فریش

معنی کلمه فریش در لغت نامه دهخدا

فریش. [ ف َ ] ( اِ ) تاخت و تاراج. ( برهان ).
- فریش آوردن ؛ حمله آوردن. تاختن. تاراج کردن :
گر از بهر گنج آرم اینجا فریش
بمغرب زر مغربی هست بیش.نظامی. || گوشت بریان کرده. ( برهان ). گوشت بریان. ( یادداشت بخط مؤلف ). فریز. فریژ. فریس. قدید.
- فریش کردن ؛ بریان کردن :
ز فربهی به کمالی که گر فریش کنم
رود دونایژه روغن از آن دو لخت فریش.سوزنی.نمک زدی همه ارباب فضل را که کسی
نکرد بره فضل ترا فریش دروش.سوزنی. || پوز یعنی پیرامون دهان اسب و آدمی و غیر آن از جانب بیرون. فرنج. || ( صوت ) آفرین و بارک اﷲ. ( برهان ). مؤلف انجمن آرا نویسد: به معنی آفرین «فری » است نه فریش. صاحب فرهنگ و برهان به خطا افتاده اند و این بیت را سند کرده اند که منوچهری در مدح ممدوح گفته است :
فریش آن منظر میمون و آن فرخنده تر مخبر
که منظرها از او خارند و در عارند مخبرها.
و مختاری غزنوی گفته :
فریش آن یال و آن بازو که پیش پیل خم گردد
اگر برگستوان سازند پیلی را ز خفتانش.
و این هر دو شین جزو کلمه «فری » نیست و راجع به ممدوح است یعنی آفرین بر آن منظر و آن بازوی ممدوح. ( انجمن آرا ). هرچند احتمال میرود که قول هدایت مبنی بر ترکیب کلمه از: فری + ش ( ضمیر ) درست باشد؛ معهذا به نظر میرسد که در نظر گویندگان مذکور کلمه فریش بسیط بوده والاّ آوردن ضمیر متصل با اسم اشاره آن بعید به نظر می آید. ( فرهنگ فارسی معین ).
فریش. [ ف َ ] ( ص ) پریش. پریشان. پراکنده. ( فرهنگ فارسی معین ).
فریش. [ ف ِ ] ( ع اِ ) ممال فراش. گستردنی. فرش. ( فرهنگ فارسی معین ) :
از نمودار خانه تا به فریش
کرده همرنگ روی گنبد خویش.نظامی. || رختخواب. بستر. ( فرهنگ فارسی معین ) :
ز خوبانی که درخورد فریشند
ز عالم در کدامین بقعه بیشند؟نظامی.رجوع به فراش شود.
فریش. [ ف َ ] ( ع ص ) اسب ماده هفت روزه بچه داده و کذا کل ذات حافر بعد نتاجها بسبعة ایام. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || اسب ماده نوزاده. ج ، فرائش. ( منتهی الارب ). اسب ماده ای که به تازگی وضع حمل کرده باشد. || دختر وطی کرده. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه فریش در فرهنگ معین

(فَ ) (شب جم . ) آفرین ! احسنت !
( ~ . ) (ص . ) ۱ - پریشان ، پراکنده . ۲ - (اِ. ) تاخت و تاز.
(فِ ) [ ع . فراش ] (اِ. ) ممال فِراش . ۱ - گستردنی ، فرش . ۲ - رختخواب ، بستر.

معنی کلمه فریش در فرهنگ عمید

هنگام تحسین و تشویق به کار می رود، زهی، خوشا، آفرین، فری: فریش آن روی دیبارنگ چینی / که رشک آرد بر او گلبرگ تر بر (دقیقی: ۱۰۰ ).
۱. پریشان، پراکنده.
۲. (اسم ) تاخت وتاز.
۳. (اسم ) تاراج.
هر نوع گستردنی، مانندِ فرش، بستر، و رختخواب: که خوبانی که درخورد فریش اند / ز عالم در کدامین بقعه بیش اند؟ (نظامی۲: ۲۴۳ ).

معنی کلمه فریش در فرهنگ فارسی

( صفت ) پریشان پریش پراکنده .
اسب ماده هفت روزه بچه داده اسب ماده که به تازگی وضع حمل کرده باشد .

معنی کلمه فریش در ویکی واژه

فراش
ممال فِراش.
گستردنی، فرش.
رختخواب، بس
آفرین! احسنت!
پریشان، پراکنده.
تاخت و تاز.

جملاتی از کاربرد کلمه فریش

إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ آن گه که خداوند تو گفت فریشتگان را، إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ طِینٍ (۷۱) من مرد می‌خواهم آفرید از گل.
فریش سیم و مر آن سیم را ز مشک حجاب فریش لاله و آن لاله را ز قیر رقم
تهیه‌کنندگی و آهنگسازی این آلبوم در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، در استودیوهای متعددی و توسط آهنگسازان مختلفی انجام شده که ریک روبین، اسکایلر گری، خود امینم و به صورت انحصاری دکتر دره جزو آن‌ها هستند. بیانسه، فریشر، اد شیرن، آلیشا کیز، پینک، ایکس آمباسادورز، اسکایلر گری و کلانی به عنوان خوانندگان مهمان در احیا حضور دارند.
«الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ» ایشان که فریشتگان می‌میراند ایشان را، «ظالِمِی أَنْفُسِهِمْ» و ایشان ستمکاران بر تن خویش، «فَأَلْقَوُا السَّلَمَ» خویشتن دهند در دست فریشتگان و خویشتن بیفکنند ایشان را، «ما کُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ» و گویند ما هرگز هیچ بد نکردیم، «بَلی‌ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۲۸)» جواب دهند ایشان را که بلی کردید، اللَّه داناست بآنچ می‌کردید.
اقتصادسنجی با مطالعهٔ نظام‌مند پدیده‌های اقتصادی با استفاده از داده‌های مشاهده‌شده سر و کار دارد. به عبارتی، اقتصادسنجی علم تحلیل‌های آماری از مدل‌های اقتصادی است. همان‌طور که راینار فریش در اولین شماره مجله ایکانامتریکا توضیح می‌دهد یکی شدن آمار، تئوری اقتصادی و ریاضیات است که اقتصادسنجی را می‌سازد.
وَ الْمَلائِکَةُ بَعْدَ ذلِکَ ظَهِیرٌ (۴) و فریشتگان پس از آن همه یاران اواند.
وی که مجموعه اشعار زیادی سرده آثار شعر و نثر شاعران و نویسندگی آلمانی همچون یوهانس بشر، برتولت برشت، هایمیتو فن دودرر، گونتر آیش، ماکس فریش، هرمان هسه، هوگو فون هوفمانستال، گوتهولد افرایم لسینگ، هاینریش مان و فریدریش شیلر را به استونیایی ترجمه کرده‌است.
هیکل من دان علم فریشتگان را ورچه به یمگان ز شر دیو نهانم
أُولئِکَ جَزاؤُهُمْ ایشان آنند که پاداش ایشان آنست، أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ که لعنت خدای و راندن او بر ایشان است، وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ (۸۷) و لعنت فریشتگان و مردمان همه.
در این کتاب به شرکت (۲۰ تا ۳۰) ایرانی در کربلا و کشته‌شدن آنها در کربلا اشاره شده‌است و منصوری یا فریشلر در این کتاب معتقد است که به دلیل نفرت اعراب از ایرانی‌ها این موضوع در تاریخ درج نشده‌است.
اولین آهنگ از آلبوم «لمس ناپذیر» نام داشت که در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۷، طبق چیزی که امینم در وبسایت خود نوشته بود، به عنوان تکاهنگ تبلیغاتی منتشر شد. این آهنگ نمونه برداری شده[و ۸] از آهنگ «گوش چشمان من»[و ۹] اثر گروه دو نفره چیچ و چانگ[و ۱۰] بود که صدای این دو نفر نیز در آهنگ شنیده می‌شد. در ۸ ژانویه ۲۰۱۸، ریمیکس آهنگ «کلورازپتیک» به همراه توچینز و فریشر به عنوان تکاهنگ تبلیغاتی منتشر شد.