فروردین ماه

معنی کلمه فروردین ماه در ویکی واژه

فرودین ماه
(گاهشماری): منسوب به فروردین، اولین ماه از هر سال شمسی که خورشید در حرکت ظاهری خود در برج حَمَل (برّه) قرار می‌گیرد.
نام روز نوزدهم از هر ماه شمسی.

جملاتی از کاربرد کلمه فروردین ماه

اسماعیل نوّاب صفا در ساعت ۱۱ صبح روز جمعه ۱۹ فروردین ماه سال ۱۳۸۴ درگذشت و پیکرش در قطعه هنرمندان واقع در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
در نیمه دوم فروردین ماه هنگامی که ریشه‌ها به اندازه کافی رشد کردند، آب فراوان به آنها داده شود. در این هنگام چنانچه بخواهند بر روی گیاه آب بپاشند بایستی دقت نمایند تا فقط برگ‌ها خیس شوند.
رژیم بارندگی در مناطق جنوب شرقی و شمال شرقی استان اغلب به صورت باران و در نواحی مرکزی، جنوب غربی و غرب و شمال غرب استان برف می‌باشد و در محدوده آبان ماه تا فروردین ماه قرار دارد و از بادهای غربی و شمال غربی منطقه تغذیه می‌شود که اغلب موسمی و خشک است.
وی در ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ در جلسه درس خارج فقه خود، ضمن انتقاد از عدم تعطیلی روز شهادت موسی بن جعفر، نظام جمهوری اسلامی را حکومتی گمراه خواند. به گفتهٔ محسن کدیور، وحید خراسانی اعتقادی به ولایت فقیه ندارد. وحید خراسانی، ولایت فقیه را از باب «قدر متقن در امور حسبیه» قبول دارد، … بدین معنی که از دیدگاه وی پذیرفته‌است که چنانچه مردم متقاضی تشکیل حکومت اسلامی شده باشند و فقیه جامع شرایطی را به منظور رهبری انتخاب نمودند، بر وی لازم می‌باشد که رهبری را قبول نمایند و مخالفت کردن با این چنین فقیهی جایز نیست.
هوش در پا شب آدینه چو روز شنبه جام بر دست مه روزه چو فروردین ماه
بازنشستگان تأمین اجتماعی روز یکشنبه، ۲۹ فروردین ماه در ادامه اعتراض‌های صنفی خود در مقابل دفاتر این سازمان در شهرهای مختلف تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند.
نامگذاری شود اما با توجه به عدم ساخت ورزشگاه جدید در این شهر هواداران ملوان بندر انزلی لقبی خود ساخته را برای ورزشگاه تختی بندر انزلی ساخته و رسانه‌ای کردند و طی تلاش فراوان مسئولان باشگاه ملوان و شورای شهر بندر انزلی این ورزشگاه در تاریخ بیست و سوم فروردین ماه هزار و چهارصد و یک به ورزشگاه سیروس قایقران تغییر نام پیدا کرد.
همی تا فروردین ماه نشاطست چنان چون مهرگان دزدست و عیار
الا ای فروردین ماه خجسته حکیم بخرد و استاد قابل
- نکوداشت در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در فروردین ماه ۱۳۹۸ در قزوین
ابن فقیه همدانی تاریخ این جشن را دهم فروردین ماه ضبط کرده‌است.
رضا کرم‌رضایی بازیگر قدیمی سینما و تئاتر ایران صبح امروز شنبه ۱۴ فروردین ماه بر اثر ایست قلبی در بیمارستان مهر تهران از دنیا رفت. این بازیگر که از ۲۵ روز پیش به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری شده بود، حدود ساعت ۱۰ صبح در سن ۷۳ سالگی درگذشت.خبر آن لاین
بزرگداشت:در تقویم ایران سی ام فروردین ماه روز بزرگداشت حکیم جرجانی و روز علوم آزمایشگاهی نام گذاری شده است.