طنزپرداز

معنی کلمه طنزپرداز در فرهنگستان زبان و ادب

{satirist} [هنرهای نمایشی] شخصی که به صورت حرفه ای به نوشتن و خلق آثار طنز می پردازد متـ . طنزنویس

معنی کلمه طنزپرداز در ویکی واژه

شخصی که به‌صورت حرفه‌ای به نوشتن و خلق آثار طنز می‌پردازد

جملاتی از کاربرد کلمه طنزپرداز

اسپخو در عصر خود به عنوان یک طنزپرداز شناخته می‌شد. فعالیت‌های طنز او شامل مواردی همچون فلسفه عصر روشنگری، عدم تحصیل رأیت کیتو، شیوه به‌کارگیری اقتصاد در جامعه، وجود فساد در مقامات و نقش فرهنگ در جامعه بودند؛ زیرا این مسائل اسپخو را خیلی رنج می‌دادند و سرانجام به دلیل فعالیت در این زمینه‌ها قبل از مرگش اندکی هم زندانی شد.
قره باغی در ۱ بهمن ۱۳۲۲ در کوچهٔ قره‌باغی‌های محلّه خیابان تبریز به دنیا آمد. او فرزند «قلی خان سالار»، مشهور به «ساری قلی خان»، از طنزپردازان بنام آذربایجان بود. او پس از گذراندن دورهٔ اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران، به تبریز مراجعت کرد و از سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی گردید و در خرداد ماه سال ۱۳۴۳ فارغ‌التحصیل و به عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. اواخر سال ۱۳۴۸ به تهران منتقل و در گروه اپرای تهران مشغول گردید، ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران پس از عزیمت و بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقش‌های بسیاری را در اجراهای مختلف عهده‌دار شد.
آشوت پالانچیان (ارمنی: Աշոտ Փալանջյան؛ زادهٔ ۱۶ سپتامبر ۱۸۹۵ - درگذشته ۲۲ ژوئن ۱۹۷۹)طنزپرداز و مترجم اهل ارمنستان بود.
آرکادی یوسیفویچ خایت (روسی: Аркадий Иосифович Хайт؛ ۱۹۳۸ – ۲۰۰۰) یک نویسنده، ترانه‌سرا، فیلم‌نامه‌نویس، طنزپرداز و کمدین اهل روسیه بود.
سید علی‌اصغر میرخدیوی مداح (۱۳۰۲–۱۳۷۲) بازیگر تئاتر، نویسنده، شاعر، کارگردان، و طنزپرداز ایرانی بود. او برای حفظ لهجه مشهدی کوشید. به او لقب «بابای لهجهٔ مشهدی» دادند.
طَنز، هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسند، نشان می‌دهد و این خود مایه خنده می‌شود. هنر طنزپردازی، کشف و بیان هنرمندانه و زیبایی‌شناختی عدم تناسب در این «متناسبات» است.
طنزپردازان دیوید میچل و لی مک کاپیتان‌های دو تیم حاضر در بازی هستند. لی مک در برنامه آلن کار: مرد وراج مورخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ گفت که آلن کار در نسخه پایلوت کاپیتان یکی از تیم‌ها بوده است اما پیشنهاد حضور در قسمت‌های بعدی را رد کرده است. در هر قسمت دو سلبریتی به هر تیم ملحق می‌شود. تیم‌ها به‌صورت زیر با هم رقابت می‌کنند: هر بازیکن یک مطلب غیرمعمولی را مطرح می‌کند که ممکن است حقیقت یا دروغ باشد. تیم مقابل باید آن مطلب را بررسی کند و حقیقت یا دروغ بودن آن را تشخیص دهد.
در ۱۲ مه ۲۰۱۲ به مناسبت دویستمین سالگرد تولد ادوارد لیر، تصویرگر و طنزپرداز انگلیسی، لوگوی گوگل دودل در انگلستان تغییر کرد.
ویژگی‌های شعر او را طنزپردازی، ستم‌ستیزی و مرثیه‌پردازی دانسته‌اند.
ابوالفضل زرویی نصرآباد (زادهٔ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۴۸ در تهران – درگذشتهٔ ۱۰ آذر ۱۳۹۷ در احمدآباد مستوفی) شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز ایرانی بود. او برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش طنز بود.