده بود. مجلس قانون‌گذاری ویرجینیا در ۱۸۰۰ میلادی این شهرک جدید را شامل واحدهای اداری نموده و نام آنرا لوییویل گذاشت. الکساندر قطع زمینی به مساحت ۱۰۰۰ آکر (۴ کیلومتر مربع) را در ۹ مایلی (۱۴ کیلومتری) جنوب لوییویل خریداری نموده و به ساخت یک مزرعه دیگر آغاز کرد. او نام این مزرعه جدید خود را به افتخار مزرعه‌ای خیالی در داستان تریسترام شندی، به‌نام مزرعه اوکسمور گذاشت.
راجر ایبرت منتقد فقید سینما، فیلم را به عنوان بهترین فیلم دهه اول قرن ۲۱ انتخاب کرد و در بارهٔ آن گفت: یک فیلم شاهکار. دو بار ببینید … موضوع فیلم بخش‌گویی، نیویورک چیزی نیست جز زندگی انسان و کارکرد آن.
ای فقید کمال و فضل ای شهید سنان غم از غمت دیده پر ز اشک بی رخت سینه پر ز داغ
باند به یک قصر شناور در اودایپور نفوذ می کند و صاحب آن، اکتاپوسی، یک تاجر ثروتمند، قاچاقچی و همکار خان را ملاقات می کند. او همچنین رهبری فرقه اختاپوس را بر عهده دارد که مگدا یکی از اعضای آن است. اختاپوسی ارتباط شخصی با باند دارد: پدرش سرگرد فقید دکستر اسمیت است که باند او را به جرم خیانت دستگیر کرد. اختاپوسی از باند تشکر می کند که به سرگرد اجازه داد تا خودکشی کند به جای محاکمه، و از باند دعوت می کند تا مهمان او باشد.
مجسمه نادر شاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع توسط مجسمه‌ساز فقید ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. مصالح مقبره غالباً از سنگ‌های خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است. بعضی از قطعات سنگ بسیار بزرگ انتخاب شده تا تداعی‌کننده مقبره دوم ساخته خود نادرشاه باشد. پوشش آرامگاه کاملاً به مانند چادر عشایری است، که نادر در آن زاده و هم کشته شده است. پوشش دیوارهای داخلی آرامگاه نیز از سنگ‌های مرمر اُخرایی رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادرشاه در داخل چادر را بهتر تداعی کند.
او فرزند وینود کانا هنرپیشه و سیاست‌مدار فقید هند است.
احمد الستی در سال ۱۹۸۲ شاگرد ژان روش، مستندساز فرانسوی بوده‌است و در ۲۲ آذر ماه سال ۱۳۹۵ لوح افتخاری عضویت بنیاد ژان روش در موزهٔ سینما، توسط مینا راد، به‌نمایندگی از بنیاد ژان روش، به ایشان اعطا شد. علاوه بر این او دانشجوی مورخ شهیر سینمای آمریکا چارلز هارپول و دراماتورگ صاحب‌نام آمریکایی رابرت کوریگان و هنرمند فقید کازویو ساکائی و افرادی چون پاول موناکو، امیلی دوبریگارد و پیتر لو نیز بوده‌است.
پس از مرگ پدر، هانری تصمیم پدرش مبنی بر محروم کردن برادرانش میشل (اوروکس) و تیبو (فقید لامارشه) را از حقوق جانشینی خود باطل کرد زیرا میشل بدون اجازه با یک فرد ازدواج کرد و تیبو با یک فرد عادی ازدواج کرد. او همچنین به پسران برادرش ژاک، دوک اورلئان، القاب اعطا کرد: چارلز-لوئیس دورلئان، دوک شارتر (متولد ۱۹۷۲)، و فولکز دورلئان، دوک اومال و کنت یو. (متولد 1974). [نیازمند منبع]