فرفوری

معنی کلمه فرفوری در فرهنگ معین

(فُ ) (اِ. ) (ص نسب . ) ۱ - چینی (ظروف ). ۲ - ظروف چینی ژاپن (خصوصاً ).

معنی کلمه فرفوری در ویکی واژه

(ص نسب.)
چینی (ظروف)
ظروف چینی ژاپن (خصوصاً)

جملاتی از کاربرد کلمه فرفوری

فِلوطین یا اِفلوطین یا پلوتینوس به گونه‌ای آخرین فیلسوف متأثر از تمدن یونان است. او متولد ۲۰۴ یا ۲۰۵ میلادی است. در مورد زادگاهش، در زندگی نامهٔ او به قلم «فرفوریوس صوری» مطلبی وجود ندارد اما امروزه بیشتر او را از اهالی مصر می‌دانند که در مکتب اسکندریه با فلسفه آشنا شد.
به رومیش خوانند فرفوریوس سواری سرافراز با بوق و کوس
مکن شکوه از دردمندان قم که دهقان او هست فرفوریوس
چو آمد گه عزم فرفوریوس بنه بر شتر بست و بنواخت کوس
گر به حکمت ور به عرفان می‌شدی تدبیر مرگ کی شدی فرفوریوس آونگ در زنجیر مرگ
قسمت خیر: فرفوریوس از ارسطاطالیس نقل کرده است که او خیرات را بر این وجه قسمت کرده است که: خیرات بعضی شریف بود و بعضی ممدوح و بعضی خیر بقوت و بعضی نافع در طریق خیر. اما شریف، بعضی آنست که شرف او ذاتی است و دیگر چیزها را شرف ازو عارض شود، و آن دو چیز است: عقل و حکمت. واما ممدوح، انواع فضایل و اقسام افعال جمیله است. و اما خیر بقوت استعداد این خیراتست. و اما نافع در خیر، چیزهائیست که لذاته مطلوب نبود لکن به سبب چیزی دیگر مطلوب بود چون ثروت و مکنت.
به‌طور کلی دو نظر دربارهٔ تاریخچه این قاعده وجود دارد. برخی معتقدند که این قاعده نزد افلاطون و ارسطو مطرح شده‌است. اما برخی معتقدند که این قاعده نزد یونانیان مطرح نبوده‌است. اما برخی دیگر همچون ابراهیمی دینانی بر این باورند این قاعده از دوران باستان مطرح بوده‌است و فرفوریوس آن را به صورت مبسوط مطرح کرده‌است.
پس آنگه که خاک زمین داد بوس چنین پاسخ آورد فرفوریوس
ملاصدرا بیان کرده‌است که این مسئله اتحاد عقل و عاقل و معقول اولین بار توسط فرفوریوس حکیم مشایی مطرح شده‌است. فرفوریوس این مسئله را در مورد چگونگی علم خداوند به موجودات بکار برده است. این مسئله در عین اهمیت، معرکهٔ آراء و نظرهای گوناگون بوده‌است. این مسئله هر چند برای اولین بار در مورد علم خداوند مطرح شده‌است ولی پس از آن برای علوم مجردات همچون عقول و نفوس نیز مطرح شد.
فلاطون و والیس و فرفوریوس که روح القدس کردشان دست‌بوس
برید این حکایت به فرفوریوس مگر باز خرد مرا زین فسوس
اتحاد عقل و معقولست و داند صدق این هر که دارد در تعقّل مذهب فرفوریوس