فریبنده

معنی کلمه فریبنده در لغت نامه دهخدا

فریبنده. [ ف ِ / ف َ ب َ دَ / دِ ] ( نف ) فریبکار. فریبا. فریب دهنده :
تو با این فریبنده مرد دلیر
ز دریا گذشتی بکردار شیر.فردوسی.تژاو فریبنده گفت ای دلیر
درفش مرا کس نیارد بزیر.فردوسی.چنین است کار روزگار و دنیای فریبنده که حالها بر یکسان نگذارد. ( تاریخ بیهقی ). تعجب بماندم از حال این دنیا که فریبنده است. ( تاریخ بیهقی ). در این دنیای فریبنده مردم خوار چندانی بمانم که کارنامه این خاندان بزرگ برانم. ( تاریخ بیهقی ).
فریبنده گیتی شکارت نگیرد
جز آنگه که گویی گرفتم شکارش.ناصرخسرو.بدین دهر فریبنده چرا غره شدی خیره
ندانستنی که بسیار است او را مکر و دستانها.ناصرخسرو.دیو است جهان ، صعب فریبنده مر او را
هشیار خردمند بخسته ست همانا.ناصرخسرو.حرص فریبنده را بر عقل رهنمای استیلا ندهد. ( کلیله و دمنه ).
گرچه فروزنده و زیبنده است
خاک بر او کن که فریبنده است.نظامی.سروش درفشان چو تابنده هور
ز وسواس دیو فریبنده دور.نظامی.ز هرچ آن نیابی شکیبنده باش
به امید خود را فریبنده باش.نظامی. || دلربا. دلفریب :
شه شهریاران تهی کرده جای
فریبنده را گفت نزد من آی.دقیقی.چو سودابه او را فریبنده گشت
تو گویی که زهر گزاینده است.فردوسی.

معنی کلمه فریبنده در فرهنگ معین

(فِ یا فَ بَ دِ ) (اِفا. ) فریب دهنده .

معنی کلمه فریبنده در فرهنگ عمید

فریب دهنده.

معنی کلمه فریبنده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - فریب دهنده ۲ - دلفریب : تاکسوتی زیبنده از دست باف قریحه خویش دروپوشم و حیلتی فریبنده از صنعت صیاغت خاطر خود برو بندم .

معنی کلمه فریبنده در ویکی واژه

seducente
seduttore
فریب دهنده.

جملاتی از کاربرد کلمه فریبنده

بدل‌سازی (شبیه‌سازی) تغییر قیافه هدف حقیقی و اصلی و استفاده از تجهیزات و تأسیسات کاذب و فریبنده در فاصله مجاز و منطقی از هدف حقیقی می‌باشد که در صورت اجرای بهینه سبب مصون و محفوظ ماندن هدف‌های حقیقی و اصلی می‌شود.
آب شش ضلعی، که همچنین به عنوان آب ساختار یافته شناخته می‌شود، اصطلاحی است که در کلاهبرداری بازاریابی به کار می‌رود که ادعای توانایی ایجاد یک تنظیم خاص از آب را دارد که برای بدن مفیدتر است. اصطلاح «آب شش ضلعی» به خوشه ای از مولکول‌های آب که شکل شش ضلعی را تشکیل می‌دهند اشاره دارد که ظاهراً جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد، آلودگی‌های متابولیک را از بین می‌برد و پیام‌رسانی سلولی را از جمله موارد دیگر تقویت می‌کند. کلاهبرداری شبیه به دی هیدروژن مونوکسید فریبنده، از دانش محدود مصرف‌کننده در شیمی، فیزیک و فیزیولوژی استفاده می‌کند.
متاب از بتی کان فریبنده است که بت را فریبندگی عار نیست
جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۳ شاهد اکران آیلین بود؛ فیلم هیجان‌انگیزی بر اساس رمان به همین نام اثر آتوسا مشفق که هتوی و توماسین مک‌کنزی در آن ایفای نقش کرده‌اند. هتوی برای بازی در نقش روان‌شناس جانی فریبنده‌ای انتخاب شد و این پروژه را «کارول با سگ‌های انباری ملاقات می‌کند» توصیف کرد. منتقدی در ایندی‌وایر فیلم را نوعی «جنون مشترک عجیب و غریب» نامید و عقیده داشت «هتوی در نقشی که احساس می‌شود [...] متناسب او بود، بهتر از این نمی‌شود». در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین همان سال، کمدی عاشقانهٔ او نزد من آمد که هتوی نقش مکملی در آن داشت، به نمایش درآمد.
ز مردم آن بود، ای پور، از این دو پای روان که فعل دهر فریبنده را ز بر دارد
فریبنده دنیاست، سنگ محک چو خواهی نماند پس پرده، شک
بس که شوخ است و فریبنده و رعنا نرگس گوییا چشم تو دارد نظری با نرگس
فریبنده و ریمن و چاپلوس دلیر و جوانست و داماد طوس
روش کار الگوریتم ژنتیک به‌طور فریبنده‌ای ساده، قابل درک و به‌طور قابل ملاحظه‌ای روشی است که ما معتقدیم حیوانات آنگونه تکامل یافته‌اند. هر فرمولی که از طرح داده شده بالا تبعیت کند فردی از جمعیت فرمول‌های ممکن تلقی می‌شود.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به مادر پادشاهان، سنگ، ما همه مسیح هستیم، گا، گا، درود بر قهرمانان، بومی، دختر و پلیس، وقایع‌نگاری رخدادهایی عاشقانه، شکنجه، یادداشت‌های تاریخی من، با گذشتِ روزها، از پسِ سال‌ها…، آرامش خانه بر شما باد، گنج‌های پنهان، یک امر زنانه، ایمان سست، جذابیت فریبنده، زندگی برای زندگی: ماکسیمیلیان کلبه، همبستگی، همبستگی...، مکمل، یکشنبه غم‌انگیز، وینچی و سرزمین موعود اشاره نمود.
بعد از مرگ علی، کوفیان بدون مناقشه با پسر ارشدش، حسن، بیعت کردند. سپس جنگ میان حسن و معاویه درگرفت و در خلال آن معاویه تدریجاً فرماندهان سپاه حسن را با وعده‌های فریبنده و پول‌های گزاف منصرف کرد و مردم عراق را فریفت، تا جایی که سپاه بر حسن شورید. نهایتاً حسن مجبور به پذیرش صلح و واگذاری خلافت به معاویه شد. بدین ترتیب حکومت موسوم به خلافت راشدین به پایان رسید و معاویه خلافت امویان را تأسیس کرد.
خروش جرس از سر درد نیست ازیرا فریبنده مرد نیست
به دانش نیارد فریبنده دیو نَه بدخواه از ترس گیهان خدیو
قدر بَهاینده جان چشم فریبندهٔ دل طرفهٔ طاوس خرامی عجب آهو نگهی
زبانی فریبنده دارد نخست ولیکن دلش باز جویی درست
ز هرچ آن نیابی شکیبنده باش به امید خود را فریبنده باش