فروشنده

معنی کلمه فروشنده در لغت نامه دهخدا

فروشنده. [ ف ُ ش َ دَ / دِ ] ( نف ) بایع. کسی که چیزی را فروخته یا میفروشد. ( ناظم الاطباء ). بایع. مقابل خریدار. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
نبینید کایدر فروشنده ام ؟
ز بهر خور خویش کوشنده ام ؟فردوسی.فروشنده ام هم خریدار جوی
فزاید مرا نزد کس آبروی.فردوسی.فروشنده ام هم خریدار نیز
فروشم ، بخرم ز هر گونه چیز.فردوسی.فروشنده گوهر آمد پدید
متاع ازفروشنده باید خرید.نظامی.رجوع به فروش شود.

معنی کلمه فروشنده در فرهنگ معین

(فُ شَ دِ ) (ص فا. ) کسی که چیزی را بفروشد.

معنی کلمه فروشنده در فرهنگ عمید

کسی که چیزی را می فروشد.

معنی کلمه فروشنده در فرهنگ فارسی

آنکه چیزی رابفروشد فروختار بایع .

معنی کلمه فروشنده در ویکی واژه

commesso
کسی که چیزی را بفروشد.

جملاتی از کاربرد کلمه فروشنده

گفت‌خود این‌باغ ز من بنده است لیک زر از آن فروشنده است
تبلیغات ریشه در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده با انجام امری سعی دارد که خریدار بالقوه را از تولید محصول موردنظر آگاه کند.
ما حسن روی خوب ترا طالب آمدیم ما طالبان حسن و فروشنده آفتاب
آمدستیم خریدار می و رود و سرود نه فروشندهٔ تسبیح و نماز آمده‌ایم
برای مثال، تپه‌نوردی می‌تواند در حل مسئله فروشنده دوره‌گرد مورد استفاده قرار گیرد. یافتن راه حل اولیه‌ای که تمام شهرها را ملاقات کرده اما در مقابل راه حل بهینه مسئله بسیار ضعیف باشد کار آسانی‌ست. الگوریتم با راه حلی مشابه، شروع به کار کرده و بر روی آن بهبودهای کوچکی همچون تعویض ترتیب ملاقات دو شهر ایجاد می‌کند. سرانجام، یک مسیر بسیار کوتاه‌تر از راه حل اولیه به دست خواهد آمد.
خریدار گوهر در این شهر نیست فروشنده را از بها بهر نیست
چون متاعی که عیب او داند هم فروشنده هم خریدارش
کرد بدین طرز عدالت‌، ادا حق خریدار و فروشنده را
میلدرد پیشنهاد ازدواج فیلیپ را رد می‌کند و می‌گوید که قرار است با مردی که وضع مالی خوبی دارد (امیل میلرِ فروشنده) ازدواج کند.
فروشندهٔ گوهر آمد پدید متاع از فروشنده باید خرید
زان که خوی بهیمه در کار است خود فروشنده‌ خود خریدار است
در این مثال، مشتری سفارش یک داروی معمولی را به صورت آنلاین ثبت می‌کند. بعد از گذشت ۱۲ ساعت مشتری با کمپانی فروشنده تماس می‌گیرد تا وضعیت سفارش خود را پیگیری کند؛ بنابراین، این فرایند از محیط اینترنت آغاز شده و الان عبور کرده و به کانال صدا و تماس تلفنی رسیده‌است. تلفن گویا از سفارش آنلاین آگاه است و از این طریق یک اطلاعیه بروزرسانی از وضعیت سفارش در اختیار مشتری قرار داده می‌شود. اما ممکن است مشتری حتی پس از شنیدن این پیام همچنان مایل باشد تماس تلفنی با شخص مورد نظر در کمپانی داشته باشد. به علت ارزش پایین این تماس و این که سفارش وی برای یک داروی معمولی و غیر حیاتی است، تماس وی لغو شده و سپس در مناسب‌ترین زمان ممکن از طرف کمپانی با وی تماس گرفته می‌شود.
طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، همه شرکت‌های بورسی موظف به انتشار صورت‌های مالی و قراردادهای خود در سامانه کدال هستند اما در سامانه کدال همواره تنها کلیات درج می‌شود؛ به مفهوم اینکه در صورت‌های مالی خودروسازان تنها قیمت تمام‌شده خودروی مربوطه و قیمت فروش آن درج می‌شود؛ بنابراین فهرست قطعات خریداری‌شده توسط خودروساز و شرکت‌های تابعهٔ آن، مشخصات و قیمت هر قطعه و نام اشخاص یا شرکت‌های فروشنده قطعات تولیدی یا وارداتی موردنظر به خودروساز در سامانه درج نمی‌گردد.
با این همه اما، میوه های هرات سخت ارزان و فراوان است فروشنده آنها را از صبح تا به عصر روی حصیر ریخته است و گاه که شب چیزی از آن باقی ماند، به آخور چهارپایانش می ریزد.
دره حرفهٔ بازیگری خود را اولین بار در سال ۱۹۹۶ با بازی در فیلم منفجرش کن و در نقش فروشندهٔ اسلحه شروع کرد، همچنین دری در سال‌های بعد فیلمی‌های دیگری هم بازی کرده‌است که از جملهٔ آن‌ها فیلم واش است که به همراه اسنوپ داگ در آن فیلم ایفای نقش می‌کند.
تا بر سر بازار جهان جلوه گر آمد خود بود فروشنده و خود بود خریدار