فریور

معنی کلمه فریور در لغت نامه دهخدا

فریور. [ ف َ ری وَ ] ( ص ) راست و درست باشد چنانکه گویند فلان فریوردین و فریورکیش است ، یعنی راست کیش و درست مذهب است. ( برهان ). ظاهراً از برساخته ها فرقه آذرکیوان است. رجوع به فربودی و فرهودی شود. || ( اِ ) نام گیاهی هم هست. ( برهان ). نام گیاهی است خوشبو. ( جهانگیری ).

معنی کلمه فریور در فرهنگ فارسی

راست و درست باشد

معنی کلمه فریور در فرهنگ اسم ها

اسم: فریور (پسر) (فارسی) (تلفظ: farivar) (فارسی: فريور) (انگلیسی: farivar)
معنی: درستکار، صحیح العمل، ( دساتیر ) راست، درست، [از برخاسته های فرقه آذرکیوان ـ برهان چ، معین]

جملاتی از کاربرد کلمه فریور

اسماعیل فریور (۳۱ تیر ۱۳۰۶ – ۷ مهر ۱۳۹۰) سیاستمدار پان ایرانیست ایرانی بود که از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۹ در دوره بیست و دوم مجلس شورای ملی از حوزه انتخابیه ارومیه در پارلمان حضور داشت.
یکی از ویژگی‌های زندگی علوی نزدیکی و محشور بودن او با صادق هدایت است. این داستان که از زبان خودش چنین آغاز می‌شود: «در دوران مدرسهٔ ابتدایی که آقای غلامعلی فریور که یکی از رجال پاک و وارستهٔ دوران ما است همکلاسی بودم. چون هر دوی ما کوتاه قد بودیم روی نیمکت جلوی کلاس پهلوی هم می‌نشستیم. این همکلاس بودن به دوستی انجامید…»
بعد از مدتی زیرک‌زاده، فریور، شفق، عبدالله معظمی، نظام الدین موحد، کریم سنجابی، رضوی و چند تن دیگر حزب ایران را با انتخابات مجلس چهاردهم در اردیبهشت ۱۳۲۳ پایه‌گذاری کردند که حزبی بر مبنای استقلال‌گرایی و توسعه عدالت اجتماعی از مهم‌ترین ستون‌های جبهه ملی ایران بود و زیرک زاده به عنوان دبیرکل حزب انتخاب شد. اولین روزنامه حزب، «شفق» با مدیریت شمس‌الدین جزایری بود و سپس دومین روزنامه با نام «جبهه» و با مدیریت زیرک‌زاده منتشر گردید.