فرهادی

معنی کلمه فرهادی در لغت نامه دهخدا

فرهادی. [ ف َ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان قلعه عسکر بخش مشیز شهرستان سیرجان ، واقع در 35هزارگزی جنوب خاوری مشیز و سر راه مالرو قلعه عسکر به مشیز. دارای 42 تن سکنه است و ساکنین آن از طایفه گودری هستند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

جملاتی از کاربرد کلمه فرهادی

فرهادی در اردیبهشت ۱۴۰۲ گفت که به‌طور غیررسمی از ممنوع شدن از کار خود در ایران باخبر شده است. او در بهمن ۱۴۰۲ اعلام کرد که به‌دلیل محدودیت‌های حاکم بر ایران دیگر قصد فیلم‌سازی در این کشور را ندارد و نمی‌خواهد در فیلم‌های خود موهای زنان را به‌طور سیستماتیک بپوشاند.
روز فرهادی من چند بود پرده نشین؟ تیغ کوهی به کف آرم کمری بر بندم
در سال ۲۰۰۶ فیلم نیوه‌مانگ ساخته بهمن قبادی به‌عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی ششمین دوره این جشنواره شرکت کرد. همچنین در سال ۲۰۲۱ فیلم های دشت خاموش ساخته احمد بهرامی در بخش اصلی، فیلم جاده خاکی ساخته پناه پناهی در بخش دیسکاوری و فیلم قهرمان ساخته‌ی اصغر فرهادی در بخش نمایش های ویژه این جشنواره به نمایش آمدند.
ای بنده ی درگاه تو هر آزادی هر ذرّه ی سنگی ز غمت فرهادی
برای دومین بار از ایران در سال ۲۰۱۷ فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی توانست در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را دریافت کند.
فیلم دایره مینا در سال ۱۹۷۷ میلادی نخستین فیلم ایرانی بود که به اسکار ارسال گردید. از آن زمان تاکنون هر ساله فیلم‌های ایرانی به این آکادمی معرفی شده‌اند که تاکنون سه فیلم بچه‌های آسمان اثر مجید مجیدی، جدایی نادر از سیمین و فروشنده اثر اصغر فرهادی به عنوان پنج نامزد نهایی پذیرفته شده‌اند. اگرچه در سال ۱۹۹۹ مجیدی امکان دریافت این جایزه را از دست داد اما سرانجام جدایی نادر از سیمین توانست در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار این جایزه را از آن خود کند
اشک خسرو را نهان در کوی خود راهی بده جوی شیرین را روان از خون فرهادی بکن
صد کوه قاف را کند از جا چو پرکاه آنجا که زور بازوی فرهادی من است
محمد فرهادی وزیر علوم دولت حسن روحانی که فوق تخصص جراحی گوش، حلق و بینی است اعتقاد دارد که آمار ناشنوایی در کشور در حال بالا رفتن است و در کشورمان از هر هزار تولد سالم حدود ۲٫۶ مورد ناشنوا داریم.
آمد و رفت نفس سامان شوق جان‌کنی‌ست زندگی تا تیشه بر دوش است فرهادیم ما
فرهادی در واکنش به مرگ مهسا امینی نوشت: «ما خودمان را به خواب زده‌ایم در برابر این ظلم بی پایان. ما شریک این جنایتیم.» او پس از آغاز خیزش ۱۴۰۱ ایران خشونت نیروهای حکومتی با معترضان را محکوم کرد.
ارتفاع پست فیلمی ایرانی به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلنامه نویسی مشترک اصغر فرهادی محصول ۱۳۸۰ است. این فیلم برای نخستین بار در ۲ مرداد ۱۳۸۱ به نمایش درآمد.
حدیث نعمت پرویز و حسن شیرین رفت ولی چوکوه بجا ماند عشق فرهادی
از ناله رخنه در جگر سنگ می‌کنم کو بیستون؟ که نوبت فرهادی منست
اگر در جانش از عشقِ حقیقی جنبشی بودی به سنگ ِ بی ستونی کی شدی مشغول فرهادی
فیلم تحسین‌شدهٔ دربارهٔ الی (۱۳۸۷) باعث شد فرهادی در عرصهٔ بین‌المللی شناخته شود و برای آن خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردان را کسب کرد. این تحسین با ساخت جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)، فروشنده (۱۳۹۴) و قهرمان (۱۴۰۰) تداوم یافت. او برای جدایی نادر از سیمین و فروشنده توانست به نخستین ایرانی تبدیل شود که جایزهٔ اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان را دریافت می‌کند. جدایی نادر از سیمین نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نیز شد و فروشنده جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن را کسب کرد. قهرمان نیز جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ را دریافت کرد.
عیسی فرهادی، فرماندار تهران، در روز چهارشنبه ۳ دی ماه ۱۳۹۹ دربارهٔ موضوع خیابان شجریان گفت شورای شهر هیچ مصوبه ای برای ما ارسال نکرده و تا مصوبه ای ارسال نشود نامگذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست. او همچنین کندن تابلوی نصب شده را هم خلاف قانون دانست. این ادعای او درحالی مطرح شده است که در روز ۲۵ آبان ۹۹ خبرگزاری ایسنا، خبری را در رابطه با اجرای مصوبه شورای شهر در مورد نامگذاری خیابان شجریان و اجرای آن منتشر کرد.
ز شور شکر شیرین لبی چوفرهادیم ز عشق طلعت لیلی رخی چومجنونیم
از وفا نبود که شیرین بعد مرگ کوهکن دل نهد بر عشقبازی‌های فرهادی دگر
در جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی دربارهٔ الی به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران در نیمه دوم دهه ۸۰ انتخاب شد.