فقها

فقها

معنی کلمه فقها در لغت نامه دهخدا

فقها. [ ف ُ ق َ ] ( ع اِ ) فقهاء. ج ِ فقیه. ( یادداشت مؤلف ). دانشمندان علم شریعت. ( غیاث اللغات ) : قضاة بلخ و اشراف علما و فقها... همه آنجا حاضر بودند. ( تاریخ بیهقی ). بر اثر وی قضاة و فقها بیرون آمدند. ( تاریخ بیهقی ).
این رشوت خواران فقهااند شما را
ابلیس فقیه است گر اینها فقهااند.ناصرخسرو.از احداث فقهای حضرت و افراد علمای دولت به مزیت هنر و مزید خرد مستثنی است. ( کلیله و دمنه ). او را به حضرت سلطان فرستادند و در مجلس خاص با اعیان ائمه و قضاة و وجوه فقها و غزاةحاضر کردند. ( ترجمه تاریخ یمینی ).

معنی کلمه فقها در فرهنگ معین

(فُ قَ ) [ ع . فقهاء ] (ص . اِ. ) جِ فقیه ، دانشمندان .

معنی کلمه فقها در فرهنگ عمید

= فقیه

معنی کلمه فقها در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) جمع فقیه دانشمندان .

معنی کلمه فقها در دانشنامه عمومی

فقها (لیبی). فقها ( عربی: الفقهاء ) یک منطقهٔ مسکونی در لیبی است که در استان جفره واقع شده است.

معنی کلمه فقها در ویکی واژه

فقهاء
جِ فقیه ؛ دانشمندان.

جملاتی از کاربرد کلمه فقها

همه در بند ملک و اسبابند فقهاشان مخوان که اربابند
ذکر الامام العالم العارف جمال‌الدّین کمال الاسلام مفتی الشرق والغرب سیّدالعلماء والفقهاء مفتاح الشریعة سراج‌السنّه کنوز الاحادیث ابی‌عبداللّٰه محمّدبن ادریس شافعی رحمة‌اللّٰه علیه.
علم فقها ز شرع و سنت باشد حکم حکما بیان حجت باشد
نی زمینش را سپهر لاجورد نی کنارش از شفقها سرخ و زرد
گروه دیگر علماء اهل سنّت‌اند و فقهاء دین، که بفتوی خلق را با حق میخوانند، و بر صواب میدارند.
و یکی را گفتند، «همیشه در عبادت باشی قوت از کجا خوری؟» اشارت کرد به دندان و گفت، «آن که آسیا بیافرید باز می فرستد». و هرم بن حیان، اویس را گفت، «کجا فرمایی که مقام کنم؟» گفت، «به شام»، گفت، «آنجا معیشت چون باشد؟» اویس گفت، «اف لهذه القلوب، قد خالطها الشک فلا تنفقها الموعظه. شک بر این دلها غالب شده است. پند نپذیرد».
ازدواج مِسیار با انتقاداتی نیز روبه‌رو است. منتقدان این نوع ازدواج، آن را غیر اخلاقی و نوعی کلاهبرداری برای لذت‌‌جویی جنسی می‌‌دانند. این مسئله در سال‌‌های‌ اخیر مورد بحث فقها و حقوق‌ دانان اهل‌ سنت قرار گرفته‌ است. برخی فقه‌ها آن را حرام اعلام کرده‌اند و معتقدند شرط‌‌هایی چون عدم پرداخت نفقه و حق مبیت (تأمین محل اسکان زن) خلاف مقتضای ذات ازدواج است؛ درحالی‌که برخی دیگر معتقدند این ازدواج تمام شرایط یک ازدواج صحیح را دارد و منعی در آن نیست.
وی در نزد اهل سنت یکی از بزرگ‌ترین فقها به‌شمار می‌رود.
و قیل هذه الآیة و عد من اللَّه عزّ و جلّ بخراب الدّنیا و فناء اهلها، کقوله تعالی: «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ» و قال تعالی: «کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ». و قیل: «نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها» بموت العلماء و الفقهاء و فی ذلک ما
چون فقها را برائه نیست ز انفال فاتحه باید دمید بر همه احزاب
فقها را غرض از خواندن فقه حیلهٔ بیع و ربا و سلم است
منصور مغربی گوید بعد از آن روزی ابن عطا را دیدم که در صحرا بر زمینی نشسته بود که بر آنجا آثار گوسفند بود، بی سجّاده، گفتم: « ای شیخ این آثار گوسفند است » گفت: « فقها اندرین خلاف کرده‌اند.»