فرهنگ سازمانی
معنی کلمه فرهنگ سازمانی در دانشنامه عمومی
تعریف فرهنگ سازمانی می تواند توسط چهار جنبه تجسم شود، یعنی قوانین رفتاری جمعی، هنجارها و آیین ها برای سازمان های داخلی و خارجی؛ الگوهای تعامل کارکنان و گروه ها با یکدیگر، با مشتریان و با ذینفعان؛ فرضیه های پذیرفته شده و مشترک ارزش ها، ایدئولوژی ها و باورها در یک سازمان و تعلیم اعضای جدید و تقویت آن. فرهنگ سازمانی شامل ارزش ها، باورها و مفروضاتی است که در میان اعضاء به اشتراک گذاشته می شود، راهنمای رفتار کارکنان است و معانی به اشتراک گذاشته شده را تسهیل می کند.
قبل از آنکه بتوانید تغییری را ایجاد کنید باید کاملا از فرهنگ سازمانی خود آگاه باشید، در فرهنگ سازمانی شما تعیین کننده ها چه هستند؟ رفتار محترمانه با کارمندان جزو فرهنگ سازمانی شماست؟ آیا سرعت کارها مهم است یا روش کارها؟ آیا خلاقیت مهم است یا نظر افراد قدیمی و با تجربه و …احتمالا ترکیبی از اینچنین اصول اساسی و تعیین کننده ای میتواند فرهنگ سازمانی شما باشد.
اگر نمی توانید به تعریف روشن و دقیقی از فرهنگ سازمانی خود برسید از مدیران بالادست خود بخواهید درک خود را از آن بگویند. سپس این تعریف را با کارکنان خود در میان بگذارید و نظر آنها را هم جویا شوید.
در زمینه فرهنگ سازمانی اساتید خبره ای در کشور صاحب نظر می باشند مانند اقای دکتر صفرزاده ، دکتر قربانی که این افراد با این شرکت به عنوان اساتید دارای تجربه در این حوزه فعالیت می نمایند.
معنی کلمه فرهنگ سازمانی در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه فرهنگ سازمانی
اخلاق مجموعهٔ اصول و ارزشهایی است که فرد با استفاده از آن اعمال و تصمیمهایش را مدیریت میکند. یک سازمان زمانی شکل میگیرد که افراد با علایق و زمینههای متفاوت در چارچوبی مشترک متحد میشوند تا با همکاری بتوانند به اهدافی معین برسند. یک منشور اخلاقی درون سازمانی مجموعهای از اصول است که سازمان را در تصمیمها، برنامهها، و سیاستهایش هدایت میکند. فرهنگ سازمانی اخلاقی از رهبران و کارکنانی تشکیل میشود که به این منشور اخلاقی پایبند باشند.
جدای از اشتراکگذاری دانش چهره به چهرهٔ سنتی، رسانههای اجتماعی ابزار خوبی هستند زیرا راحت، کارآمد و پرکاربرد هستند. سازمانها تشخیص دادهاند که دانش دارایی نامشهود ارزشمندی برای ایجاد و حفظ مزیتهای رقابتی است. با این حال، فناوری تنها یکی از عوامل متعددی است که بر اشتراکگذاری دانش در سازمانها تأثیر میگذارد، عواملی مانند فرهنگ سازمانی، اعتماد و مشوقها. اشتراکگذاری دانش یک چالش بزرگ در حوزه مدیریت دانش است زیرا برخی از کارکنان تمایل دارند در برابر به اشتراکگذاری دانش خود با بقیه سازمان مقاومت کنند.
طبق طبقهبندی کامرون و کویین (۱۹۹۹) دربارهٔ فرهنگ سازمانی ۴ نوع گونهبندی شناسایی شدهاست که با با ماتریس ۲×۲ نشان دادهاند، که شامل فرهنگ سلسلهمراتبی، فرهنگ بازاری، فرهنگ قبیلهای (طایفهای) و فرهنگ ادهوکراسی (موقتی) است.
استفان آر بارلی (متولد 16 فوریه 1953) نظریه پرداز سازمان آمریکایی و استاد کرسی کریستین ای فلیپه مدیریت فناوری در کالج مهندسی دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا است . پیش از این وی استاد کرسی ریچارد دبلیو ویلند در دانشکده مهندسی دانشگاه استنفورد و دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد بود . تحقیقات بارلی بر نقش فناوری در تغییر سازمانی و فرهنگ سازمانی / شغلی متمرکز است.
اخلاق سازمانی به اخلاق یک سازمان و اینکه چگونه آن سازمان به محرکهای داخلی و خارجی پاسخ میدهد گفته میشود. اخلاق سازمانی از فرهنگ سازمانی مستقل و به آن متکی است. اخلاق سازمانی ارزشهای آن سازمان را برای کارکنانش یا دیگران مستقل از قوانین و مقررات بیان میکند.