فرشته
معنی کلمه فرشته در لغت نامه دهخدا

فرشته

معنی کلمه فرشته در لغت نامه دهخدا

فرشته. [ ف ِ رِ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) فریشته. در زبان سنسکریت پرشیته و مرکب از پر و اش به معنی سفیر، در فارسی باستان فرائیشته ، در اوستا فرائشته ، ارمنی عاریتی و دخیل هرشتک از فرشتک ، در فارسی جدید، لهجه شمال ایران فیریشته و لهجه جنوب غربی فیریسته ، به سین مهمله. ( از حاشیه برهان چ معین ). معروف است و به عربی مَلَک خوانند. ( برهان ). فرسته. فریشته. سروش. ( از یادداشت به خط مؤلف ). مخلوقی روحانی که به تازی مَلَک گویند. ( ناظم الاطباء ) :
فرشته چو آید یکی جان ستان
بگویم بدو جانم آسان ستان.فردوسی.فرشته به خوی و چو عنبر به بوی
به دل مهربان و به جان مهرجوی.فردوسی.ایمان نیاوردم به فرشته های خدا. ( تاریخ بیهقی ).
فرشته شد و هرچه دید و شنید
نمود و بگفت آنچه بر وی رسید.اسدی.سوی حکیمان فرشته است روانم
ورچه که در چشم مردم است عیانم.ناصرخسرو.بر عالم علویش گمان بر چو فرشته
هرچند که اینجا بود این جسم عیانیش.ناصرخسرو.این روح قدس آمد و آن روح جبرئیل
یعنی فرشتگان پرانند و بی پرند.ناصرخسرو.هر آن گه که باشد فرشته به جای
به خاک اندرون باد دیو سیاه.عبدالواسع.بل تا پری ز خوان بشر خواهد استخوان
تو چون فرشته بوی شنو استخوان مخواه.خاقانی.گر او را پری بود و شیطان به فرمان
مر این را فرشته است و ارواح چاکر.خاقانی.دیوان فرشتگانند آنجا که لطف اوست
مردان مخنثانند آنجا که قهر اوست.خاقانی.آورده اند پشت بر این آشیان دیو
پس چون فرشته روی به عقبی نهاده اند.عطار.گفت پیغمبر که در بازارها
دو فرشته می کند دایم ندا.مولوی.گر نشیند فرشته ای با دیو
وحشت آموزد و خیانت و ریو.سعدی.خلوت دل نیست جای صحبت اغیار
دیو چو بیرون رود فرشته درآید.حافظ.فرشته است این به صد پاکی سرشته
نیاید کار شیطان از فرشته.جامی.- فرشته پر ؛ آنکه بال و پر فرشته دارد و در عالم بالا سیر می کند :
فرشته پران را بر این ساده دشت
از او آمدن هم بدو بازگشت.نظامی.

معنی کلمه فرشته در فرهنگ معین

(فِ رِ تِ ) (اِ. ) مَلَک ، از موجودات روحانی و ملکوتی که به ستایش خداوند مشغولند و با چشم دیده نمی شوند.

معنی کلمه فرشته در فرهنگ عمید

۱. موجودی آسمانی و غیر قابل رؤیت که مٲمور اجرای اوامر الهی است و مرتکب گناه نمی شود، مَلَک.
۲. [مجاز] فرد دارای سیرت نیک و پسندیده.
۳. [مجاز] زن زیبا و مهربان.

معنی کلمه فرشته در فرهنگ فارسی

فریشتهفرسته:موجود آسمانی که دارای سیرت نیکووصورت بسیارزیبااست وبچشم دیده نمیشود، بعربی ملک میگویند
( اسم ) هر یک از موجودات روحانی و آسمانی که به تسبیح خدا و اجرای اوامر او مشغولند و به چشم سر آنها را نتوان دید ملک جمع : فرشتگان . یا فرشته سحاب . میکائیل .

معنی کلمه فرشته در فرهنگ اسم ها

اسم: فرشته (دختر) (فارسی) (تاریخی و کهن، مذهبی و قرآنی) (تلفظ: ferešte) (فارسی: فرشته) (انگلیسی: fereshte)
معنی: فرستاده، نام موجودات عالم ملکوت، شخص دارای اخلاق یا رفتار بسیار نیک و پسندیده، زن مهربان و زیبا، ( در ادیان ) موجودی آسمانی، عاقل، برتر از انسان و غیر قابل رؤیت که مأمور اجرای اوامر خداوند است و مرتکب گناه نمی شود، مَلَک، ( به مجاز ) دختر یا زن مهربان و زیبا، فریشته در زبان سنسکریت پرشیته و مرکب از پر و اش، به معنی سفیر

معنی کلمه فرشته در دانشنامه عمومی

فرشته (ترانه). «فرشته» ( به آلمانی: Engel ) ، ترانه ای از آلبوم اشتیاق گروه آلمانی رامشتاین است. این ترانه اولین تک آهنگ آلبوم اشتیاق است.
خواننده زن این ترانه کریستین هبلد از گروه پاپ بوبو در خانه های سفید چوبی ( به انگلیسی: Bobo in White Wooden Houses ) است.
به نظر می آید که صحنه هایی از موزیک ویدئو این ترانه به فیلم از گرگ و میش تا سحر ارتباط دارد.
فرشته (ترانه مدونا). «فرشته» ( به انگلیسی: Angel ) تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا مدونا است که در سال ۱۹۸۵ میلادی منتشر شد.
فرشته (فیلم ۱۹۳۷). فرشته ( انگلیسی: Angel ) فیلمی در ژانر کمدی - درام به کارگردانی ارنست لوبیچ است که در سال ۱۹۳۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به مارلنه دیتریش، هربرت مارشال، ملوین داگلاس، ادوارد اورت هورتون و لورا هوپ کروس اشاره کرد.
فرشته (فیلم ۱۹۹۱). فرشته ( به هندی: Farishtay ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۱ و به کارگردانی آنیل شارما است. در این فیلم بازیگرانی همچون درمندرا، وینود کانا، راجینیکانت، سری دوی، جایا پرادا، کولبوشان کارباندا، ای. کی. هانگال، بینا بانرجی، باب کریستو ایفای نقش کرده اند.
فرشته (فیلم ۲۰۰۷). فرشته ( انگلیسی: Angel ) فیلمی به کارگردانی فرانسوا اوزون است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.
• رامالا گری
• سام نیل
• شارلوت رمپلینگ
• مایکل فاسبندر
• کریستوفر بنجامین
• لوسی راسل
• تریسا چرچر
فرشته (فیلم ۲۰۰۹). «فرشته» ( نروژی: Engelen ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.
فرشته (فیلم ۲۰۱۱). «فرشته» ( انگلیسی: Angel ( 2011 film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آریونا ایرانی اشاره کرد.
فرشته (فیلم ۲۰۱۸). علا حضرت علیرضا شاه مقصودی https://upload. wikimedia. org/wikipedia/commons/c/c0/Imperial_Coat_of_Arms_of_Iran. svg
فرشته ( به اسپانیایی: El Ángel ) نام یک فیلم درام آرژانتینی به کارگردانی لوییس اورتگا محصول ۲۰۱۸ است. این فیلم برای رقابت در بخش نوعی نگاه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن انتخاب شد.
درباره نوجوان هفده ساله سارقی است
فرشته (کمیک). وُرِن وُرثینگتِن معروف به انجل ( به انگلیسی: Angel ) ، یک شخصیت ابر قهرمان خیالی در کتاب های مارول کامیکس است و برای اولین بار، در شمارهٔ یک مجلهٔ مردان ایکس در سپتامبر ۱۹۶۳ معرفی شد.
او یک میلیونر و جانشین پدرش به عنوان رئیس صنایع وُرثینگتِن است. در دههٔ هشتاد میلادی، این شخصیت مدتی در داستان های کمپانی مارول حضور نداشت تا این که تحت عنوان آرچ انجل به داستان ها برگشت. آرج انجل تفاوت های زیادی با انجل دارد، برای مثال انجل جوانی مغرور و عیاش بود ولی آرچ انجل صاحب شخصیتی درونگرا و پیچیده است.
آنجل شوهر شخصیت سایلاک است. سایلاک و آنجل یک شخصیت شرور در بدنشان وجود دارد.
این شخصیت تاکنون در فیلم های مردان ایکس: آخرین مقاومت و مردان ایکس: آپوکالیپس حضور داشته.
معنی کلمه فرشته در فرهنگ معین
معنی کلمه فرشته در فرهنگ عمید
معنی کلمه فرشته در فرهنگ فارسی

معنی کلمه فرشته در دانشنامه آزاد فارسی

(به معنی پیک و فرستاده) (به عربی: مَلَک؛ جمع آن: ملائکه) در ادیان الهی، موجودی فوق طبیعی که کارگزار و واسطۀ خداوندبا انسان وجهان است. این واژه شکل دگرشدۀ فرسته، از مصدر «فرستادن»، در زبان سانسکریت پرسته، در فارسی باستان فرائیشته، در اوستا فرائشته، در تلفظ مردم شمال ایران فرشته و در تلفظ مردم جنوب غربی فرسته، به معنی فرستاده شده و مخلوق روحانی است.
در آیین زردشتی. فرشته و فرشته شناسی زردشتی از جایگاهی ویژه برخوردار است. در صدر این فرشتگان هفت فرشتۀ برتر یا «مهین فرشته» قرار دارد که «اَمْشاسْپَندان» خوانده می شوند و به معنی «جاودانان مقدس» است. نام شش تن آنان که ضمن نام ماه های دوازده گانه آمده است عبارت اند از وُهومَنَه (بهمن) به معنی اندیشۀ نیک؛ اَشَه وَهیشْته (اردیبهشت) به معنی بهترین راستی؛ خِشَثْره وئیریه (شهریور) به معنی فرمانروایی؛ سِپَنْته اَرْمَئتی (اسفند) به معنی روان پاک؛ هَئوروتات (خرداد) به معنی کمال و اَمِرتات (مرداد/امرداد) به معنی بی مرگی. در رأس این شش فرشته سِپَنْته مینو یا خرد پاک و مقدس قرار داشته که البته بعدها به جای او خود اهورامزدا (یا هرمزد) را قرار دادند. این فرشتگان در واقع مظاهر صفات الهی اند که پاسبانی بخشی از عالم هستی به آنان سپرده شده تا تحت امر اهورامزدا به کار پردازند و واسطۀ جهان مینوی و ملکوتی با جهان مادی باشند. در کنار این مهین فرشتگان، فرشته های فروتری هم قرار دارند که از جهت مقام و منزلت پایین تر از امشاسپندان هستند و یار و یاور آنان به شمار می آیند. نام برخی از آنان عبارت اند از سروش، بهرام، آذر، آبان، تیر و فروردین که به ترتیب مظاهر پیام آوری، جنگاوری، آتش، آب، باران و ارواح مردگان هستند. فرشتگان مظهر خیر و نیکی اند. در مقابل آن ها مظاهر شر قرار دارند که در رأس آن اَنْگْرَه مینو (اندیشۀ بد) یا اهریمن است که به کمک دیوان می کوشد جهان را فاسد کند و جهانیان را گمراه سازد. تقابل فرشته و دیو از اصول عقاید آیین زردشتی است.
در یهود و مسیحیت. فرشتگان سلسلسه مراتبی در ۹ رده دارند که از بالا به پایین عبارت اند از سرافیم (سرافین)، کروبیم (کرّوبیان)، تخت ها (که در وجود خدا تأمل می کنند و جلال او را باز می تابانند)، سلطنت ها، قوّات، قدرت ها (که ناظمان افلاک و کواکب اند)، ریاسات، فرشتگان مقرب، و فرشتگان (که به امور بشر رسیدگی می کنند). در مسیحیت و یهودیت هفت ملک مقرّب وجود دارد که در کتاب مقدس فقط نام سه تای آن ها آمده است: میکائیل، جبرائیل و رامائیل؛ بقیه عبارت اند از اورائیل، رجوئیل، صریخائیل و میرامائیل. در عقاید سنتی کاتولیک ها هر انسانی فرشتۀ نگهبان دارد.
در اسلام. ایمان به ملائکه در قرآن در ردیف ایمان به خدا، پیامبران، کتاب های آسمانی و روز جزا نام برده شده و آن که وجود فرشتگان را انکار کند، در گمراهی فرو می شود (بقره، ۲۸۵). در قرآن، از میان همۀ فرشتگان تنها نام جبرئیل (سه بار) و میکائیل (یک بار) ذکر شده و برخی نیز به اوصافشان معرّفی شده اند مانند ملک الموت، کرام الکاتبین، رقیب، و عتید. از آیات قرآن چنین برمی آید که فرشتگان موجوداتی هستند شریف و مکرّم و فرستادگان و واسطه هایی بین خدا و جهان مشهود؛ هیچ حادثه ای از حوادث مهم و غیر مهم نیست مگر آن که فرشتگان در آن دخالتی دارند، و یک یا چند فرشته، موکّل و مأمور آنند، اگر آن حادثه فقط یک جنبه داشته باشد یک فرشته، و اگر چند جنبه داشته باشد چند ملک موکّل برآنند. دخالت آن ها در امور جهان تنها این است که امر الهی را در مجرایش به جریان اندازند (انبیا، ۲۷). آنان اسبابی هستند برای حدوث حوادث، فوق اسباب مادی و جاری در عالم ماده، و این منافاتی با سببیّت اسباب مادی ندارد. این دو نوع سببیّت در طول همدیگرند نه در عرض هم یا هم ردیف باهم. به عبارت دیگر، این دو سببیت در دو سطح متفاوتند و مزاحمتی نسبت به همدیگر ندارند مانند سببیّت قلم، دست و انسان در نوشتن نامه که آن را می توان به هر سه، در سه سطح متفاوت، نسبت داد. بر همین اساس، قرآن هرچند دخالت اسباب طبیعی را در تکوین حوادث می پذیرد، فرشتگان را نیز مدبّرانی می داند که حوادث عالم را به فرمان خدا تدبیر می کنند: المدبّرات امراً (نازعات، ۵). به بیان دیگر، علل طبیعی سببِ قریب حوادثند و فرشته سبب بعید و علتِ پیدایشِ سببِ قریب است. ازجمله وساطت های ملائکه این است که بعضی از آنان مقام بلندتری دارند، و امر خدا را گرفته به پایین تر از خود می رسانند و آن ها را مأمور انجام آن می کنند مانند این که ملک الموت در قبض ارواح یا جبرئیل در رساندن وحی یارانی دارند که در قرآن به آن تصریح شده است. از آیات قرآن چنین برمی آید که فرشتگان موجوداتی روحانی، نوری و غیر مادی اند و تغییر و تحول در مراتب و درجات آن ها راه ندارد بلکه همۀ آن ها دارای درجه ای ثابت و معلوم هستند: وَ ما مِنّا اِلّا لَهُ مقامٌ معلومٌ (صافّات، ۱۶۴) و آن مقدار از کمال و هستی که ظرفیت آن را داشته اند در ابتدای وجودِ خود یک جا دریافت کرده اند و برخلاف موجودات مادی مدام در تحول و تغییر نیستند و تکامل آن ها تدریجی نیست. لذا تکالیف آن ها برخلاف انسان، تشریعی نیست بلکه صرفاً تکوینی است و ثواب و عِقاب، در عالم فرشتگان راه ندارد. نه معصیتی از آن ها سر می زند و نه در انجام فرامین الهی کوتاهی می کنند (تحریم، ۶؛ انبیا، ۲۷). از این جا معلوم می شود که فرشتگان دارای نفس و ارادۀ مستقلی نیستند و از خود اختیاری ندارند که بتوانند غیر از آنچه خدا اراده کرده، اراده کنند. جنس و ذات ملائکه که امری نوری و روحانی است، قوامش بر طهارت و کرامت است و جز اخلاص و طاعت و عبودیت از آنان سر نمی زند، لذا از جنس و ذات انسان که با کدورت هوی و تیرگی شهوت و غضب مشوب است، برتر و شریف تر بوده و اعمال فرشتگان خالص تر و خدایی تر از اعمال انسان است. اعمال فرشتگان همرنگ ذات آنان و اعمال آدمی همرنگ ذات اوست و کمالی را که انسان برای خود هدف قرار داده و در پرتو اطاعت خدا آن را جست وجو می کند، ملائکه در ابتدای وجودشان دارا هستند. امّا به رغم این حقیقت، آدمی ممکن است در تکاپوی خود در مسیر تکامل، به حدّی از کمال برسد که مافوق حدّی باشد که فرشته با نور ذاتی خود، در ابتدای وجودش به آن دست یافته است. این واقعیت را در داستان آفرینش آدم و مأمور شدن فرشتگان به سجده بر او (حجر، ۳۰)، و تحمل کردن آدم تمامی اسما را (بقره، ۳۱)، که خارج از قدرت فرشتگان بود، می توان به روشنی مشاهده کرد. فرشتگان چون در وجودشان منزّه از مادۀ جسمانی اند، در معرض زوال و فساد و تغیّر نیستند و لذا در اجرای او امر الهی هرگز شکست نمی خورند. مادۀ جسمانی در مسیر خود چه بسا به موانعی برخورد کند و از رسیدن به مقصد باز ماند. این ویژگیِ جهان ماده است. از دیگر ویژگی هایی که قرآن برای فرشتگان برمی شمارد این است که آن ها می توانند به اشکال مختلف تجسّم یابند (ذاریات، ۲۴ـ۲۸). در سورۀ هود (آیات ۷۷ـ۷۸) به فرشتگانی اشاره شده که در ظاهرِ مردان زیبا به نزد لوط (ع) آمدند تا قومش را نابود سازند. در سورۀ مریم (آیه ۱۷) ماجرای تمثّل جبرئیل به صورت یک انسان برای مریم بازگو شده است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان توضیح داده است که این تجسّم معنایش این است که فرشته در ظرف ادراک آن کسی که او را می بیند، به صورت انسان درمی آید در حالی که بیرون از ظرفِ ادراک او، واقعیت دیگری دارد که همان صورت مَلَکی است. به بیان دیگر، چنین نیست که واقعیت او در خارج متحول شده و واقعیت انسان شده بلکه این ممثّل شدن در قوای ادراکی اوست. از ویژگی های دیگری که در قرآن به فرشتگان نسبت داده شده داشتن بال های دوگانه، سه گانه، چهارگانه و احیاناً بیشتر است (فاطر، ۱). آنان می توانند بین آسمان و زمین حرکت کنند (معارج، ۴). مفسرین توضیح داده اند که مراد از این مطلب این است که فرشتگان توانایی بر انجام کاری دارند که پرندگان با داشتن بال آن را انجام می دهند و آن، قدرت بر جابجایی و سرعت سیر آن هاست و این نوعی استعمال مجاز است شبیه استعمال عرش، کرسی، لوح و قلم و امثال آن برای خداوند. نکتۀ دیگر این که فرشتگان به دلیل اختلاف در درجات آن ها، تکالیف تکوینی مختلف دارند. برخی مأمور نزول وحی، برخی دیگر موکّل بر قبض ارواح، بعضی دیگر حاملان عرش اند، و گروهی بر پیرامون آن طواف می کنند. گروهی موکّل بر دوزخ و شماری فرشتگان بهشت اند (رعد ۲۳، ۲۴). گروهی مأمور بر حفظ انسان هستند و قرآن با عنوان حَفَظه از آن ها یاد کرده است (انعام، ۶۱) گروهی دیگر ثبت و ضبط اعمال نیک و بد انسان ها را برعهده دارند و حافظ اعمال آن ها هستند (انفطار، ۱۱). از این جا می توان دریافت که فرشتگان بر نیّات آدمی واقفند. آنان برای زمینیان و مؤمنین از درگاه خداوند طلب مغفرت می کنند (شوری، ۵؛ مؤمن، ۷) و برای آنان، به اذن خداوند، در درگاه او شفاعت می کنند (نجم، ۲۶). آنان بی آن که گناهی کرده باشند، از مقام پروردگار بیم دارند و در عبادتش پایدارند. فرشتگان در فرمانبری از پروردگار از همدیگر پیشی می گیرند و هرگز از عبادت او سر نمی پیچند و خسته نمی شوند (انبیا، ۱۹ و ۲۰). آن ها نکاح و تولید مثل نمی کنند و فقط بندگان خداوند رحمان اند (زخرف، ۱۹).

معنی کلمه فرشته در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] فرشته یا مَلَک (جمع آن ملائکه) موجوداتی نامرئی و فراطبیعی، که مأمور اجرای اوامر خدا در دنیا و آخرت اند. فرشتگان دسته ها و وظایف مختلفی دارند مانند: نوشتن نامه اعمال، آوردن وحی بر اولیاء، حفاظت از انسان ها و یاری مؤمنان، رساندن روزی مادی و معنوی، گرفتن جان ها، دعا و استغفار کردن برای مؤمنان، هدایت قلب ها، مأموران عذاب. گروهی از فرشتگان نیز فارغ از امور دنیا به عبادت خدا و رکوع و سجود مشغولند.
هر یک از ملائکه وظیفه و مقامی معلوم دارند و در انجام وظیفه خود کوتاهی نکرده و از هر گناه و نافرمانی پاک و مبرّا هستند. آنها می توانند به برخی صورت ها درآیند. از این موجودات ۸۸ بار در قرآن یاد شده و باور به وجود آنها بخشی از ایمان مسلمانان است. مهمترین فرشتگان، جبرائیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل هستند. به هنگام نفخ صور، ملائکه نیز خواهند مُرد و در قیامت مجددا زنده می شوند.
بیشتر لغت شناسان ملائکه را جمع مَلَک دانسته و معتقدند با اینکه فرشتگان زن یا مرد نیستند، گاهی به اعتبار لفظ برای آن ضمیر مؤنث و گاه به اعتبار ظاهر تاء تأنیث آن، ضمیر مؤنث برای آنها آورده می شود: قل لوکان فی الارض ملائکه یمشون مطمئنین لنزلنا علیهم من السماء ملکا رسولا، بثلاثة آلاف من الملائکة منزلین، اذ قالت الملائکة یا مریم.
[ویکی فقه] فرشته (فقه). فرشته ، آفریده ای لطیف و آسمانی است.
فرشته موجودی است لطیف و آسمانی و از مأموران الهی و واسطه رساندن فیض به بندگان. فرشته رابط میان مشیّت خدای تعالی و خلق می باشد که به بندگان فیض می رساند. قرآن کریم عملکرد این مأموران الهی را چنین ترسیم کرده است: «لایَعْصُونَ اللّه َ ما أمَرَهُمْ و یَفْعَلُونَ ما یُؤمَرُونَ؛
تحریم/سوره۶۶، آیه۶.
از احکام مرتبط با آن در بابهای طهارت ، جهاد و تجارت سخن گفته اند.
← در طهارت
۱. ↑ تحریم/سوره۶۶، آیه۶.
...

معنی کلمه فرشته در ویکی واژه

تصحیف شده فرسته است به معنی ارسال شده فرستاده شده‌است. مَلَک، از موجودات روحانی و ملکوتی که به ستایش خداوند مشغولند و با چشم دیده نمی‌شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه فرشته

پیش ازین آدمی و این آدم دیو بود و فرشته در عالم
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به خانه فرشته و پدربزرگ اشاره کرد.
هرگز فرشته از سر بامش نمی پرد آن را که مرغ نامه بری در سراغ نیست
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به لباس پاره‌پوره، شما او را می‌بینید، چارلی و فرشته و شب گرم تابستان اشاره کرد.
به یاد آمدش حال آن سنگ خرد که پنهان بدو آن فرشته سپرد
هم از وی فرشته شنیدی خروش همو یافتی راز ایشان به گوش
فرشته و پری و دیو را بدانستم که هست و نیز بباید بهست بر، تکرار
فرشته فرود آمد از آسمان گرفته عنان یکی پیلتن
آن فرشته گفت ای بس پاکباز چون تو کردی هرچه بود از خویش باز
تا بود که ز عون بخت پر نور هم خوابه شود فرشته با حور!
نوید رحمت جاوید ازان بهشتی دارد فرشته یی که بمن مژده ی امان آورد
در رمان دل کور (۱۳۵۱) نوشتهٔ اسماعیل فصیح، «قدیر» (کامران) فرزند نامشروع «مختار» شخصیت منفی رمان، به صورت «فرشته» که به پیشنهاد او پاسخ منفی داده‌است اسید می‌پاشد.
جان فرشته بودی یا رب چه گشته بودی کز چهره می‌نمودی لم یتخذ ولد را
مردم از او به عنوان فرشته نجات کالیفرنیا نام می‌بردند که همانند ترمیناتور با مشکلات مبارزه می‌کرد.