فریبکار
معنی کلمه فریبکار در لغت نامه دهخدا

فریبکار

معنی کلمه فریبکار در لغت نامه دهخدا

فریبکار. [ ف ِ / ف َ ] ( ص مرکب )مکار. غدار. فریب ساز. ( از ناظم الاطباء ). فریبنده.

معنی کلمه فریبکار در فرهنگ معین

(فَ ) (ص فا. ) مکار، غدار.

معنی کلمه فریبکار در فرهنگ عمید

مکار، حلیه گر.

معنی کلمه فریبکار در فرهنگ فارسی

مکار، حیله گرفریبکاری:حیله گری
( صفت ) مکار غدار .

معنی کلمه فریبکار در دانشنامه عمومی

در انگلیسی امروزی، فریبکار ( به انگلیسی: sycophant ) به معنای «چاپلوس فریبکار» است و برای اشاره به شخصی استفاده می شود که در حال چاپلوسی است ( یعنی چاپلوسی غیرصادقانه برای کسب مزیت ) . ریشه این واژه در سیستم حقوقی آتن باستان ( کلاسیک ) است. اکثر پرونده های حقوقی آن زمان توسط اصحاب دعوای خصوصی مطرح می شد زیرا هیچ نیروی پلیسی وجود نداشت و فقط تعداد محدودی از دادستان عمومی رسمی منصوب شده بودند. تا قرن پنجم پیش از میلاد، این عمل باعث سوء استفاده از سوی «دیگران» شده بود: طرفین دعوی که پیگردهای ناموجه را به راه انداخته بودند. این کلمه در یونانی جدید، فرانسوی، ( جایی که می تواند به معنای «خبردهنده» نیز باشد ) و ایتالیایی، همان معنی ( «خبرچین» ) را حفظ می کند. در انگلیسی مدرن، معنای این کلمه به کاربرد کنونی آن تغییر یافته است.
فریبکار (فیلم). فریبکار ( به هندی: Be - Imaan ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۲ و به کارگردانی سوهانلال کانوار است. در این فیلم بازیگرانی همچون مانوج کومار، راکهی گولزار، پران، پریم چوپرا، پریم نات، ناظیما ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه فریبکار در ویکی واژه

مکار، غدار.

جملاتی از کاربرد کلمه فریبکار

کورمورن در جوانی با دختری بسیار زیبا و ثروتمند به نام شارلوت آشنا می‌شود. شارلوت شیفته‌ی کورمورن اما در عین‌حال بسیار فریبکار و خائن است. سرانجام کورومون در یک چالش دیوانه‌وار پس از ده سال از شارلوت جدا می‌شود.
یاران، برخیزید و پیام مرا بدنیا رسانید که هر دم برنگی درآید. و از من گوییدش، فریبکارا، از ما دور شو. مگر نه این است که ما بکارها و گفتارهایت آشنائیم؟ بهر چشمان ما خود را آرایش مکن، چرا که هر گاه تو حجاب از رخ می کشی ما قناعت پیشه می کنیم.
«فرهاد» جوان فریب خورده‌ای است که مأموریت دارد شخصی را ترور کند. او پس از ورود به ایران و تماس با تشکیلات، با «شمس» پرستار شخص مورد نظر آشنا می‌شود و به مرور درمی‌یابد که هدف، یکی از دانشمندان اتمی ایران است. «فرهاد» که به ماهیت تشکیلات و فریبکاری آنها پی برده‌است از انجام مأموریت سرباز می‌زند. حال تشکیلات در پی آن است که خود او را نیز از بین ببرد. اما در نهایت این نیروهای امنیتی و انتظامی هستند که موفق می‌شوند تشکیلات را به کلی متلاشی کنند.
مایکلیدیس کار نگارش فیلمنامه شیطانی که می شناسی با بازی لینا اولین، رزاموند پایک و جنیفر لاورنس را به عهده داشته و در گروه نویسندگان فیلم فریبکاری ادامه دارد با بازی اوما تورمن، تیم راث، پارکر پوزی و سوفیا ورگارا بوده است. او در قبرس متولد شد و پدری یونانی و مادری انگلیسی دارد. مایکیلدیس در دانشگاه کمبریج در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرده است.
او در فیلم‌های قلب فریبکار، دوستان صمیمی و در جنگ نیز بازی کرده‌است.
در سری جنگ های کلون، نشان داده می‌شود که آسوکا به علت فریبکاری دوست صمیمیش از محفل جدای خارج می‌شود.
در اواخر دهه ۱۹۷۰، وارن‌ها ادعا کردند که خانواده ای در حومه شهر لندن در شمال لندن در اثر فعالیت‌های چند قطبی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. در حالی که تعدادی از ناظران مستقل این حادثه را به عنوان فریبکاری که توسط کودکان «دارای کمبود توجه» انجام می‌شد، رد کردند.
به نوشته مادلونگ نه تنها شرایط حکمیت علیه علی بود، بلکه نفس پذیرش حکمیت یک شکست سیاسی برایش محسوب می‌شد. از یک سو حکمیت باور پیروان علی به حقانیت موضعشان را سست کرد و باعث شکاف در سپاه علی شد و از سوی دیگر به شامیان اطمینان داد که ادعاهای فریبکارانه معاویه اساسی استوار در قرآن دارد. این امر پیروزی اخلاقی برای معاویه محسوب می‌شد. بدین ترتیب در شرایطی که هم علی و هم معاویه می‌دانستند که حکمیت در پایان شکست خواهد خورد، معاویه که در حال شکست در جنگ بود فرصتی یافت تا موضعش در شام را مستحکم کند و علیه علی تبلیغات نماید.