فرموده

معنی کلمه فرموده در لغت نامه دهخدا

فرموده. [ ف َ دَ / دِ ] ( ن مف ، اِ ) در کتیبه پهلوی حاجی آباد فرمات به معنی امرشده و توصیه کرده آمده است. ( حاشیه برهان چ معین ). فرمان و فرمایش و حکم. ( یادداشت به خط مؤلف ). آنچه به انجام آن دستور داده شده است : فریضة؛ فرموده خدای عزوجل. ( منتهی الارب ).
ترکیب ها:
- فرموده آمدن . فرموده شدن. رجوع به هر یک از این مدخل ها شود.

معنی کلمه فرموده در فرهنگ عمید

۱. گفته شده.
۲. حکم، دستور، امر.

معنی کلمه فرموده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - امر شده حکم شده فرمان داده شده ۲ - گفته شده . یا به فرموده . بدستور بفرمان حسب الامر .

جملاتی از کاربرد کلمه فرموده

... در این وقت که پروردگار عالم این دولت خداداد را به نواب همایون ما ارزانی فرموده‌است، منظور نظر اقدس چنان است که به فضل قادر لم‌یزل اسرای مسلمان که در عهد نادرشاه گرفتار گردیده نجات از ارض قدس دهیم و در عرض راه تون و قاین و غیره ولایات که به تصرف امنای دولت قاهره درآمده، هرچه اسیر مسلمان بود نجات یافته و حال قلعه مشهد را محاصره داریم. انشاالله همین که قلعه فتح شد به کلی کل ایران به تصرف آمد.
فرموده اند رنج شتاب دیدی و زحمت آفتاب، از آن روز که درنگ اندیش کوی توام و در سایه جعد مشکین موی تو، نه از شتابم کلال است نه از آفتاب ملال، فرد:
گوی در میدان حسن افگنده‌ای نیکوان را چاکری فرموده‌ای
در باب چهاردهم از واحد ششم کتاب بیان عربی، بزرگ‌ترین روز سال یوم‌الله الاعظم نام برده شده‌است. شرح آن در همان باب کتاب بیان فارسی چنین است: «خداوند عالم در میان ایام یومی را منسوب به خود فرموده و آن را یوم‌الله خوانده‌است».
– با اختیارات خودرأیانه و فوق‌العاده‌ای که به «ولایت مطلقه فقیه» داده شده‌است چنین حکومت در عمل، چه فرق با استبداد مطلقه یا دیکتاتوری بر ملت دارد که دربارهٔ آن فرموده بودند «اگر یک فقیهی یک مورد دیکتاتوری بکند از ولایت می‌افتد پیش اسلام» (۳۰ شهریور ۱۳۵۸)
بنده از ادامه حضور در نماز جمعه و اقامه نماز معذورم. ائمه جمعه اگر نتوانند به مسئولیت عمل کند، نزد خداوند مسئول خواهد بود. خداوند فرموده‌است که اگر مردم مشکلی داشتند، به نماز پناه برده و مشکل خود را برطرف کنند. مردم صدها مشکل دارند که باید این را امام جمعه بیان کند و اگر بیان کرد و مشکل مردم رفع شد، نشانه این است که خوب بیان کرده، اما اگر مشکل مردم رفع نشد، امام جمعه نتوانسته‌است مطلب را خوب بیان کند.
چه فرموده بهتر بدو گفت مرد تو از زندگانی همی مزد درد
جام می ما را عطا فرموده اند دیگران گرچه تمنا کرده اند
آب و رنگ ما ز آب افزوده‌اند خلقت ما را چنین فرموده‌اند
کمترین حدود 300 جلد کتاب خطی و مقداری مرقعات در اختیار دارد . خیلی خیلی میل داشتم که در صورت تمایل امر فرموده اقدام به نشر آن‌ها گردد . توضیحا به نظر خود من چند تا کتاب غیر مطبوع از سری ادبیات و علوم تا به هیئت و نجوم و علوم متداوله در عصر مولف کتاب در اختیار است که اگر وسیله برای معرفی آن‌ها پیدا شود بسیار بسیار بجا و به موقع خواهد بود . در صورت تمایل مرقعاتی هم در اختیار است به صورت فرستاده شود . هر چه هست خود شما باید تعیین فرمایید .
تو بسی زاندیشه برتر بوده‌ای هر چه فرمان است، خود فرموده‌ای
.. به حکم آن، مرا معایش بسیار فرموده بودند و شروع در مدارس و مارستانات کرده، مرا تکلیف اعمال نمودند...