فضای مجازی

فضای مجازی

معنی کلمه فضای مجازی در دانشنامه عمومی

فضای مجازی یا فضای سایبر یا پهنه انگاری ( Cyberspace سایبراسپیس ) «یک مفهوم برای توصیف فناوری دیجیتال به هم پیوسته گسترده است. » این واژه در دههٔ ۱۹۸۰ وارد ادبیات علمی ـ تخیلی شد و شاغلان در زمینهٔ کامپیوتر و علاقه مندان، به سرعت آن را به کار بردند و در دههٔ ۱۹۹۰ رونق یافت و در بین عامه رواج یافت. در این دوره، استفاده از اینترنت، شبکه و مخابرات دیجیتال به سرعت در حال رشد بود و لفظ «فضای مجازی» می توانست بسیاری از ایده ها و پدیده های نوظهور را مستقیم و غیر مستقیم، نمایندگی کند. لفظ مادر فضای سایبر، سایبرنتیک است که از κυβερνήτης یونانی باستان به معنای فرماندار یا راننده مشتق شده، واژه ای که نوربرت وینر برای کار پیشگامانه اش در مخابرات الکترونیک و علم کنترل به کار برد.
با این که نباید فضای مجازی را با اینترنت اشتباه گرفت؛ از این لفظ غالباً در اشاره به اشیاء و شخصیت هایی که تا حد زیادی در خود شبکه مخابراتی وجود دارد استفاده می شود؛ تا جایی که برای مثال، ممکن است به طور استعاری گفته شود یک وبگاه، «در فضای مجازی وجود دارد». بر اساس این تعبیر، اتفاقاتی که در اینترنت رخ می دهد در «فضای مجازی» شکل می گیرد نه جاهایی که شرکت کنندگان یا سرورها به طور فیزیکی واقع شده اند. میشل فوکو فیلسوف از لفظ هتروتوپیا در توصیف چنان فضاهایی که به طور همزمان فیزیکی و ذهنی هستند استفاده کرد.
فضای مجازی یک مفهوم فردی و همچنین بین المللی است که یک فناوری دیجیتال گسترده و به هم پیوسته را توصیف می کند. این اصطلاح از داستان های علمی و هنری وارد فرهنگ عامه شد، اما اکنون توسط استراتژیست های فناوری، متخصصان امنیتی، رهبران دولت، ارتش و صنعت و کارآفرینان برای توصیف حوزهٔ محیط جهانی فناوری استفاده می شود. برخی دیگر فضای مجازی را فقط یک محیط مفهومی می دانند که در آن ارتباط از طریق شبکه های رایانه ای اتفاق می افتد. این واژه در دههٔ ۱۹۹۰ رواج پیدا کرد که استفاده از اینترنت، شبکه و ارتباطات دیجیتال همه به طرز چشمگیری در حال رشد بود و اصطلاح فضای مجازی توانست بیانگر ایده ها و پدیده های جدیدی باشد که در حال ظهور بودند.
اصطلاح والدین فضای مجازی سایبرنتیک است که از یونان باستان κυβερνήτης ( kybernētēs، به معنی «steersman»، «فرماندار»، «ilot» یا «rudder derived» ) گرفته شده است و توسط نوربرت وینر برای کارهای پیشگام در ارتباطات الکترونیکی معرفی شد. واژهٔ فضای مجازی برای نخستین بار در سال ۱۹۶۸ در اثر هنری به همین نام توسط هنرمند دانمارکی سوزان اوسینگ ظاهر شد.

معنی کلمه فضای مجازی در ویکی واژه

محیط مصنوعی، جلسه یا نشست غیرحقیقی، دنیای اینترنت، ارتباط میان انسان‌ها بدون حضور فیزیکی. شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و‌ بسیاری دیگر مسبب برقراری ارتباط در فضای مجازی هستند.

جملاتی از کاربرد کلمه فضای مجازی

انتشار برخی از این تصاویر، در کنار بازتاب گسترده، با مخالفت‌هایی نیز در فضای مجازی از سوی کنشگران و فعالان حقوق زنان مواجه شده که آن‌ها را جنسیت‌زده و مغایر با شعار «زن، زندگی، آزادی» می‌دانند.
در مه سال ۲۰۱۱، صفحه‌ای در فیس‌بوک به نام کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان راه‌اندازی شد. محتوی این صفحه چنان بود که بنیان‌گذاران آن خود نوشته بودند: «اگر شما شیعهٔ متعصب هستید ممکن است مطالب این صفحه شما را آزار دهد.» و با کنایه دربارهٔ روش خود گفته‌اند: «ما فقط طنز می‌نویسیم و حضرتش یعنی امام نقی را به خاطر علاقه بیش از حدی که به ایشان داریم قهرمان تمام طنزهایمان محسوب می‌کنیم.» این صفحه مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.
در هفته نهم اعتراضات همزمان با سومین سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ فراخوان‌های بسیاری در فضای مجازی برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب سراسری در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان هم‌رسانی شد. سه‌شنبه ۲۴ آبان تجمع‌های اعتراضی در نقاط مختلف تهران از جمله بازار تهران، چهارراه ولی‌عصر، میدان صنعت، خیابان امیرکبیر، خیابان شریعتی و نازی‌آباد شکل گرفت.
کوبلنتز به نقش رسانه‌های اجتماعی در متقاعد کردن البرادعی مبنی بر آمادگی جوانان مصری برای تغییر اشاره کرد: «در واقع در این ۱۴ ماه گذشته بود، به خودش یاد داد که از فیس‌بوک استفاده کند. توییتر و یوتیوب و در فضای مجازی شروع به انجام کارهایی کردند که رژیم مبارک آن را ممنوع کرده بود، آزادی تجمع توسط گروه‌های بزرگ».
قطعه فیلم(کلیپ) همسر اردشیر مطهری در فضای مجازی و سایت ها از حین ورود به مراسم یک مدرسه و تشریفات عجیب استقبال از او حاشیه‌ساز شد.
موضوع: اشاره به هشتگ‌ها و شایعات در فضای مجازی
برخی از کاربران فضای مجازی و فعالان رسانه‌ای هم گفتند شعار «آذربایجان، عرب، فارس، اتحاد، اتحاد» بوده‌است.
این گروه از اینترنت به عنوان ابزاری برای تبلیغ و پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کرد. حساب‌های کاربری زیادی در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و فیسبوک ادعا می‌کردند «نماینده داعش در عراق و سوریه» هستند و به منتشر کردن اخبار، تصاویر و فیلم‌های مرتبط با این گروه می‌پردازند که بعضاً به زبان‌هایی از جمله فرانسوی و انگلیسی بودند. البته این حساب‌ها به صورت رسمی از طرف داعش تأیید نشد. تعداد قابل توجهی از این پیام‌ها، از کشورهایی همچون کویت، عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس منتشر شد. دولت عراق برای جلوگیری از تأثیر این تبلیغات در فضای مجازی، دسترسی به این شبکه‌های اجتماعی را محدود کرد.
افراد و حکومت‌های بسیاری با قلدری رایانه‌ای مقابله می‌کنند. ژاپن برای قلدری رایانه‌ای یک سال حبس در زندان تعیین کرد. پس از خودکشی هانا کیمورا به علت قلدری رایانه‌ای، دولت ژاپن در این زمینه حساس‌تر شده است. کیمورا قبل از مرگ، پست‌هایی مبنی بر آزار و اذیت سایبری در شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده بود. توهین در فضای مجازی نیز جریمه بیشتری نسبت به گذشته در دولت ژاپن دارد.
در آبان ۱۳۹۸ شایعهٔ درگذشت او در فضای مجازی پخش شد که خود او در یک گفتگوی تلفنی آن را تکذیب کرد. ا