فرزندخواندگی
معنی کلمه فرزندخواندگی در فرهنگستان زبان و ادب

فرزندخواندگی

معنی کلمه فرزندخواندگی در فرهنگستان زبان و ادب

{adoption} [علوم سلامت] وضعیت کودکی که ازطرف فرد غیرخویشاوندی به عنوان فرزند پذیرفته می شود و آن فرد همۀ مسئولیت ها و حقوق و الزامات والد طبیعی را می پذیرد

معنی کلمه فرزندخواندگی در دانشنامه عمومی

فرزندخواندگی (فیلم ۱۹۷۵). فرزندخواندگی ( مجاری: Örökbefogadás ) یک فیلم به کارگردانی مارتا میساروش است که در سال ۱۹۷۵ منتشر شد. این فیلم برنده خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین شده است.
فرزندخواندگی (فیلم ۲۰۰۹). «فرزندخواندگی» ( انگلیسی: Adopted ( film ) ) فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی پاولی شور است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.

معنی کلمه فرزندخواندگی در دانشنامه آزاد فارسی

عملی که در آن کسی طفلی را که فرزند طبیعی او نیست به فرزندی قبول می کند. فرزندخواندگی موجب قرابت حقوقی است که بین دو نفر (پدر ـ فرزند) یا (مادر ـ فرزند) ایجاد می شود. فرزندخواندگی در حقوق اسلام به رسمیت شناخته نشده و به تبع آن در قانون مدنی ایران نیز چنین تأسیسی وجود ندارد. ولی در مورد اقلیت های مذهبی و مسلمانان غیر شیعه برابر «قانون رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه» مصوب ۱۳۱۲، در صورتی که فرزندخواندگی در مذهب آنان به رسمیت شناخته شده باشد، منشاء اثر حقوقی دارد. در ۱۳۵۳ با تصویب «قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست» نوعی فرزندخواندگی تحت نام خاص «سرپرستی» (←سرپرستی)، پذیرفته شده و تا حدودی خلاء موجود در این خصوص را پر کرده است. با توجه به این که در جمهوری اسلامی ایران مقرارت خاصی راجع به مسئله فرزندخواندگی وضع و تصویب نشده و قانون فوق الذکر نیز تاکنون نسخ نشده است، در حال حاضر مقررات این قانون در مورد فرزندخواندگی مورد عمل قرار می گیرد. به موجب مواد قانون «حمایت از کودکان بدون سرپرست» به منظور تأمین منافع مادی و معنوی اطفال بدون سرپرست، هر زن و شوهر مقیم ایران می توانند با توافق یکدیگر و با کسب اجازه از دادگاه، با رعایت مقررات این قانون، طفلی را سرپرستی نمایند. به موجب مادۀ ۳ قانون، زن و شوهر متقاضی بایستی مشترکاً تقاضای سرپرستی را تنظیم و تسلیم دادگاه نمایند مشروط به این که سن هریک از زوجین حداقل ۳۰ سال تمام بوده و پنج سال از تاریخ ازدواج آن ها گذشته و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند. داشتن صلاحیت اخلاقی، امکانات مالی مناسب، عدم ابتلا به بیماری های واگیر صعب العلاج و عدم اعتیاد به مواد مخدر از دیگر شرایط است. در صورتی که زوجین به دلائل پزشکی نتوانند صاحب فرزند شوند دادگاه می تواند آنان را از شرایط مربوط به حداقل سن و سپری شدن پنج سال از تاریخ ازدواج معاف نماید. قبل از صدور حکم سرپرستی، طفل به طور موقت برای مدت شش ماه به زوجین متقاضی سپرده می شود. در این مدت زوجین سرپرست حق دارند انصراف خود را اعلام نمایند. صدور حکم سرپرستی منوط به آن است که درخواست کنندگان به طریق اطمینان بخشی پس از فوت خود هزینه نگهداری و تحصیل طفل تا رسیدن به سن بلوغ را تأمین نمایند، خواه به صورت سپرده وجه یا تضمینی دیگر. طفلی برای سرپرستی سپرده می شود که سنش کمتر از دوازده سال تمام بوده و هیچ یک از پدر و جد پدری یا مادر او شناخته نشده یا در قید حیات نباشند، و یا کودکانی باشند که به مؤسسه عام المنفعه سپرده شده و سه سال تمام پدر و یا مادر و یا جد پدری او مراجعه نکرده باشند. وظایف و تکالیف سرپرست و طفل تحت سرپرستی او از لحاظ نگهداری و تربیت، نفقه و احترام، نظیر حقوق و تکالیف اولاد و پدر و مادر است ولی فرزندخواندگی موجب ارث نمی شود. چنانچه وجوه و یا اموالی از طرف زوجین سرپرست به طفل تحت سرپرستی صلح شده باشد در صورت فوت طفل، وجوه و اموال مذکور از طرف دولت به زوجین تملیک می شود. در موارد زیر حکم سرپرستی قابل نسخ است: ۱. هرگاه سوء رفتار یا عدم اهلیت و شایستگی هریک از زوجین سرپرست برای نگاهداری طفل محرز شود؛ ۲. در صورتی که سوء رفتار طفل برای هریک از زوجین سرپرست غیر قابل تحمل باشد؛ ۳. چنانچه سرپرست قدرت و استطاعت برای تربیت و نگاهداری طفل را از دست داده باشد؛ ۴. در صورت توافق طفل بعد از رسیدن به سن کبر با زوجین سرپرست و یا موافقت زوجین سرپرست با پدر و مادر واقعی طفل.

معنی کلمه فرزندخواندگی در ویکی واژه

وضعیت کودکی که ازطرف فرد غیرخویشاوندی به‌عنوان فرزند پذیرفته می‌شود و آن فرد همۀ مسئولیت‌ها و حقوق و الزامات والد طبیعی را می‌پذیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه فرزندخواندگی

لوون در استکهلم متولد شد. اندک مدتی بعد، پدرش را از دست داد و مادرش که توانایی نگهداری از او را نداشت او را به فرزندخواندگی سپرد. کارگری ساده و همسرش او را پذیرفتند و او پیش از ۲۲ سالگی مادر واقعیش را ندیده بود. لوون دو سال در دبیرستان تحصیل کرد و سپس در هنرستان جوشکاری را آموخت و سال‌ها در شهر اورنخولدسویک به این کار مشغول بود. در سال ۲۰۰۵ به مدیریت سندیکای فلزکاران و پس در سال ۲۰۱۲ به رهبری حزب سوسیال دمکرات برگزیده شد. لوون پس از ۱٫۵ سال تحصیل در دانشگاه اومئو ترک تحصیل کرد.
در ۹ آوریل ۲۰۱۰، سازمان جامعه کالیفرنیای جنوبی در تنوع جنسی اصلاحاتی را در قانون مدنی باخا کالیفرنیا سور برای اجازه ازدواج و فرزندخواندگی زوج‌های همجنس پیشنهاد کرد. طی سال‌های بعد کنگره هیچ اقدامی انجام نداد، زیرا سیاستمداران محلی موضوع را تغییر داده و گفتند که باید با مردم مشورت شود. حتی پس از اعطای آمپارو جمعی، اعضای کنگره محلی گفتند که دربارهٔ موضوع ازدواج همجنس بحث نشده و در دستور کار قانون گذاری نبوده‌است.
در طی نسل‌کشی ارمنیان تعدادی از کودکان یتیم ارمنی از سوی خانواده‌های مسلمان محلی به فرزندخواندگی پذیرفته شدند که برخی اوقات نام آن‌ها را تغییر داده و آن‌ها را به دین اسلام درآوردند.
مدرز، دو دختر دیگر را نیز به فرزندخواندگی قبول کرده‌است؛ آلاینا لاینی مترز، دختر خواهر کیمبرلی اسکات و ویتنی که حاصل رابطه قبلی اسکات بوده‌است.
او به دلیل مشکلاتی، قادر به بچه‌دار شدن نبود و به همین علت در اواخر عمر، کودکی را به فرزندخواندگی قبول کرد.
او برده‌ای داشت بنام سالم مولی ابی‌حذیفه که از صحابه و عالم قرآن بود. ابوحذیفه او را آزاد کرد و به فرزندخواندگی خود پذیرفت. اما پس از نزول آیات قرآن در مذمت این عمل، سلیم دوست صمیمی او شد.
یک نظرسنجی توسط گروه تی‌اکس که در ۵ و ۶ دسامبر ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که ۴۵٪ از جمعیت سوئیس از ازدواج همجنس و فرزندخواندگی حمایت می‌کنند، ۲۷٪ فقط از ازدواج همجنس، ۳٪ فقط از فرزندخواندگی همجنس حمایت می‌کنند و ۲۴٪ مخالف هردو هستند. این نظرسنجی نشان داد که اکثریت ۷۲ درصد موافق ازدواج همجنس هستند. رای‌دهندگان سبز، سوسیال دموکرات و لیبرال سبز بیشترین حمایت را داشتند: ۸۸ درصد موافق، ۹ درصد مخالف و ۳ درصد بلاتکلیف. ۷۶ درصد از رای‌دهندگان لیبرال از قانونی شدن ازدواج همجنس حمایت کردند، در حالی که ۲۲ درصد مخالف آن بودند. ۶۶ درصد از رای‌دهندگان دموکرات مسیحی و ۵۶ درصد از رای‌دهندگان حزب مردم سوئیس از ازدواج همجنس حمایت کردند.
در ۱۱ اوت ۲۰۱۵، دادگاه عالی در تصمیمی ۹ به ۱ حکم غیرقانونی بودن ممنوعیت فرزندخواندگی زوج‌های همجنس در ایالت کامپچه را صادر کرد. دادگاه ماده ۱۹ قانون اتحاد مدنی را که فرزندخواندگی توسط زوج‌های در اتحاد مدنی را غیرقانونی اعلام کرده بود، را لغو کرد. حقوق کودکان به عنوان دلیل اصلی تصمیم دادگاه ذکر شد. این حکم یک قانون اساسی را ایجاد کرد، به این معنی که تمام ممنوعیت‌های «ممنوعیت فرزندخواندگی توسط زوج‌های همجنس» در مکزیک خلاف قانون اساسی و تبعیض آمیز است.