فرزندی

معنی کلمه فرزندی در لغت نامه دهخدا

فرزندی. [ ف َ زَ ] ( حامص ) فرزند بودن. بنوت :
بدو راهبر گفت کای پادشاه
دلت شد به فرزندی او گواه.فردوسی.- فرزندی کردن ؛ انجام وظیفه فرزند در حق والدین :
فرزند کسی نمیکند فرزندی
گر طوق طلا به گردنش بربندی.؟

معنی کلمه فرزندی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به فرزند متعلق به فرزند : مهر فرزندی .

جملاتی از کاربرد کلمه فرزندی

و مشایخ این قصه رضی اللّه عنهم گروهی گفته‌اند که: «اهل مر دفع شهوت را باید و کسب مر فراغت دل را.» و گروهی گفتند که: «مر اثبات نسل را باید تا فرزندی باشد. و چون فرزند ببود اگر پیش از پدر بشود شفیعی بود یوم القیامه و اگر پدر پیش برود دعاگویی بماند.»
ادویگ پسر بزرگ ادموند یکم، شاه انگلستان و الگیوا بود که در پانزده سالگی و پس از مرگ عمویش ادرد، شاه وقت انگلستان که فرزندی نداشت در ۹۵۵ جانشین او شد.
مسلمان معقدند که محمد از نسل وی هست و اسماعیل فرزندی به نام قیدار دارد و همچنین اعراب خود را از نسل اسماعیل می دانند
تا به فرزندی گرفت او را فرنگ شاهدی گردید بی ناموس و ننگ
چون ترا دیدم از هنرمند‌ی در تو دل بسته‌ام به فرزندی
به چندین نذر و قربانش خداوند نرینه داد فرزندی چه فرزند
اکی آبیار مرا به فرزندی پذیرفت و مرا تربیت کرد.
اگر به گره موجود، گره فرزندی اضافه شود، مقدار
اوا که به یوری شک کرده، پیش از سفر یوری به آفریقا او را تعقیب و مخفیگاه‌اش را پیدا کرده و از جزئیات واقعیت مطمئن می‌شود. در نتیجه اوا و فرزندشان، یوری را ترک کرده و والدینش او را از فرزندی عزل می‌کنند. ویتالی که اعتیاد را ترک کرده و در پی راه‌اندازی رستوران خودش برای یک زندگی سالم است توسط یوری تحریک می‌شود تا در این سفر برای حفاظت از یوری او را همراهی کند.
امیری امارت خدا داده داشت غلامی و فرزندی آزاده داشت
آتش سخن بس است که فرزند طبع اوست فرزندی آنچنان که بود فر زند او
دل مادر ز بد پیوندیم تنگ پدر را آید از فرزندیم ننگ
الکسا با نام تولد الکساندرا کریستین اشنایدرمن زادهٔ ۹ دسامبر ۱۹۹۶ در تالسا، اکلاهما، ایالات متحده آمریکا است و از پدر آمریکایی روس‌تبار و مادر اهل کره جنوبی به دنیا آمد. مادر الکسا در سن پنج سالگی توسط والدین آمریکایی خود در یک یتیم‌خانه در گویانگ، استان گیونگ‌گی، کره جنوبی، جاییکه آخرین بار برادرش را دید، به فرزندی پذیرفته شد.
قانون منسوخ‌شده تک‌فرزندی در چین که از سال ۱۹۷۹ میلادی وضع شده بود، باعث شده است جمعیت این کشور حدود ۴۰۰ میلیون نفر کمتر از تعداد کنونی (۲۰۱۵) باشد.
بود فرزندی مرا تازه جوان با قد و بالای چون سرو روان
داشت فرزندی عجب او پر غرور بود از اطوار او بس بی‌حضور
بود خوب فرزندی آن مرد را کزو دور دارد غم و درد را
لویی آندریو، معروف به لویی آراگون، در ۳ اکتبر ۱۸۹۷ در پاریس متولد شد. پدرش که از صاحب‌منصبان عالی‌رتبه جمهوری سوم فرانسه بود، پسر خود را به فرزندی نپذیرفت و او با مادر و مادربزرگش بزرگ شد.
آرتور ویلیام رادفورد در ۲۷ فبریه ۱۸۹۶در شیکاگو به دنیا آمد. پدر او جان آرتور رادفورد، مهندس برق زاده کانادا و مادر او اگنس الیزا رادفورد بودند. وی بزرگترین فرزند خانواده چهار فرزندی بود. وی در نوجوانی بسیار پرانرژی و باهوش جلوه می‌کرد.