فرق کردن

معنی کلمه فرق کردن در لغت نامه دهخدا

فرق کردن. [ ف َ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) تفاوت داشتن چیزی با چیز دیگر. فرق داشتن. رجوع به فرق داشتن شود. || تفاوت قائل شدن میان دو چیز یا دو کس. کسی یا چیزی را بر دیگری ترجیح نهادن و ممتاز نمودن. تمیز دادن. تشخیص دادن. ( یادداشت به خط مؤلف ) :
نه حق را بازپس هشتم ز باطل
بکردم فرق از معروف ، منکر.ناصرخسرو.فرق کن فرق کن خداوندا
گوهر از سنگ و دیبه از کرباس.مسعودسعد.چشم بگشا و فرق کن آخر
عنبر از خاک وشکر از شیراز.سنایی.چون از سره بدل نتوانست فرق کرد
انگاشت زآن ِ اوست به یک وزن و یک عیار.سوزنی.از خلال ملکان فرق بکن
تا عصا کآن ز شبان غنم است.خاقانی.گر نبودی واقف از حق جان باد
فرق چون کردی میان قوم عاد.مولوی.نور هر دو چشم نتوان فرق کرد
چونکه در نورش نظر انداخت مرد.مولوی.فرق نتوان کردنور هر یکی
چون به نورش روی آری بی شکی.مولوی.مه پاره به بام اگر برآید
که فرق کند که ماه یا اوست.سعدی.به تشنیعو دشنام و آشوب و زجر
سفید از سیه فرق کردم چو فجر.سعدی.میان خواب و بیداری توانی فرق کرد آنگه
که چون سعدی به تنهایی شبی رنجور بنشینی.سعدی.

معنی کلمه فرق کردن در فرهنگ معین

( ~ . کَ دَ ) [ ع - فا. ] (مص م . ) امتیاز دادن ، مشخص کردن .

معنی کلمه فرق کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) اختلاف نهادن تشخیص دادن امتیاز دادن .

معنی کلمه فرق کردن در ویکی واژه

امتیاز دادن، مشخص کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه فرق کردن

از دیده دوست فرق کردن نه نکوست یا دوست به جای دیده یا دید خود اوست
به دعوت خانواده سید محمد بهشتی و سایت‌های طرفدار میرحسین موسوی و به مناسبت سالگرد انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، حدود سه‌هزار نفر از هواداران وی در مسجد قبا تجمع کردند. دولت این مراسم را غیرقانونی اعلام کرده و نیروهای نظامی و انتظامی و لباس شخصی با حضور بسیار گسترده و استفاده از گاز اشک‌آور و باتون مردم را متفرق کردند. موسوی امکان حضور در این تجمع را نیافت اما با استفاده از موبایل از حاضران تشکر کرد. مهدی کروبی و مصطفی ملکیان از حاضران در این مراسم بودند. علیرضا بهشتی فرزند آیت‌الله بهشتی که در زمره حامیان و مشاوران موسوی است در این مراسم سخنرانی کرد.
فرق کردن جز به توفیق خدا نیست ممکن اهدنا یا ربن ا
و این نیروها حضور چشمگیری در خیابان «راهنمایی» در شهر مشهد داشته و با مردمی که قصد تجمع داشتند برخورد کردند؛ و مردم را با ضرب و شتم متفرق کردند و اجازه برگزاری تجمع را به آنان ندادند. خیابان «پرستار» در نزدیکی همین خیابان نیز شاهد درگیری بین نیروهای امنیتی و مردم معترض بود. نیروهای امنیتی برای تهدید «اسلحه‌های» خود را به مردم نشان می‌دهند. نیروهای امنیتی بسیاری در بیمارستان «قائم» در نزدیکی این خیابان‌ها حضور داشتند و از بیمارستان به عنوان پایگاه خود استفاده کردند.
از دیده و دوست فرق کردن نه نکوست یا اوست درون دیده یا دیده خود اوست
کس نیارستی قیامش فرق کردن از رکوع چون در آن کاشانه محنت شدی طاعت گذار
این گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای دولتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که علیه دولت شعار می‌دادند، به پرتاب گاز اشک‌آور و احتمالاً تیراندازی هوایی در میدان انقلاب دست زده‌اند.
از دیده و دوست فرق کردن نه نکوست یا اوست بجای دیده یا دیده خود اوست‌
فصل نباید که مرید اعتقاد دارد که پیران معصوم باشند بلکه واجب بود که ایشانرا باز احوال ایشان گذارد و بدیشان ظنّ نیکو برد و حدّ خویش نگاهدارد با خدای در آنچ او را فرموده است از کارها و علم در فرق کردن میان آنچه پسندیده است و آنچه نکوهیده است.
این پیاده‌روی و سخنرانی ترامپ مورد انتقاد فراوران قرار گرفت؛ زیرا نیروهای پلیس در واشینگتن دی.سی. برای متفرق کردن معترضانی که در برابر کاخ سفید تجمع کرده بودند از گلوله پلاستیکی، گاز فلفل و بمب دودزا استفاده کردند که به دونالد ترامپ، امکان آن را داد تا به کلیسای نزدیک کاخ سفید برود و عکس او در حالی که انجیلی به دست داشت در برابر درهای بسته این کلیسا منتشر شود.
چشم داند فرق کردن رنگ را چشم داند لعل را و سنگ را
کمپین فعالان بلوچ نوشت که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضانی در مقابل ساختمان فرمانداری، «با گلوله‌های ساچمه‌ای و مشقی» به سمت معترضان تیراندازی کردند. همچنین این کمپین از زخمی‌شدن شماری از معترضان به دلیل شلیک گلوله و پرتاب گاز اشک‌آور خبر داد، اما نوشت از شمار آن‌ها هنوز اطلاعی در دست ندارد.
گرم گردیدن به آتش غیر آتش گشتن است گر توانی فرق کردن بر تمیز تست بوس
جمعی که بود از ما خلق اندوهشان اندوه حق در حزنشان ننگ فرق کردند اظهار طرب
در ادامه بحران جهش نرخ ارز در ایران، یکشنبه ۲۲ خرداد بهای دلار به رکورد تاریخی ۳۳ هزار تومان رسید، سه‌راه امین‌حضور تهران صحنه تجمع اعتراضی کسبه و بازاریان و حضور چشم‌گیر نیروی انتظامی برای متفرق کردن آنها شد. معترضان شعار «مشکل ما حل نشه، تهران قیامت می‌شه»، «ببندید، ببندید» و «ما همه با هم هستیم» سر دادند. سه‌راه امین حضور تهران یکی از مهم‌ترین مراکز فروش لوازم خانگی است و بالا رفتن قیمت ارز موجب گرانی محصولات و کاهش فروش و در نتیجه کسادی کسب و کار بازاریان شد.
اغنیا را فرق کردن از فقیران مشکل است بس که صائب عام گردیده است درد احتیاج
در روسیه، روزنامهٔ روسی اینترنتی «گازیتا.رو» از درگیری میان مأمورین پلیس و مردم در تظاهرات ۱۶ آذر، خبر داد. در عین حال پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه تلویزیونی روسی «وستی.رو» از تلاش پلیس برای متفرق کردن دانشجویان خبر داد.
گزارش‌هایی از تجمع در میدان ولیعصر و درگیری نیروهای دولتی با مردم در این محل مخابره شد. خبرگزاری رویترز از درگیری در میدان ولی‌عصر تهران بین نیروهای ضدشورش و مردم خبر داد و گفت این نیروها برای متفرق کردن مردم به گاز اشک‌آور متوسل شده‌بودند.
خبرگزاری العربیه نیز به نوبه خود، اخبار مربوط به حوادث ۱۶ آذر در ایران را پوشش داد. این خبرگزاری با درج اخبار استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم در میدان انقلاب، بستن مناطق منتهی به دانشگاه تهران بدست نیروهای امنیتی، انعکاس شعارهای دانشجویان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، انعکاس تجمعهای اعتراضی دانشجو در دانشگاه‌های اصفهان، مشهد، اهواز، اراک، تبریز و… اقدام به پوشش اخبار و حوادث این روز کرد.
روز شنبه پلیس لبنان برای متفرق کردن مردم و جوانان معترض که در اطراف ساختمان‌های دولتی قصد عبور از موانع را داشتند از گاز اشک‌آور و آبپاش فشار قوی استفاده کرد، در همان حال نیروهای ویژه ضدشورش وارد صحنه شدند.